Iris Penning - Liever Vieze Voeten (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Alles Achter (4:11)
  2. Mag Ik Iets Vragen (2:30)
  3. Liever Vieze Voeten (4:42)
  4. Als Je Iets Wil (3:10)
  5. Alles Mag Kapot (5:06)
  6. Hoe Lang Nog (4:02)
  7. Verder Dan Vandaag (4:06)
  8. Niks aan de Hand (3:34)
  9. In de Stilte (4:18)
  10. Onderweg Bestaan (4:12)
IsAllGoodMan
Taalvaardig Spineefje met een zachte g.

IsAllGoodMan schreef:
Taalvaardig Spineefje met een zachte g.

Ze is keigoed.
Fraai album van deze Eindhovense dame, met af en toe prachtige cellobijdrages van Mirthe de Jong, bekend van de laatste twee albums van "De parel van Brabant", oftewel Björn van der Doelen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Iris Penning - Liever Vieze Voeten - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Iris Penning - Liever Vieze Voeten
Iris Penning maakt diepe indruk met mooie woorden, mooie klanken en vooral met songs die je meeslepen naar een wereld waar je nooit meer weg wilt

Even was er nog mijn weerstand tegen Nederlandstalige popmuziek, maar toen de eerste noten van Liever Vieze Voeten uit de speakers kwamen verdween deze als sneeuw voor de zon en maakte weerstand plaats voor diepe bewondering. Iris Penning maakt fluisterzachte en intieme popliedjes die mooie verhalen vertellen. Het zijn verhalen die worden omgeven door een sfeervolle en bijzonder mooie instrumentatie en het zijn verhalen die worden gedragen door een prachtige stem, die alle verhalen voorziet van emotie en warmte. Iris Penning timmert al een tijdje aan de weg, maar wat zet ze opeens grote stappen met deze prachtplaat.

Ik geef eerlijk toe dat ik niet zo heel veel heb met Nederlandstalige popmuziek. Dat heeft heel weinig of zelfs helemaal niets te maken met vooroordelen, maar alles met het gevoel dat Nederlandstalige popmuziek me net wat te vaak geeft. Het is het wat ongemakkelijke gevoel dat bezit van me neemt wanneer songs in mijn moedertaal me net wat te gekunsteld klinken, waardoor alles vervaagt en alleen een gevoel van onbehagen overblijft.

Ik dacht in het verleden vaak dat het Nederlands gewoon niet zo geschikt is voor popmuziek, maar zo af en toe duikt er een plaat op die laat horen dat er wel degelijk Nederlandstalige albums worden gemaakt die me raken en die ik na één keer horen prachtig vind. Lieve Vieze Voeten van Iris Penning is zo’n plaat.

Iris Penning is een jonge singer-songwriter uit Eindhoven, die de afgelopen jaren al twee albums afleverde. Die albums deden me nog niet zo heel, maar maakten me op een of andere manier wel nieuwsgierig naar hetgeen dat nog in het vat zat. Dat blijkt het samen met de ervaren Eindhovense muzikant en producer Gabriël Peeters gemaakte Liever Vieze Voeten.

De muziek van Iris Penning wordt op haar eigen website omschreven als “poëtische pop”. Dat klonk op voorhand als de Nederlandstalige kleinkunst waarvoor ik een allergie lijk te hebben ontwikkeld, maar Iris Penning had me eigenlijk al na een paar noten te pakken met songs waarin alles klopt en iedere noot je nieuwsgierig maakt naar de volgende.

De singer-songwriter uit Eindhoven heeft heel veel aandacht besteed aan haar teksten, die hier en daar inderdaad uitblinken door een dichterlijke schoonheid, maar Liever Vieze Voeten klinkt geen moment gekunsteld. De bijzonder mooie stem van Iris Penning betovert je direct vanaf de eerste tonen, waarna de met een mooie zachte g uitgesproken woorden langzaam rondjes in je hoofd draaien, tot ze zijn omgetoverd tot beelden.

Iris Penning beschikt over een stem die woorden tot leven brengt, maar het is ook een stem van een bijzondere schoonheid. Het is een stem die een sober maar zeer smaakvol instrumentarium verdient en dat is precies wat Liever Vieze Voeten heeft gekregen. Gabriël Peeters heeft het derde album van Iris Penning bijzonder smaakvol ingekleurd met een warm en akoestisch geluid dat vooral bestaat uit akoestische gitaren en hiernaast sfeervolle accenten van piano, cello, saxofoon en percussie bevat. Het is een subtiel, maar opvallend trefzeker geluid. De nadruk ligt echter op de stem van Iris Penning, die incidenteel wordt verrijkt door koortjes en tweede stemmen, maar meestal ingetogen, puur en fluisterzacht klinkt en meer dan eens goed is voor kippenvel.

Iris Penning vertelt op haar nieuwe album mooie verhalen en verhalen zitten me bij Nederlandstalige muziek vaak in de weg omdat ze afleiden. Ook dat is anders bij beluistering van Liever Vieze Voeten van Iris Penning. De singer-songwriter uit Eindhoven vertelt verhalen die je wilt volgen, maar ze maakt ook muziek die je meeneemt en weg laat dromen. Het zorgt ervoor dat ik de 39 minuten van Liever Vieze Voeten van Iris Penning het liefst twee keer achter elkaar beluister, om bij tweede beluistering te constateren dat Liever Vieze Voeten steeds meer een feest van herkenning is, maar ook nog steeds nieuwe dingen laat horen.

De afgelopen jaren kon ik best goed uit de voeten met de Nederlandstalige songs van onder andere Eefje de Visser en Maaike Ouboter, maar Iris Penning legt de lat weer net een stukje hoger met persoonlijke songs van grote schoonheid en een bijzondere intimiteit. Ook in de toekomst zal ik vooral naar Engelstalige muziek luisteren, maar deze prachtplaat zal af en toe zorgen voor afwisseling. Of in termen van Iris Penning te spreken “liever vieze voeten dan altijd schoenen aan”. Erwin Zijleman

avatar van Lura
Gisteravond presenteerde de jonge Eindhovense singer-songwriter Iris Penning in een uitverkochte Natlab haar derde album Liever Vieze Voeten. Haar vorige twee, Droomverf en Spreken Met Suiker, werden al enthousiast onthaald.

Een ervaren muzikante, want de afgelopen jaren trad ze meer dan duizend keer op. Vorig jaar werd haar bekendheid nog eens vergroot doordat ze meewerkte aan het nummer Step By Step van DROELOE, goed voor meer dan een miljoen views op YouTube.

Haar vorige albums waren al fraai, maar haar nieuwste is een grote stap voorwaarts. Zelf omschrijft ze haar muziek als poëtische pop. Op Liever Vieze Voeten is gekozen voor een akoestische setting. Een belangrijke rol is weggelegd voor topproducer Gabriël Peeters, die voor een wonderschone inkleuring zorgt.

De meeste van de poëtische liedjes worden ingetogen gezongen, een uitzondering is opener Alles Achter, waar even de zang uit haar tenen lijkt te komen. Nergens doen haar teksten gekunsteld aan en vormen een organisch geheel met de muziek. Teksten die vaak erg kernachtig zijn. In Niks aan de Hand komen regels voor als “liever snel geleefd dan weinig beleefd” en “ liever een fijn bestaan dan alles gedaan”. Iris is in staat om met weinig woorden tot de essentie te komen.

Muzikaal gezien is trouwens Niks aan de Hand de vreemde eend in de bijt op het album. Het bezit een heerlijke flow en de fluwelen saxofoon van Leon Steuns is hier de kers op de taart. Wonderschoon zijn vaak de cellobijdrages van Mirthe de Jonge, bekend van haar medewerking aan de laatste twee albums van Björn van der Doelen.

Zangeressen als Eefje de Visser, Wende, Maaike Ouboter en Aafke Romeijn bewezen al dat Nederlands gewoon geschikt is om in te zingen. Misschien is Iris Penning wel het beste voorbeeld. Oor recensent Hans van der Maas zette het album al op zijn shortlist van 2019, ik denk dat ik hem maar volg.

Iris Penning live:

09-05 BERGEN OP ZOOM: Gebouw-T

IsAllGoodMan
erwinz schreef:
recensie op de krenten uit de pop:

Ik herken dat gevoel! Dat heb ik met bijna alle ‘Engelstalige’ muziek die hier ten lande – of nog erger: België – wordt gemaakt. Over gekunsteld gesproken. Ik snap werkelijk niet dat iemand zoveel minachting voor de eigen taal kan hebben, of zo onzeker is over zijn tekstuele kwaliteiten, dat-ie liever kromme, pretentieuze Engelse teksten uitkraamt. Dat lijzige ‘Bengels’ komt me zo langzamerhand echt de strot uit. Maar een vooroordeel zou ik dat niet willen noemen.

avatar van meneer
Het is mooi maar toch ook wat Slageriaans. Een album om de lente mee in te gaan.

meneer schreef:

Slageriaans?? Wat bedoel je daarmee?

Lura schreef:

Slageriaans?? Wat bedoel je daarmee?

Peter Slager: en dat is positief bedoeld ! Je kent hem ?

meneer schreef:

Peter Slager: en dat is positief bedoeld ! Je kent hem ?

Nee, ik ken alleen maar de Keurslager.
Zal hem eens beluisteren, bedankt voor je reactie!

Verschillende keren in Nijmegen ?

meneer schreef:

Geen beoordeling qua sterren?

avatar van meneer
Nee, ik geef niet vaak ‘sterren’ aan albums. Misschien 2 x per jaar. En dit album zit nog niet in mijn systeem. Dat komt misschien nog wel. Maar jij bent echt een fan. Ik had zelfs een vaag vermoeden dat je Iris kent ?

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
meneer schreef:

Ja 4 sterren alleen op Iris.

Ik heb haar vaker live gezien. CD vandaag in de auto gedraait. Een van de betere in het genre singer songwriter nederlands. Dacht ook uit brabant vandaar de zachte G. Iris levert een fijn album af met mooie en goeie teksten. Haar stem is ook erg prettig om te horen. Aanrader voor degene die haar (nog) niet kennen.

avatar van Tonio
Ik kende Iris tot nu toe niet. Mooi album. Ben altijd gek op ondersteuning door een cello, mits die niet te gekunsteld op de voorgrond treedt maar gewoon functioneel blijft. En dat doet het hier.

De teksten zijn inderdaad poëtisch en organisch. Ligt het aan mij dat ik wat de teksten betreft regelmatig aan Spinvis moet denken? Of ben ik de enige?

Stadsdichter van Eindhoven en volgens eigen afkondiging morgen kort en krachtig te bewonderen op Koningsdag. Mijn indruk van dit album; pientere, kernachtige, fraaie teksten, prachtige stem en sfeervol. Herken ook dingen van mezelf, Niks aan de hand heeft woorden, zinnen die ook zomaar in mijn debuutroman De Erfenis van Karlijn hadden kunnen staan. Wel apart: laat achter wat je kunt missen, wees niet bang om je eens te vergissen, zorg voor een glimlach die nooit meer is uit te wissen.

Voor de liefhebbers, Iris verschijnt rond 12.40 op NPO 1. Reuze benieuwd.

Met zo weinig woorden zoveel magisch zeggen, kracht uitstralen is weinigen gegeven.

Mijn sympathie inmiddels overduidelijk gewonnen, ga mei gebruiken om de rest van haar werk eens door te spitten.

Vandaag verschijnt haar vierde album Dan Maar Genieten ( opgedragen aan recent overleden vader ) met muzikale bijdrage van o.a. Philip Lassiter (trompettist Prince), Martijn Bosman (drummer Guus Meeuwis) en Mirthe de Jonge (celliste). Meer volgt binnenkort op deze site.

Is er al iemand die het spiksplinternieuwe album Dan Maar Genieten binnen, thuis heeft ? Kan hem al wel op Spotify beluisteren, de eerste indruk is weer erg gaaf.

avatar van erwinz
Prachtig nieuw album. Ik laat het toevoegen.