Lavender Diamond - Imagine Our Love (2007)

Label: Matador

1. Oh No (3:47)
  2. Garden Rose (5:04)
  3. Open Your Heart (3:11)
  4. Side of the Lord (2:49)
  5. I'll Never Lie Again (3:30)
  6. Dance Until Tomorrow (6:40)
  7. Like an Arrow (4:22)
  8. My Shadow Is a Monday (3:25)
  9. Bring Me a Song (4:45)
  10. Here Comes One (2:58)
  11. Find a Way (4:53)
  12. When You Wake for Certain (5:37)
avatar van nevyn
Ik zag dit albumpje staan op luisterpaal en herinnerde me dat Lavender Diamond in het voorprogramma van the Decemberists stond dit jaar. Ik was wel benieuwd wat ik destijds had gemist, aangezien we te laat waren om ze nog mee te pikken...

Redelijk popalbumpje dit, zij het niet zo bijzonder. Ligt op sommige stukken fijn in het gehoor, maar andere irriteert de zangeres me een beetje. M'n broertje vergelijk het met een valse Do (als in, de zangeres). Ik kan me daar wel in vinden. Het instrumentaal gebruik blijft ook allemaal een beetje matigjes. Ik denk dat als de zangeres wat lessen zou volgen, of zich een beetje inhoudt met de hoogste tonen, het beter uit de verf zou komen. Maar ik zie dit bandje nog wel fijne plaatjes afleveren

Ik vind het altijd grappig als ik weer wat cd-s heb bemachtigd te kijken wat er geschreven wordt op Muisc Meter. Niet altijd word je wijzer van het commentaar, vandaar dat ik vaak wat verder zoek en ook zelf een oordeel probeer te vellen. Lavender Diamond is een 4 koppige band gevormd rond zangeres Becky Stark die eerder al een album heeft uitgebracht. Lavender Diamond wordt gerekend tot de stroming "New America Weird Movement" , een brede stroming waaronder ook Sufjan Stevens , Anthony and the Johnsons en Devendra Banhart gerekend worden. De muziek is redelijk 60 jaren georiënteerd, wel wat indie met daarin invloeden van Joni Mitchell en Joan Baez. Wat moderner, ook Isabel Campbell wordt genoemd. Ik zou daar ook nog Virginia Astley bij halen, de rust en traagheid in sommige nummers zouden niet misstaan op haar eerste platen. Indie, folkachtige muziek en zangeres Becky Stark heeft een mooie stem. Persoonlijk hoor ik geen valse noot en luistert het heerlijk weg. Leuk om sommige tegengestelde commentaren te lezen , de ene die Garden Rose het mooiste vind en de ander juist totaal gedateerd. Smaken verschillen ten slotte. De meeste recensies zijn redelijk positief en daar schaar ik me onder. Het gemiddelde vind ik erg laag voor een toch best verrassend frisse plaat. Ik hou wel van deze 'weirde' optimistische (love and peace) plaat, het boekwerkje is trouwens ook erg leuk.