Roseanne Reid - Trails (2019)

Country

7. Me Oh My (2:40)
  8. Miles Away (2:24)
  9. Out in Space (3:18)
  10. Sweet Annie (3:23)
  11. Take It from Me (2:37)
  12. What I've Done (2:27)
avatar van Lura
Zesentwintig is ze nu de oudste dochter van Greg Reid uit Leith, die bekend geworden is als de helft van het eeneiige duo The Proclaimers. Hun grootste hit in Nederland was ruim twintig jaar geleden Letter from America, maar het best herinnerd is I'm Gonna Be (500 Miles), wat afgelopen jaar nog de 280ste positie in de Top 2000 haalde. Het refrein ervan wordt overigens nog steeds gezongen bij een doelpunt van de Schotse voetbalclub Hibernian FC, waarvan de broers hartstochtelijk fan zijn.

Dochter Roseanne kreeg de liefde voor de Hibs trouwens met de paplepel ingegoten, net als de liefde voor muziek. Maar nog veel belangrijker, ze erfde zijn muzikale genen. De eerste drie gitaarakkoorden leerde ze echter van haar moeder. In haar prille tienerjaren zag ze Martha Wainwright optreden, wat grote indruk maakte en begon ze zelf liedjes te schrijven.

Haar muzikale ontwikkeling begon serieuze vormen aan te nemen, nadat Steve Earle zich over haar ontfermde. In 2014 bezocht Roseanne voor het eerst Earles songschrijvers workshop Camp Copperhead, gehouden in New York’s Catskill Mountains. Hier overwon ze ook haar verlegenheid voor optreden in het openbaar door daar voor een groep ambitieuze liedjesschrijvers het liedje Amy te zingen.

Een liedje dat al snel op erkenning kon rekenen, het won in de Lyrics Only category in een internationale liedjescompetitie, gekozen uit maar liefst 160.000 inzendingen. Ook in eigen land bleef ze niet onopgemerkt, een live versie van What I’ve Done is terug te vinden op het album BBC Radio 2 Folk Awards 2015.

Echter de laatste tijd begint het balletje echt te rollen, vorige maand was Roseanne te horen in het radioprogramma van Jools Holland. Haar debuutalbum Trails kan in het muziekblad Country Music Magazine al rekenen op de eerste vijfsterren beoordeling. Mijns inziens volkomen terecht.

Roseanne verzamelde voor Trails zorgvuldig de juiste mensen om zich heen, te beginnen bij producer Teddy Thompson, die ook de nodige instrumenten voor zijn rekening nam. Thompson voelde perfect aan wat de pure, authentieke liedjes van Reid nodig hadden.

Alle liedjes werden sober ingekleurd. Veelal zijn het ingetogen verhalende liedjes. Gevraagd naar hoe autobiografisch haar liedjes zijn, kreeg ik als antwoord “Yes they are absolutely personal - to be honest it's the only way I know how to write!”.

Muzikaal gezien omschrijft Roseanne haar muziek als een mix van folk, country en roots. Prachtig ingetogen liedjes worden af en toe afgewisseld met aanstekelijke uptempoliedjes. Een paar liedjes worden opgesierd met blazers. Uiteraard ontbreekt Steve Earle niet met wie ze een fraai duet zingt in Sweet Annie.

Opvallend vind ik het gemak waarmee ze zingt, een geboren zangeres. Trails bestaat uit twaalf pareltjes die me allemaal even dierbaar zijn. Overigens speelt ze op het moment live veel nieuwe nummers, ze heeft namelijk de liedjes voor haar volgende album al klaar. Ik kijk er erg naar uit om deze jongedame live te zien.

Trails is hier eventueel al te bestellen : Roseanne Reid: Trails, CD - Cherry Red Records - cherryred.co.uk Voor mij is Roseanne Reid een regelrechte revelatie.

avatar van tumkie
thnx Lura. Fijne kennismaking met deze dame.
draait hier op repeat
favo track "Levi"

avatar van tumkie
Doet me een beetje aan Vanwyck denken.

avatar van tumkie
Lura Verhogen tot het maximum.
thnx Lura voor de tip. Onbegrijpelijk dat hier niet meer reacties op komen.

avatar van Lura
Wellicht omdat het album nog officieel moet uitkomen, tumkie
Maar leuk dat je zo enthousiast bent, dan schrijf ik mijn stukjes toch niet voor niets.
Jouw enthousiasme is volgens mij absoluut terecht, zij is een fantastisch talent.

avatar van Joshua68
Lura schreef:
Wellicht omdat het album nog officieel moet uitkomen

Wel al te beluisteren via Spotify sinds 5 april.

tumkie schreef:
Doet me een beetje aan Vanwyck denken.

Van Vanwijck verschijnt in november een nieuw album.

avatar van heartofsoul
Voorlopig doen we het maar met Spotify; las zojuist op de site van Amazon UK dat het album pas op 3 mei verschijnt, en dan hoop ik dat het ook in de winkel ligt, zo enthousiast ben ik. Sympathieke stem, prachtige liedjes, mooie transparante productie. Een album naar mijn hart.

avatar van heicro
Wat mij vooral fascineert is haar zoete rustgevende stem en het gemak hoe ze zingt. Hierdoor komen haar sterke liedjes vloeiend en verfrissend over. Het enige minpuntje vind ik het gemis aan variatie. Het is allemaal ingetogen en vrij sober, ook qua instrumentatie.
De eerste drie nummers, Amy, Heading North en Hey River vind ook meteen de beste.

avatar van Zwaagje
Mijn interesse is inmiddels gewekt. In ieder geval een mooie stem; eens kijken of de stijl bevalt.

avatar van Zwaagje
Hele mooie ingetogen plaat; zowel vocaal als instrumentaal. Hierdoor komen de instrumenten goed tor hun recht zonder op de voorgrond te staan. Ook heeft Roseanne een prachtig mooie stem. Enige kritiek puntje voor mij is dat nergens het vuurtje écht ontvlamt; het blijft daardoor (voor mij) wat oppervlakkig. Voor nu 3.5* voor mij, maar ik hoop stiekem op een groei briljante.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Roseanne Reid - Trails - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Roseanne Reid - Trails
Roseanne Reid kreeg de popmuziek thuis met de paplepel ingegoten en debuteert nu met een verrassend sterk rootsalbum dat wordt aanbevolen door niemand minder dan mentor Steve Earle

Roseanne Reid komt uit Schotland, maar debuteert met een album dat diep is geworteld in de Amerikaanse rootsmuziek. Teddy Thompson heeft het album voorzien van een bijzonder smaakvolle en verrassend veelzijdige instrumentatie, die binnen de Amerikaanse rootsmuziek een breed palet bestrijkt. De jonge Roseanne Reid maakt vervolgens indruk met soepele en verrassend doorleefde vocalen, die ervoor zorgen dat Trails flink boven het maaiveld uitsteekt. De jonge Schotse is met dit knappe debuut direct de belofte voorbij en schaart zich onder de smaakmakers binnen de rootsmuziek van het moment.

De Schotse singer-songwriter Roseanne Reid kreeg de popmuziek thuis met de paplepel ingegoten. Haar vader Greg Reid kennen we als helft van het Schotse duo The Proclaimers, dat in de tweede helft van de jaren 80 doorbrak met hits als Letter From America en I'm Gonna Be (500 Miles); songs die uitgroeiden tot alternatieve Schotse volksliederen, zeker in voetbalkringen.

Roseanne Reid maakt al vanaf jonge leeftijd muziek, maar kroop lange tijd niet uit haar schulp. Dat deed ze voor het eerst toen ze een jaar of vijf geleden meedeed aan de songwriters workshop Camp Copperhead in de New Yorkse Catskill Mountains. Deze workshop werd geleid door niemand minder dan Steve Earle, die zeer gecharmeerd bleek van Roseanne Reid’s song Amy.

Trails, het debuut van de Schotse singer-songwriter opent met hetzelfde Amy en het is inderdaad een prachtige song. Het is bovendien een song die direct een aantal van de sterkste wapens van het debuut van Roseanne Reid prijsgeeft.

De singer-songwriter, die haar geboortestad Edinburgh onlangs verruilde voor het Schotse Dundee, beschikt over een bijzonder stemgeluid en beschikt bovendien over het vermogen om zich op te dringen met haar vocalen. Trails laat ook direct een goed gevoel voor een smaakvolle en trefzekere instrumentatie horen en verraadt bovendien dat het debuut van Roseanne Reid vakkundig is geproduceerd.

Voor dat laatste wist de Schotse niemand minder dan Teddy Thomson, zoon van folk legendes Linda en Richard, te strikken. Roseanne Reid komt weliswaar uit Schotland, maar heeft een debuutalbum gemaakt dat diep is geworteld in de Amerikaanse rootsmuziek. Invloeden variëren van (stokoude) folk en country tot Americana, jazz, blues en rootssongs met een soulinjectie.

De instrumentatie en productie van het album zijn uiterst smaakvol en combineren een authentiek rootsgeluid met bijzondere accenten van flink wat instrumenten. Trails gaat aan de haal met verschillende invloeden, waarbij opvalt dat de stem van Roseanne Reid zich steeds moeiteloos en opvallend soepel aanpast aan het genre en de instrumentatie die zijn gekozen. Haar stem is voorzien van een rauw randje, waardoor ze doorleefder klinkt dan haar leeftijd rechtvaardigt, zeker wanneer mentor Steve Earle opduikt in een fraai duet.

Af en toe doet het me wel wat denken aan Gillian Welch of Jolie Holland, maar de jonge Schotse singer-songwriter is er ook in geslaagd om een herkenbaar eigen geluid te creëren. Het is een geluid dat me zeer goed bevalt. Trails is een rootsplaat vol aangename klanken, aansprekende songs, een flinke dosis melancholie en een zangeres die meer indruk maakt dan de meeste van haar soort- en leeftijdsgenoten.

Vader Greg schopte het samen met zijn tweelingbroer tot de status van cultheld, maar voor dochter Roseanne moet er meer mogelijk zijn. Met haar buitengewoon knappe debuut schaart ze zich onder de smaakmakers binnen de (Amerikaanse) rootsmuziek van het moment en ik heb het idee dat er nog wel wat groei mogelijk is voor deze zeer talentvolle dame. Erwin Zijleman

Vanwege allerlei onverwachte gebeurtenissen was ik nog niet aan deze plaat toegekomen; als de eerste indruk, de eerste luisterbeurt de juiste is dan wordt het smullen geblazen; wat een talent weer, wat een stem...Wauw!