Lady Lamb - Even in the Tremor (2019)

Rock / Folk
Label: Ba Da Bing!

1. Little Flaws (4:14)
  2. Deep Love (3:57)
  3. Even in the Tremor (4:24)
  4. Untitled Soul (4:37)
  5. Strange Maneuvers (3:37)
  6. Without a Name (3:50)
  7. Young Disciple (3:28)
  8. Prayer of Love (3:49)
  9. July Was Mundane (6:54)
  10. Oh My Violence (4:33)
  11. Emily (3:35)
avatar van E-Clect-Eddy
Lady Lamb is blijkbaar geen imker meer, ze heeft "the Beekeeper" van haar moniker gedropt.

Deep Love : Folk Rock met Pop invloeden bevalt beter van de twee singles, de eerste Even in the Tremor heeft een saaie video opgenomen op een prachtige locatie: de Azteekse piramides nabij Mexico City.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lady Lamb - Even In The Tremor - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Lady Lamb - Even In The Tremor
Lady Lamb pikte ik een paar jaar geleden uit een jaarlijstje en sindsdien is ieder album weer beter, wat ook weer geldt voor deze

Lady Lamb (The Beekeeper), het alter ego van de tegenwoordig vanuit het New Yorkse Brooklyn opererende Aly Spaltro, maakte de afgelopen jaren indruk met twee uitstekende albums en een misschien nog wel betere EP. De Amerikaanse singer-songwriter duikt nu op met Even In The Tremor dat nog wat veelzijdiger en ook nog wat overtuigender klinkt dan zijn voorgangers. Aly Spaltro heeft haar levenservaring verwerkt in een serie songs die alle kanten op schieten, maar stuk voor stuk indruk maken met bijzondere arrangementen en zang vol gevoel. Lady Lamb is een blijvertje dat is wel zeker.

In de eerste dagen van 2014 maakte ik voor het eerst kennis met de muziek van Aly Spaltro. De op dat moment vanuit Brunswick, Maine, opererende Amerikaanse singer-songwriter maakte op dat moment gebruik van het alter ego Lady Lamb The Beekeeper en had volgens een aantal gerenommeerde Amerikaanse muzieksites een jaarlijstjes album afgeleverd met het aan het begin van 2013 uitgebrachte Ripely Pine.

Dat kon ik na één keer horen alleen maar bevestigen en sindsdien volg ik Aly Spaltro op de voet. Het leverde in 2015 het onder de naam Lady Lamb gemaakte After op en dat was een album dat niet onder deed voor het terecht zo bewierookte debuut. Het eerste album van Aly Spaltro vergeleek ik met de muziek van Sharon Van Etten, het tweede met de muziek van Torres, maar beide vergelijkingen waren niet heel treffend.

In de lente van 2017 keerde Lady Lamb terug met het meer ingetogen en volledig akoestische Tender Warriors Club. Het was officieel een EP, maar wel een EP met iets meer dan 30 minuten muziek en ook nog eens muziek van een bijzonder hoog niveau. Tender Warriors Club beviel me misschien nog wel beter dan de eerste twee albums van Lady Lamb en heeft de lat hoog gelegd voor haar nieuwe album (officieel dus haar derde) dat de afgelopen week verscheen.

Aly Spaltro keert, met het wederom onder de naam Lady Lamb uitgebrachte Even In The Tremor, terug naar het label Ba Da Bing Records, waarop ook haar debuut verscheen, en levert wederom een uitstekend album af. De inmiddels naar Brooklyn, New York, verhuisde Aly Spaltro noemt Even In The Tremor haar meest persoonlijke album tot dusver en het is bovendien haar meest veelzijdige album.

Aly Spaltro deed op haar vorige albums nagenoeg alles zelf, maar deed keer een beroep op een co-producer, waarvoor ze ene Erin Tonkon wist te strikken. Dat zei me eerlijk gezegd niets, maar deze producer, engineer en mixer uit New York was lange tijd de rechterhand van de legendarische Tony Visconti en speelde een belangrijke rol bij het tot stand komen van Bowie’s zwanenzang Blackstar, wat iets moet zeggen over haar talent.

Erin Tonkon heeft Lady Lamb gelukkig niet in een keurslijf geperst, maar heeft de uitersten in de bijzondere arrangementen van Aly Spaltro alleen maar geaccentueerd, onder andere door wat meer muzikanten in te zetten.

Het album opent met een ingetogen popsong die begint met gitaar en zang, maar waarin elektronica al snel de overhand heeft, om uiteindelijk te eindigen met stemmige strijkers. En zo schieten veel songs van Lady Lamb alle kanten op. Even In The Tremor is soms sober en ingetogen, soms rijk en uitbundig. Lady Lamb kan overweg met folky songs, maar schaamt zich ook niet voor een aanstekelijke popsong. Op hetzelfde moment kan Aly Spaltro ook rauw en stekelig of opvallend avontuurlijk klinken, wat van Even In The Tremor een album met vele gezichten maakt.

Het zijn gezichten die me stuk voor stuk bevallen, zeker wanneer Lady Lamb de PJ Harvey of de Lorde in zichzelf ontdekt. Aly Spaltro klinkt op haar nieuwe album nog net wat zelfverzekerder, zingt krachtiger, schrijft aansprekendere songs, maar heeft gelukkig ook haar nukken en wilde haren behouden en sleept er van alles bij op haar nieuwe album. Van folk tot new wave, van punky rock tot pop. Ik was al fan van Lady Lamb, maar met het geweldige Even In The Tremor maakt de singer-songwriter uit Brooklyn nog net wat meer indruk en schaart ze zich definitief onder de smaakmakers binnen de grote groep jonge vrouwelijke singer-songwriters van het moment. Erwin Zijleman

avatar van Sunderland
Het is niet het vervolg op Tender Warriors Club waar ik op gehoopt had. De eerste 2 singles waren zelfs een beetje teleurstellend. Toch, na het beluisteren van het volledige album, ben ik enthousiast en vallen ook de mindere singles veel beter op zijn plaats en past het beter om het album in zijn geheel te beluisteren.

Aly Spaltro is al een tijdje actief onder de artiestennaam Lady Lamb. Voorheen stond daar nog netjes the Beekeeper achter vermeld, maar op de laatste plaat heeft ze zich losgekoppeld van de bezige bijtjes. De uit het Amerikaanse Maine afkomstige singer-songwriter trakteert de muziekliefhebber op een elftal aan prima popliedjes. Ondanks dat Aly het merendeel van de muzikale omlijsting zelf verzorgd met gitaar, keyboard en percussie heeft ze de hulp ingeroepen van andere muzikanten. Met de veelzijdige Benjamin Lazar Davis op bas, piano en meletron, drummer Jeremy Gustin, Emily Hope Price op cello, Emily Jane Price op viool en de pedal steel gitaar van Ben Lester staat er een volwaardige band achter haar, welke wel degelijk veel weet toe te voegen. Even in the Tremor is haar vierde plaat, en laat weer een ander geluid horen dan op het smaakvolle als EP uitgebrachte Tender Warriors Club.

Lady Lamp is een verhalenverteller die je meeneemt het leven in. Dat ze al langer actief is merk je duidelijk in haar teksten. Deze gaan een stuk verder dan het puberale liefdesverdriet en de strijd met het ongewild volwassen worden. Liedjes die niet letterlijk zijn overgenomen uit een gesloten dagboek. De aangename kronkelende vocalen praten zich al half croonend door het eighties gerichte synthesizer klankbord Little Flaws dat een verslag opsomt van een gesetteld stel dat onbewust in de sleur van een standaard relatie is beland. Tussen de romantiek door is het een gepland leventje geworden. Met lichte paniek vervolg ik aarzelend de luisterbeurt. De teksten doorbladerend concludeer ik dat Aly Spaltro haar levensvreugde heeft gevonden in het geloof. Zou de Heer het toestaan dat de gitaar explosief gaat knallen, en dat hier overheen de hysterische zang van Lady Lamb weet te domineren?

Die toestemming lijkt ze te krijgen in het souluitstapje Untitled Soul. Deze openbaring is bijna hemels, het vertrouwen is gelukkig terug. Muzikaal wil ze nog steeds vlammen, met gemak gooit ze er een flinke dosis cyberpunk doorheen bij Strange Maneuvers. Die invloed hoor je tevens terug in de mix van soul en seventies retro kitsch van Oh My Violence. Hierin heeft ze nog steeds genoeg uitdaging gevonden. De luistersongs kunnen ook genoeg boeien. Het volume gaat fors omhoog in het orkestrale Without a Name, wat een soortgelijk krachtigheid oproept als in haar oudere gitaarliedjes. Ook als ze vocaal los gaat op het hardere Prayer of Love is een genot. Even in the Tremor getuigd weer volgens verwachtingen. Nu alleen nog in de toekomst wat gemeende drama inbrengen, dit beheerst ze namelijk wel, hoorbaar in de melancholische triphop van July Was Mundane.

Lady Lamb - Even in the Tremor | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com