Clifford Jordan and the Magic Triangle - The Highest Mountain (1976)

Jazz
Label: SteepleChase

1. Bearcat (6:46)
  2. Seven Minds (9:28)
  3. Impressions of Scandinavia (4:48)
  4. The House on Maple Street (7:35)
  5. Miss Morgan (5:55)
  6. The Highest Mountain (9:18)
avatar van Mssr Renard
Met: Clifford Jordan (Tenor en fluit), Cedar Walton (piano), Billy Higgins (drums) en Sam Jones (contrabas).
Opgenomen op 18 april 1975 in Trixi Ton Studios, München.

Dat is dus dezelfde opnamedatum als Firm Roots dat een jaar eerder verscheen. De 1989 cd versie maakt er een zooitje van en gooit de opnamen van Highest Mountain en Firm Roots bij elkaar. Maar in plaats van dat het als één release (bijvoorbeeld een dubbelcd met de hele sessie) wordt uitgegeven, zijn er op de cd-versies doublures.

De originele lp-versies sluiten daarentegen mooi op elkaar aan, en zijn wat geluidskwaliteit en speltechniek eender. Wat composities betreft wordt er het één en ander recycled, zoals Bearcat, welke op de gelijknamige plaat uit 1962 staat. Seven Minds en Miss Morgan staan al op de plaat Seven Minds van Sam Jones (een trioplaat met Jones/Walton/Higgins). House on Maple Street staat op de Breakthrough-plaat van het Cedar Walton/Hank Mobley Quartet (wederom met Higgins en Jones).

Ik denk dat door het opnieuw inspelen van deze songs deze plaat zo ongenadig goed klinkt. De band kent de nummers van buiten en kan in volle lust improviseren en dat hoor je. Die bassolo in Seven Minds bijvoorbeeld is echt fantastisch.

Nu ja, de hele plaat is fantastisch en deze gaat ook toegevoegd worden aan mijn collectie. Gelukkig is het niet heel moeilijk (en duur) om die oude SteepleChase-release op de kop te tikken.