SOTO - Origami (2019)

Label: Inside Out

1. HyperMania (4:05)
  2. Origami (5:07)
  3. BeLie (4:06)
  4. World Gone Colder (3:42)
  5. Detonate (4:45)
  6. Torn (4:38)
  7. Dance with the Devil (4:26)
  8. AfterGlow (4:47)
  9. Vanity Lane (4:02)
  10. Give in to Me (4:38)
  11. KMAG * (4:16)
dennis7272
Het nummer BeLie is te beluisteren op SOTO - BeLie (Lyric Video) - YouTube
De nieuwe basgitarist is Tony Dickinson die de plaats van de op tragische wijze overleden David Zablidowsky, oftewel David Z inneemt. Het nummer klinkt zoals we mogen verwachten met lekkere zwaar gitaargeluid van Jorge Salan. Verder staat het nummer Give in to me er op als afsluiter. De cover van het Michael Jackson nummer is al in 2016 uitgebracht maar misstaat niet op dit album denk ik.

avatar van gigage
Jeff Scott Soto heeft na zijn stint met Sons of Apollo zijn band Soto weer nieuw leven ingblazen. Als de plaat start ben je even bang dat een trance dj zich dezelfde naam heeft aangemeten. Maar niet gevreesd (of wel eventueel) de zware gitaren worden vlot in de mix gemikt. Zoals bij wel meer bands van dit kaliber vind je weinig nieuws onder de zon. Voor de fans van Soto is dit dus goed nieuws ( of niet eventueel) De wat gezichtsloze riffs worden afgewisseld met apreggios en andere voorspelbare solo's. Het is dan ook niet dat je verwacht dat de plaat innoveert maar je vraagt je toch zo langzamerhand af waarom die studios maar weer geboekt worden. Ach ja waar bemoei ik me mee. Soto fans kunnen gerust tot luisteren overgaan. Het gevoelige Torn en het beukende Dance with the Devil ( met een puike bumblefoot gitaarsolo) vouwen de sterren.

avatar van BlauweVla
Deze derde vind ik de beste SOTO tot nu toe. Het is redelijk heavy maar toch niet zo lomp als Sons of Apollo. De speelduur is ook precies goed, zouden meer artiesten moeten durven. Groovende metal met melodie! Zou het niet anders willen.