Dance Classics Volume 3 (1988)

Alternatieve titel: More Dance Classics

Dance
Label: Arcade

1. Dan Hartman - Relight My Fire (9:41)
  2. Gwen McCrae - Keep the Fire Burning (5:36)
  3. Lipps, Inc. - Funkytown (3:57)
  4. Lakeside - Fantastic Voyage (6:03)
  5. Level 42 - Love Games (5:11)
  6. Paul Kelly - Get Sexy (4:43)
  7. Karen Young - Hot Shot (4:24)
  8. Foxy - Get Off (5:41)
  9. Chic - Le Freak (5:29)
  10. Four Tops - Don't Walk Away (4:06)
  11. Gino Soccio - Try It Out (6:07)
  12. Stephanie Mills - Never Knew Love Like This Before (3:27)
  13. Moments en Whatnauts - Girls (3:07)
  14. Betty Wright - Tonight Is the Night (8:13)
EVANSHEWSON
Toch iets minder sterk samengesteld dan zijn twee voorgangers. Al staan hier nog flinke klappers op, natuurlijk. Mijn favoriet is Moments & Whatnauts ; Girls, wàt een zwoel sexy nummer!

****

avatar van LucM
"Get Off" van Foxy en "Le Freak" van Chic zijn dance-classics van jewelste, de nummers van Lipps Inc. en Moments & Whatnauts vind ik ook prima.

avatar van rudiger
Geweldige nr 3 van de reeks , ik had ze allemaal in bezit maar jaren geleden van de hand gedaan , wat waren die dingen duur in die tijd .
Favo nummer Betty Wright - Tonight Is The Night.

avatar van rudiger
Nog geen score gegeven voor het derde deel .
Ook 4 sterren voor dit uitstekende deel .

avatar van Dibbel
Uitstekende aflevering uit de reeks.
Bij mij is dit de eerste LP van de puntgave tweede dubbel-LP "More Dance Classics".
Liedjes van 1975 t/m 1981.

Het enige mindere nummer vind ik Get Off van Foxy, wegens jeugdtrauma en teveel gehoord.
Beste nummer blijft natuurlijk Funkytown, dat je niet genoeg kunt horen.
Andere favorieten: de lange versie van Tonight's The Night van Betty Wright (geen hit overigens), uiteraard Le Freak van Chic, Relight My Fire ook al in de lange versie en Fantastic Voyage van Lakeside die ik nu veel beter vind dan vroegâh.
Ook goed is de lange versie van Try It Out van Gino Soccio die ook geen hit was.
En niet te vergeten de 1975 nummer-1 hit van Moments & Whatnauts, nog steeds geweldig.
De nummers van Paul Kelly en Gwen McCrae lijken een beetje vergeten.
De rest is ook OK.
4 sterren dus.

Ik heb hier ook nog een stapel uit de serie Dance Classics liggen. Ik ben opgegroeid met disco en discotheken & the Soul Show, dus dan was je automatisch geínteresseerd in deze serie. Op dit Volume 3 staan een aantal nummers die dan wel kleine of geen top 40 hits waren, maar wel grote nummers in de disco's en op de danslijsten. Dan heb ik het over Gino Soccio, Stephanie Mills & Betty Wright. En eigenlijk ook, hoe gek het ook klinkt, over Relight My Fire in de lange versie. Deze stond al op in Cartouche (Utrecht) een jaar voordat het een hit werd. Ik kocht ruim voor de release in Nederland van een jaar later, een Canadese uitgave van de 12" bij Kareltje, die importeerden dat uit New York.
Inmiddels heb ik Dan Hartman teveel gehoord en geef ik de voorkeur aan nummers als Fantastic Voyage, Love Games & Get Off.
Toch is er op deze verzamelaar zo een leuke mengeling tussen jaren '70 en '80 dansmuziek en soul en hits en minder bekende dance classics. Prima verzamelaar dus.

avatar van gaucho
west schreef:

Huh? Die van Stephanie Mills was een nummer 1-hit in de Nederlandse single-hitlijst. De andere twee hebben die lijst nooit van binnen gezien, maar waren toen inderdaad al klassiekers op de dansvloer.

west schreef:

Ja, dat kan ik me ook herinneren. Het nummer werd in de disco's al gedraaid in het najaar van '79, maar het duurde tot de zomer van 1980 voordat het nummer in de hitlijsten opdook en uiteindelijk een grote hit werd. Gek genoeg alleen in Nederland en België overigens. Al haalde het nummer wel de eerste plaats in de Amerikaanse dance charts.
Ik vind die lange versie - inclusief het hier niet op de tracklist vermelde instrumentaaltje Vertigo als voorloper - nog steeds een nummer om je vingers bij af te likken. Ook ik moet 'm niet te vaak horen, maar als-ie langskomt ga ik nog steeds uit mijn dak.

Het mooie van dit specifieke CD'tje is dat ze relatief vaak gekozen hebben voor de lange versies. Dat was op veel van die Dance Classics-verzamelaars wel anders. Hooguit had ik van Love games de 12 inch van zeven minuten hier willen horen, en desnoods de versie van achteneenhalve minuut van Hot shot, met die lange percussiebreak. Maar daar was gezien de speelduur sowieso geen ruimte voor,