Lambchop - Is a Woman (2002)

Roots / Rock
Label: Merge

1. The Daily Growl (6:36)
  2. The New Cobweb Summer (6:57)
  3. My Blue Wave (7:52)
  4. I Can Hardly Spell My Name (3:24)
  5. Autumn's Vicar (4:16)
  6. Flick (5:07)
  7. Caterpillar (6:19)
  8. D. Scott Parsley (5:57)
  9. Bugs (5:43)
  10. The Old Matchbook Trick (4:41)
  11. Is a Woman (4:38)
  12. This Corrosion * (6:12)
  13. Backstreet Girl * (4:32)
  14. Uti * (4:50)
totale tijdsduur: 1:01:30 (1:17:04)
Mijn kennismaking met Lambchop was de prachtige clip van Is A Woman. Het nummer vond ik toen wel aardig. Maar hoe vaker ik die clip zag des te mooier werd het nummer. Toen ik er eenmaal achter kwam dat ik vanaf een bepaald moment de clip enkel vanwege de muziek keek heb ik het album gekocht. Ook toen duurde het een aantal luisterbeurten voordat de nummers zichzelf bloot gaven, maar meteen vanaf het begin hoor je dat het speciaal is. Inmiddels is het één van mijn favoriete albums.

dutch2
Prachtige CD, die wel wat tijd nodig heeft om te groeien. Ik kreeg er trouwens een bonus-cd bij (met de bijdehande titel 'Is a Bonus') met daarop prachtige covers van nummers van The Sisters of Mercy en van The Rolling Stones, alsmede een gevoelig nummer over een urinewegontsteking. Is a bonus indeed.

Aap
Mijn favoriete Lambchop-album. Is één van hun meer ingetogener werkjes, en om die reden door sommige Lambchop afficionados verfoeid, maar om dezelfde reden door mij des te meer gewaardeerd. Naar aanleiding van deze CD meer van Lambchop aangeschaft, maar dit blijft voor mij de beste.
Het komt door Kurt Wagner's sonore stemgeluid en de weldoordachte lyrics, denk ik, dat het mij zo aanspreekt. In 'My Blue Wave' is het ook zowat het enige dat je hoort, met af en toe een paar noten op een piano (en dan te bedenken dat de band 12 man sterk is). Het is bijna minimalistisch te noemen, en ik vind het zó mooi.

avatar van Snappy
De eerste kennismaking met Lambchop was dit album (via mijn vader). Ik was zeer aangenaam verrast. Wat heeft die zanger toch een heerlijk gepassioneerde stem. Vooral de nummers 1,2 en 6 spreken mij heel erg aan. Echt muziek om de dagelijkse hectiek even te ordenen!

avatar van eviljoke
Eén van de betere covers die er bestaan is this corrosion. Prachtig gewoon. Leg daar het origineel naast van the sisters of mercy en je herkent het gewoon niet.
Als geheel is dit tot nu toe de sterkste van lambchop. Eerst moest ik er niet veel van weten en even later kon ik ze niet meer afzetten. Zalig als je in bad ligt en dit staat op....

avatar van eviljoke
PS is dit ook weer de amerikaanse labelnaam, want in europa is dit toch uit op city slang?

eviljoke schreef:

Klopt!

Evenals uw lofzang over dit prachtige album.

avatar van HiLL
Mooie muziek weer, maaaar wel wat saai allemaal. Het is me allemaal net te rustig. Nixon vind ik tot nu toe een stuk aangenamer. 3*

goeie muziek met een zeer fijne stem van kurt ,ik zet deze vaak op als ik ga slapen. heerlijk

avatar van timhardt

(punt)

avatar van Woody
Kaarsje, wijntje en dan dit album...

Schitterend!

avatar van citizen
Groeiplaat. zonder meer. En dan blijkt het de mooiste, al heb ik de nieuwste nog niet beluisterd. Gauw eens doen.

Iedereen zal op zijn tijd wel associaties hebben bij het luisteren naar muziek die wat met hem/haar doet. Ik heb dat ook. Niet vaak, maar zo af en toe komt het voor.

Lambchop heb ik pas leren kennen door zijn laatste album Damaged, wat een groeibriljant bleek te zijn en uiteindelijk terecht kwam in mijn top 10 over 2006.
Dat ik daardoor nog heel wat in te halen heb blijkt ook door beluistering naar dit album.

En dan nu die associatie: dit album staat voor mij gelijk aan de kleur wit. Het klinkt zo puur dat het soms gewoon pijn doet zo mooi. Geen geforceerde mooidoenerij maar oprechtheid in zijn meest simpele vorm.
Saai vind ik het zeker niet en eigenlijk vind ik termen als 'kaarsje, wijntje' dit album geen recht doen.
'Kaarsje, wijntje' is Norah Jones (en daar is helemaal niks mis mee: heerlijk zelfs), maar dit gaat zo veel verder.....

Het hele album is als een bloem in de lente; nog helemaal dichtgevouwen.
Na verloop van tijd opent het zich heel langzaam en vangt met zijn verse blaadjes de eerste zuchtjes lente-wind op. Vervolgens komt het, stevig in de grond verankerd, tot volle bloei in de zomer en geeft het al zijn kleur prijs.
In dat stadium verkeer ik nu en daardoor geniet ik met volle teugen van deze cd en is de tweede associatie gegeven.
Dat het nooit meer winter zal worden

eviljoke schreef:

This Corrosion is één van mijn favoriete nummers ooit dus dan kan het alleen nog maar fout gaan als er een cover van gemaakt wordt.
Niet bij Lambchop: deze versie vind ik heel erg mooi en daar kan ik op heel andere wijze van genieten als van het origineel.

fijne cd ,vooral daily growl vind ik een fijn nummer waar ik lekker bij kan wegdromen

avatar van Snook

Nog niet die 5 sterren...maar ik moet toegeven...de plaat "groeit" bij me.

Ontegensprekelijk is "Caterpillar" wel het nummer dat mijn haartjes op mijn voorarmen doet rechtstaan !!!

avatar van Rayaccos
Hmm voorlopig vind ik dit wel mooi, maar niet echt spannend genoeg. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit moet beoordelen.
Ik start alvast met 2,5*, de toekomst zal uitwijzen of dat nog omhoog gaat.

Thomasco
Nummerke 11
Mannekes!

avatar van sluiswachter
Ik vind zo mooi hoe haast terloops toch behoorlijk zware onderwerpen langs komen drijven, als je niet goed oplet denk je simpelweg naar een stemmig schijfje te luisteren, en dat is deze cd ook wel, maar er is bij betere beluistering toch meer te ervaren. En dan de opbouw, nummer na nummer hoor je ingetogen pareltjes, en als je denkt het album dan wel gehoord te hebben word je met het laatste nummer het veld uitgeslagen door een chique+reggae(!)-riedeltje. Gewoonweg meesterlijk.

avatar van lebowski
Dit album kreeg bij mij pas de plek die het verdient nadat ik de band afgelopen september live aan het werk zag. Superconcert!

avatar van De Daniël
The New Cobweb Summer, doet bijna pijn aan mijn oren, zo mooi.

avatar van De Daniël
Tof! Waarom slaan ze Nederland over?

Omdat hier iedereen er toch doorheen ouwehoert.

avatar van nikon42
Een meer rustgevende plaat is bijna niet te vinden, luister ook de verkrijgbare 2-cd versie met meer als 70 minuten extra nummers als bonus.

avatar van Masimo
aERodynamIC schreef:
(...)
Lambchop is voor mij bruin. Hij is dat fijne bruin van 'n oude stoel van hout.

avatar van AOVV
Erg mooie plaat zeg. Die eerste drie nummers!

Ik moet concluderen dat ik dit, van de vijf platen van Lambchop die ik vandaag heb beluisterd, de beste vind. Veruit zelfs.

avatar van harencoor
Mooi ingetogen album.