Loudness - Live in Tokyo (2019)

Alternatieve titel: Loudness World Tour 2018

Japan
Label: earMUSIC

1. The Lines Are Down (4:52)
  2. Crazy Nights (5:01)
  3. Like Hell (3:57)
  4. Heavy Chains (4:53)
  5. Get Away (4:06)
  6. We Could Be Together (5:16)
  7. Loudness (6:51)
  8. In the Mirror (4:54)
  9. Crazy Doctor (4:29)
  10. In the Mirror (4:54)
  11. The Law of Devil's Land (5:41)
  12. Black Wall (7:40)
  13. Sleepless Night (5:23)
  14. Speed (5:53)
  15. Crazy Doctor (4:36)
  16. Milky Way (4:37)
  17. Ares' Lament (7:45)
  18. Dream Fantasy (4:55)
  19. Esper (3:51)
avatar van Sir Spamalot
Opnames van september 2018 maar met een verdomd old school setlist, bij een aantal nummers klopt het hartje altijd een beetje meer: In the Mirror, The Law of Devil's Land, Speed (!!!) en natuurlijk mijn all-time favorite Dream Fantasy.

Verdere info:
earMUSIC - news, artists & new releases | THE PIONEERS OF JAPANESE HEAVY METAL LOUDNESS RELEASE BRAND NEW LIVE ALBUM "LIVE IN TOKYO”. - ear-music.net. Pakketje 2 cd + dvd.

De eerste beelden / klanken:
LOUDNESS "Soul On Fire" (Live in Tokyo) - New album "Live in Tokyo" out in May - YouTube

avatar van B.Robertson
Zo te zien op Loudness na, alleen nummers van Thunder in the East, The Law of Devil's Land en Disillusion. Twee keer In the Mirror en Crazy Doctor, is dat correct? Hoe dan ook, uitgebracht op earMUSIC hoop ik dit album op gangbare manier te verkrijgen, want dit wordt natuurlijk verplichte aanschaf aangezien ze van mij afgelopen zomer de hele Thunder in the East wel hadden mogen spelen, toen ik bij een optreden was.

avatar van Sir Spamalot
De link op iTunes verklaart mijns inziens de dubbele aanwezigheid van In the Mirror en Crazy Doctor, opnames tijdens "Metal Weekend" met de eerste negen nummers op 22/09/2018 en de volgende tien nummers op 23/09/2018.

avatar van Sir Spamalot
Voor mij is het nooit een straf om naar liveopnames van het Japanse Loudness te luisteren want laat het livealbum Live-Loud-Alive uit 1983 één van mijn favoriete livealbums zijn en Dream Fantasy nog altijd een heerlijk nummer om te beluisteren. Drie van de originele vier leden spelen hierop mee, in 2008 overleed de altijd nors kijkende meesterdrummer Munetaka Higuchi.

Voor mij is het tweede deel natuurlijk het interessantst met een selectie van hun bekendste nummers en je hoort nog altijd die ingrediënten die Live-Loud-Alive zo uniek maakten: het samenspel van vier technische zeer onderlegde muzikanten met de spetterende gitaarsolo's van Akira Takasaki. Sinds 2009 heeft Masayuki Suzuki de drumstokken in handen en het is een goede levendige drummer.

Het album heeft jammer genoeg niet die unieke sfeer van Live-Loud-Alive maar laat een nog altijd springlevende groep horen. Zoals steeds blijft mijn voorkeur uitgaan naar het volledige optreden, hierop hoor je een selectie uit twee shows.

avatar van B.Robertson
Mijn voorkeur was ook een volledig optreden geweest en nadat ik Eurobounds (2000) gedraaid heb, is er ivm. de overlappingen weinig haast met aanschaf. Ben nu 5 à 6 weken met een bestel-sabbatical bezig en ga dat niet omwille van Loudness onderbreken, al ligt een toekomstige aanschaf wel in de lijn der verwachtingen.

avatar van B.Robertson
Toch maar via Dodax in huis gehaald, voordat het niet meer te verkrijgen is. Verpakking valt tegen met de twee CD's samen ingeklemd in één tray. Eerste disc klinkt meer als een live-verzamelaar, dan dat ik de indruk heb naar een concert te luisteren. Beetje het idee van A Touch of Evil van Judas Priest, maar dan over één dag. Muzikaal is er weinig mis mee of het moet de zang van Minoru Niihara zijn. Geluid van Akira Takasaki staat loepzuiver afgesteld en de ritmesectie presteert uitstekend. Maar vergis ik mij of wordt het intro van Black Wall trager gespeeld dan anders? Vind dat intro altijd wat op Rush' Jacob's Ladder geïnspireerd overkomen. Dat is de tweede disc, waar ik al iets meer in de Loudness-sferen zit. Misschien toch maar even de DVD zien, die vijftien songs bevat over één dag, voor meer live-gevoel.