Terry Klein - Tex (2019)

Country
Uitgebracht in eigen beheer

1. Sagamore Bridge (3:57)
  2. Oklahoma (4:40)
  3. Every Other Sunday (4:05)
  4. Too Blue to Get That Far (3:44)
  5. Anika (3:19)
  6. Andalusia (4:03)
  7. Straw Hat (3:30)
  8. Daddy's Store (5:21)
  9. When the Ocotillo Bloom (3:43)
  10. Steady Rain (6:22)
avatar van heicro
'Tex' is het tweede album van de nog redelijk onbekende singer-songwriter Terry Klein uit Austin, Texas.
Zijn eerste ken ik niet, maar nu ik het album 'Tex' heb gehoord wil ik die absoluut ook eens een keer beluisteren.
Opvallend is, dat hij onder andere wordt bijgestaan door de bekende Nederlandse muzikant Bart de Win van de band Tip Jar. Ook de vrouw van Bart, Arianne Knegt, is met in Nederlands gesproken woorden te horen op mijn favoriete nummer 'Steady Rain' dat gaat over ene Anita uit Nederland. De outro van dit jazzy nummer heeft door die jankende gitaar en het gebruik van geluidsfragmenten een beetje weg van Pink Floyd.
Opener 'Sagamore Bridge' zou geschreven en gezongen kunnen zijn door Tom Russell, maar het lijkt erop dat Terry Klein voornamelijk is geïnspireerd door mensen als Guy Clark, maar ook Ry Cooder. Hoewel het honky-tonkachtige 'Straw Hat', het naar mijn mening minst geslaagde nummer, toch weer heel anders klinkt.
Op 'Anika' is het accordeongeluid van Bart de Win dominant aanwezig. Het geeft het liedje een extra dimensie en is daardoor één van de topnummers. 'Oklahoma' en 'When the Ocotillo Bloom' zijn ook geweldig en echte singersongwriter liedjes.

Al met al is er veel afwisseling. Soms bluesy, jazzy en dan weer country, folk en texmex en er is een heel scala aan instrumenten te horen. Kortom een fijne plaat. Naar het schijnt komt hij in juni in Nederland optreden. Ik zou hem graag eens live horen.

avatar van Lambchop
Album vind ik niet heel spannend kwa zang, instrumentatie wel mooi en grappig verhaal over steady rain.