Dance Classics Volume 6 (1988)

Dance
Label: Arcade

1. The Spinners - Working My Way Back to You
  2. The Real Thing - Can You Feel the Force
  3. Instant Funk - I Got My Mind Made Up
  4. Sugarhill Gang - Rapper's Delight
  5. The Brooklyn, Bronx en Queens Band - On the Beat
  6. Shalamar - I Can Make You Feel Good
  7. The Jacksons - Shake Your Body (Down to the Ground)
  8. Jimmy "Bo" Horne - Dance Across the Floor
  9. Ohio Players - Fire
  10. First Choice - Let No Man Put Asunder
  11. Odyssey - Going Back to My Roots
  12. T-Connection - Saturday Night
  13. The Brothers Johnson - Stomp
  14. Prince - 1999
EVANSHEWSON
Alweer volume 6 en als je de tracklist bekijkt, het verzwakt echt niet, dit blijft een prima collectie dance-tracks, zeer sterk samengesteld.

****1/2

inderdaad weer een lekkere plaat,met als hoogtepunt ''Prince '' met ''1999'' dat blijft echt een supernummer

avatar van rudiger
Wederom een erg sterk deel uit de reeks .
Favo: Prince en Broth Johnson .
Wederom 4 sterren.

Ik had en heb veel uit de leuke serie Dance Classics, ook omdat ik er op vinyl op gedanst had en ze in mijn platenkoffers had zitten. Het was toen een leuke manier om ze zo ook op cd te krijgen. Dit Volume 6 hoort tot de allerbeste uit de serie. Wat een geweldige mix van funk, soul & disco staat hierop, aangevuld met de eerste rap plaat: the Sugar Hill Gang. Werkelijk alles hierop is echt (erg) goed met opvallendste naam natuurlijk Prince. Superverzamelaar!

avatar van Rinus
Ik heb wel wat delen van deze serie. Deels op LP en deels op CD. Zo'n beetje alle nummers op de delen zijn danskrakers geweest in hun tijd, en vaak staan ze er in de lange album versie op.

avatar van gaucho
Rinus schreef:
...en vaak staan ze er in de lange album versie op.

Maar vaak ook niet. Ik begin deze serie langzamerhand compleet te krijgen (op CD), en muzikaal is het allemaal top, maar ik heb toch wel eens het idee dat de samenstellers (onder wie onze latere minister van EZ Herman Heinsbroek) iets te vaak hebben gekozen voor de weg van de minste weerstand. De ene keer zijn het de single-versies (terwijl er wel degelijk een lange versie voorhanden is), dan weer de album- of de 12 inch-versie, en per deel staan er vaak ook nog wel 1 of 2 van die remixen op die eind jaren tachtig in zwang kwamen.
Op dit deel geldt dat laatste voor de nummers 1 en 5. Die eind jaren tachtig-remix van On the beat kwam later tot vervelens toe terug op allerlei compilaties. Verder is dat nummer van Instant Funk niet de versie die ik mij uit 1979 herinner, want grotendeels instrumentaal.

Maar verder bevat de Dance Classics-serie voornamelijk onverwoestbaar dansvloermateriaal, met naast de onvermijdelijke grote hits af en toe een minder bekende kraker die je niet zo vaak hoort. Op dit deel is dat At midnight van T-Connection, heerlijk nummer.

avatar van Poeha
Door dit album The Real Thing en First Choice leren kennen.

Vooral met The Real Thing ben ik nog steeds in m'n nopjes. Die hebben diverse puike singles afgeleverd. Een mooie Best Of aan overgehouden.