Howard Jones - Transform (2019)

Pop / Electronic
Label: Big Lake

1. The One to Love You (4:21)

2. Take Us Higher (3:38)
  3. Beating Mr. Neg (5:41)
  4. Transform (3:39)

met BT

5. Hero in Your Eyes (4:17)
  6. Tin Man Song (5:58)
  7. At the Speed of Love (4:12)

met BT

8. Eagle Will Fly Again (4:13)
  9. Mother (4:41)
  10. Stay with Me (3:55)
  11. Take Us Higher [12" Mix] * (5:02)
  12. Beating Mr. Neg [12" Mix] * (7:42)
  13. Hero in Your Eye [12" Mix] * (6:13)
  14. Tin Man Song [12" Mix] * (5:57)
  15. Level View Chill * (5:41)
avatar van E-Clect-Eddy
Een moderner Synthpop geluid op de drie singles: Hero in Your Eyes / Beating Mr. Neg / The One to Love You hiervan is Beating Mr. Neg het sterkste, maar ze komen niet in de buurt van zijn beste werk.

Ben toch wel benieuwd. Zijn entree was destijds super. Speelt in augustus in de Boerderij....

avatar van E-Clect-Eddy
De synths doen me denken aan Erasure

avatar van E-Clect-Eddy
Ben niet zo'n fan van dat effect op Howard's stem... de uptempo nummers bevallen meer omdat dan dit effect minder opvalt / gebruikt wordt. Howard gebruikt opvallend veel van het hoog van zijn stem.

Hij kan nog prima nummers maken met kop en staart, niets vernieuwend. Leuke hernieuwde kennismaking. En de synths klinken gewoon weer erg lekker.

De meest pakkende nummers: Beating Mr. Neg / Eagle Will Fly Again en afsluiter Stay with Me heeft alle ingrediënten van een Funky 80s nummer, alleen mist het een ziel. Wel goed dansbaar.

avatar van WesleyX16
Als ik eerlijk ben, vind ik alleen Human's Lib echt heel goed. Zijn tweede album en de Twelve Inch album kan ik ook zeer waarderen. Maar voor de rest staat af-en-toe een sterk nummer op. Dit album is geen uitzondering. Beating en Eagle vind ik de sterkste songs.

avatar van E-Clect-Eddy
Ja, Human's Lib is ook het enige album dat hier ligt en de rest van zijn hitsingles stonden op een cassette.

avatar van frolunda
1,5
Zijn debuut Human's lib heb ik hier nog ergens staan maar bij de opvolger Dream into action uit 1985 haakte ik al af bij Howard Jones.En aan de hand van zijn nieuwe album (ik dacht ik probeer het weer eens) Transform was die beslissing destijds de juiste voor mij.
De sound vind ik niet mooi,poppy elektronica die vrij zielloos klinkt en ook de stem van Howard Jones maakt dat er niet beter op.En voor de productie geldt eigenlijk hetzelfde.Tja en als dan het songmateriaal ook niet echt overtuigend is blijft er maar weinig over.Alleen Beating Mr. Neg,Hero in Your Eyes en At the Speed of Love zijn nog enig zins te doen,al halen die bij lange na ook niet het niveau van What is love? en Hide and seek,de enige twee nummers die ik nog weleens (via een 80's mix) draai.
Nee,Transform kun je rustig aan je voorbij laten gaan,zwak album.

avatar van koosknook
Ha ha! Fijn dat jij het geprobeerd hebt, want Howard Jones leek me eigenlijk al niets (meer)! Ouwe meuk, die toch niet echt beter wordt. Ik vertrouw je blindelings om dit links te laten liggen. Thx anyway.

avatar van Marco van Lochem
De Engelsman Howard Jones brak door met het in 1984 uitgebracht elektro album “HUMAN’S LIB” en de geweldige kleine Top 40 hit “HIDE AND SEEK”. Dit album heeft de in Southampton Engeland geboren 64 jarige Jones nooit kunnen overtreffen. Opvolger “DREAM INTO ACTION” uit 1985 werd ook nog wel goed ontvangen én goed verkocht, maar daarna ging het bergafwaarts met de populariteit van de sympathieke Brit. De stem van Jones is nog steeds goed en één van de herkenbare elementen in zijn muziek. Daarnaast zorgt hij er ook voor dat zijn songs vrolijk klinken en dansbaar zijn. Dat geldt ook voor een deel van de tracks op “TRANSFORM”, zijn eerste album sinds 2015. De sfeer van de jaren ’80 elektropop is ook terug te vinden in de 10 songs, bijna 3 kwartier luisterplezier. Hij krijgt vocale ondersteuning van BT, Brian Wayne Transeau, een in 1971 in Maryland geboren zanger/muzikant. De Howard Jones sound is daarmee niet minder aanwezig, want hij tovert prachtige melodieën, sounds en ritmes uit zijn synthesizers en als je bekend bent met zijn muziek en houdt van albums als “HUMAN’S LIB”, dan kun je “TRANSFORM” gerust beluisteren. In het jaar van het 35 jarig jubileum van genoemd Jones klassieker is hij ook weer terug met nieuwe muziek en dat is prettig. Leuk en vrolijk plaatje!