False - Portent (2019)

Label: Gilead

1. A Victual to Our Dead Selves (10:50)
  2. Rime on the Song of Returning (12:41)
  3. The Serpent Sting, the Smell of Goat (16:12)
  4. Postlude (1:33)
avatar van Don Cappuccino
Wat een waanzinnig mooie plaat is dit geworden. Ik las ergens in een recensie dat iemand deze plaat zag alsof je een Emperor-plaat zou maken, maar daarin invloeden van de latere Amerikaanse blackmetalstromingen zou toevoegen, daar kan ik me compleet bij aansluiten. Portent is een ronduit episch werk ondanks zijn redelijk korte speelduur. Drie monstertracks (en een outro) met zeer bezielde uitvoeringen van alle muzikanten: messcherp, dynamisch, dromerig, melancholisch, zwierig, schurend. Vooral het drumwerk is echt om van te watertanden: Travis houdt het energieniveau ontzettend hoog met constante blastbeats, maar daarbinnen speelt hij ingenieuze fills en wordt er veel met tempoverhogingen en vertragingen gespeeld die vrij geleidelijk aan worden ingezet. Daardoor krijg je echt een ''eb en vloed''-effect waar de band in meegaat waardoor False echt als een heldere blackmetalwervelwind door je speakers knalt. Ik ben zeer onder de indruk van deze plaat.

avatar van HammerHead
Net als de Bell Witch plaat van 2 jaar geleden weer fantastisch artwork door Mariusz Lewandowski. Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn: op z'n website kun je voor iets meer dan 3200 dollar het originele olieverf schilderij bemachtigen. Daar zijn overigens veel meer fantastische voorstellingen te bewonderen.

Deze plaat dan; ik hink heel erg op twee gedachten. Zoals Don al opmerkte lijkt dit nog het meest op een kruising tussen Emperor en de Amerikaanse black metal golf van de laatste 10/15 jaar. Op zich is dat prima: razende tempo's, mooi ingebouwde sfeerimpressies en drumwerk waarbij je mond inderdaad regelmatig open valt. Er is alleen ook een groot probleem bij deze release en dat is de zangstem. Ja het is onmiskenbaar een typische duistere black metal krijs, alleen worden bijna alle klanken op vrijwel dezelfde manier met korte stoten naar buiten geduwd (een soort van "hai... haw... hai... haw..."). Dit begint me op zeker moment echt vreselijk te irriteren en brengt uiteindelijk mijn beleving grotendeels om zeep. Ik heb hierdoor ook het gevoel dat deze plaat ontzettend lang duurt, terwijl het een album van maar 40 minuten is.

Muzikaal een 4, qua zang een 2, 3 sterren.