False - Portent (2019)

1 stem

Label: Gilead

1. A Victual to Our Dead Selves (10:50)
  2. Rime on the Song of Returning (12:41)
  3. The Serpent Sting, the Smell of Goat (16:12)
  4. Postlude (1:33)
avatar van Don Cappuccino
Wat een waanzinnig mooie plaat is dit geworden. Ik las ergens in een recensie dat iemand deze plaat zag alsof je een Emperor-plaat zou maken, maar daarin invloeden van de latere Amerikaanse blackmetalstromingen zou toevoegen, daar kan ik me compleet bij aansluiten. Portent is een ronduit episch werk ondanks zijn redelijk korte speelduur. Drie monstertracks (en een outro) met zeer bezielde uitvoeringen van alle muzikanten: messcherp, dynamisch, dromerig, melancholisch, zwierig, schurend. Vooral het drumwerk is echt om van te watertanden: Travis houdt het energieniveau ontzettend hoog met constante blastbeats, maar daarbinnen speelt hij ingenieuze fills en wordt er veel met tempoverhogingen en vertragingen gespeeld die vrij geleidelijk aan worden ingezet. Daardoor krijg je echt een ''eb en vloed''-effect waar de band in meegaat waardoor False echt als een heldere blackmetalwervelwind door je speakers knalt. Ik ben zeer onder de indruk van deze plaat.