Yellow Eyes - Rare Field Ceiling (2019)

1 stem

Label: Gilead

1. Warmth Trance Reversal (8:06)
  2. No Dust (7:47)
  3. Light Delusion Curtain (7:09)
  4. Nutrient Painting (8:27)
  5. Rare Field Ceiling (7:47)
  6. Maritime Flare (6:31)
avatar van Don Cappuccino
Yellow Eyes is een bijzondere band die binnen het blackmetalgenre echt op zichzelf staat. Rare Field Ceiling is complexer dan Immersion Trench Reverie, maar weet de ronduit wonderschone sfeer te behouden. Het gitaarwerk van Yellow Eyes, daar kan ik echt razend enthousiast over worden: kronkelend en dissonant, maar ook harmonieus en opbeurend. Er worden prachtige melodieën door elkaar verweven die een primitieve onderlaag meekrijgen door de donderende ritmesectie met de ijzige schreeuwen als kers op de taart. Net als op zijn voorganger heeft de band weer ''field recordings'' opgenomen (in Siberië) die zeer smaakvol door de gehele plaat zijn verweven. Maritime Flare leunt zelfs volledig op een gedragen gezongen stuk door een Siberisch koor om daarna stemmig met een gitaarambientstuk de gehele plaat af te sluiten. Een gedurfd einde voor een gedurfde plaat van een de meest fascinerende blackmetalbands van dit moment.