Tanith - In Another Time (2019)

Rock / Metal
Label: Metal Blade

1. Citadel (Galantia Pt. 1) (5:49)
  2. Book of Changes (5:52)
  3. Wing of the Owl (Galantia Pt. 3) (5:10)
  4. Cassini's Deadly Plunge (4:58)
  5. Under the Stars (4:06)
  6. Mountain (4:32)
  7. Eleven Years (4:44)
  8. Dionysus (5:30)
  9. Under the Stars [Reprise] (3:14)
avatar van Don Cappuccino
Beluister: In Another Time

Zeer aangenaam debuut van Tanith, dat met zijn sound volledig in de jaren '70 en het begin van de jaren '80 is. Ouderwetse hardrock/heavymetal met dubbele gitaarlijnen à la Thin Lizzy, maar ook wat folkinvloeden en proggy stukken die me doen denken aan Rush ten tijde van Fly By Night. De band laat een heel eerlijk geluid horen, zo hoor je een van de gitaristen in de eerste track net naar een verkeerde noot schuiven. Ik waardeer het houden van dat soort fouten enorm en deze plaat voelt ook echt live ingespeeld met een heerlijk warm geluid. Ik las dat de twee vocalisten (Russ Tipton, ook bekend van Satan, en Cindy Maynard) alles samen hebben opgenomen. Hun stemmen vullen elkaar dan ook erg goed aan. Ze hebben allebei niet de meest denderende stemmen, maar de wisselwerking is uitstekend. Als je het debuut van het Zweedse Hällas goed vond, kan dit ook zeker wel eens in de smaak gaan vallen.

avatar van namsaap
Na een snelle luisterscan kwam het album een beetje futloos op me over, en liet ik In Another Time aan me voorbij gaan. Na wat aandachtiger luisteren kan ik dit album beter op waarde schatten en groeit mijn waardering. Traditionele hardrock die door het spel van Russ Tippins aan Satan doet denken, maar dan in een lichtere variant. Aan de omschijving van Don Cappuccino heb ik verder niets toe te voegen.

Het album mist soms een beetje vuur en lijkt daardoor een beetje voort te kabbelen. Er is echter veel moois te beluisteren voor wie de aandacht erbij weet te houden.

Score: 74/100

avatar van namsaap
Ik kon de verleiding niet weerstaan om dit album op LP in huis te halen. Alhoewel er genoeg op deze plaat is aan te merken - zoals de kleine foutjes, zanglijnen die soms net ietsje vals zijn en bends in gitaarsolo's die net niet ver genoeg opgedrukt worden - heeft de muziek iets ongrijpbaars waardoor ik blijf luisteren. De organische productie maakt het helemaal af. Ik gooi mijn beoordeling iets omhoog.