Thank You Scientist - Terraformer (2019)

Label: Evil Ink

1. Wrinkle (2:32)
  2. FXMLDR (7:56)
  3. Swarm (6:25)
  4. Son of a Serpent (8:06)
  5. Birdwatching (3:41)
  6. Everyday Ghosts (10:03)
  7. Chromology (9:49)
  8. Geronimo (6:15)
  9. Life of Vermin (8:11)
  10. Shatner’s Lament (1:13)
  11. Anchor (9:56)
  12. New Moon (2:01)
  13. Terraformer (8:07)
avatar van gigage
Altijd iets verrassends met thank you scientist. De kruising tussen de jazz fusion van snarky puppy en de gitaren van dream theater met de electronics van Muse en zang van Yes zijn een zegen voor mensen die de simplicity van de pop muziek even willen vergeten maar ook niet helemaal los willen laten. Prog rock voor gevorderden of zoiets. Dan is 84 minuten best lang, voor mij althans. Op deze Terrraformer wordt uit een iets steviger vaatje getapt dan voorheen volgens mij, maar ik heb die albums niet direct in mijn geheugen staan.
Afijn, een nieuwe Thank you Scientist dus, we gaan er nog eens rustig voor zitten.

avatar van Rick53
En we gaan er inderdaad nogmaals voor zitten. Er komt genoeg uit de speakers in deze mooie 84 minuten.
Voor mij was het heel erg wennen aan de zanger, maar per nummer komt ie beter tot zijn recht. Zeker op instrumentale nummers

avatar van Don Cappuccino
Wauw, dit is een fenomenale plaat! Thank You Scientist is een naam die ik al vaak heb zien langskomen, maar nooit ben gaan beluisteren, tot voor kort. Tijdens het eerste refrein van FXMLDR kwam er een grote glimlach op mijn gezicht en die gaat niet meer weg tijdens de 84 minuten van Terraformer. Deze band is overduidelijk virtuoos en laat enorme complexiteit horen in zijn songstructuren en instrumentale stukken, maar schrijft waanzinnige catchy Coheed & Cambria-achtige refreinen en coupletten. Ook komt The Mars Volta bij mij naar voren in de tomeloze energie en funky ritmesectie. Het album is ontzettend gevarieerd en kan ontzettend poppy uit de hoek komen, maar kan ook behoorlijk diep in de jazz/fusion duiken (Chromology). Een van de beste ontdekkingen die ik in tijden heb gedaan.

avatar van joko150
Ja dit is inderdaad een fenomenale plaat, deze zit zeker in mijn eindejaarslijst!