New Adventures - The Golden Years of Dutch Pop Music (2019)

Label: Universal

1. New Adventures (3:23)
  2. Phoney (3:02)
  3. Come On (3:04)
  4. Back to the Pit (2:50)
  5. Late Late Show (3:17)
  6. If Your Mamma Don't Like It (2:46)
  7. Backdoor Lovers (3:23)
  8. Bacchus Beckett (3:21)
  9. Drive Me Wild (2:57)
  10. Midnight Magic Maniac (3:21)
  11. Bad Boy (3:18)
  12. She Does It Right (2:18)
  13. Gambler to the Backbone (3:21)
  14. Mamma Bay (3:10)
  15. I Scream (4:17)
  16. Don't Want You (3:35)
  17. Don't Stop (4:14)
  18. Sunny Island (2:04)
  19. I'm Down (1:52)
  20. Rockets All Over the World (3:19)
  21. Can't Go for Less (3:50)
  22. Brujo (5:20)
  23. Jukebox (3:30)
  24. Ragfever (4:00)
  25. Power Injektion (4:37)
  26. Anything (4:00)
  27. Why (4:29)
  28. Red House (6:45)
  29. Station Zero (3:35)
  30. Mary Jane (5:18)
  31. Tuney Tunes - 1992 (4:13)
  32. Tuney Tunes - I Call Your Name (2:09)
  33. Tuney Tunes - No Time to Waste (4:59)
  34. Tuney Tunes - No Time to Waste Part Two (5:52)
  35. New Legend - Angel of Mercy (4:44)
  36. New Legend - Crazy Mama (Little White Temptress) (4:23)
  37. New Legend - A Lonely 1000 Nights (4:49)
  38. New Legend - All the Love in the World (4:50)
  39. New Legend - I'll Be Strong (3:57)
  40. New Legend - Back Into the Fire (3:49)
  41. New Legend - Midnight Magic Maniac [Extended Version] (6:28)
avatar van gaucho
Leuk dat er van de New Adventures ook een editie verschenen is in deze serie. Ik heb/ken alleen hun eerste LP, en een paar navolgende singles, zoals Midnight magic maniac en Don't want you.

Ik had liever een CD-reissue van dat eerste album gezien. want heb het idee dat ze het peil van dat eerste album niet hebben kunnen volhouden, maar misschien vergis ik me. En die Tuney Tunes en New Legend-nummers zijn kennelijk van bands waar enkele groepsleden in zaten. Is dat wat? Ik zal het eens aan een luisterbeurt onderwerpen zodra dit album op Spotify staat.

avatar van nlkink
Het tweede en derde album doen zeker niet onder voor het eerste, gaucho. Het vierde album is zeker niet slecht maar heeft af en toe te lijden van pogingen om het geluid wat te verbreden, iets wat niet altijd uitpakt in het voordeel van een nummer. Ik weet haast wel zeker dat die nummers live net zo goed uitpakten als het materiaal van de voorgangers door de beperkingen van de power trio opstelling van gitaar, bas en drums.
Ook hun latere reunie albums zijn door hun back to basics sound zeer genietbaar.
Overigens is het debuutalbum ooit samen met Wild Cats Moanin' op een CD uitgebracht door Lost & Found (https://www.discogs.com/New-Adventures-New-Adventures/release/1389064). Ik zie dat de twofer op Discogs aan de prijs is. De vinyl editie van het derde album Point Blank heb ik n.b. ooit voor Hfl. 1,00 gekocht, gesealed en wel.
Zolang het werk van The New Adventures beperkt verkrijgbaar is zelfs een collectie met singles waarvan volgens mij zelfs de B-kantjes nagenoeg allemaal op de albums terug te vinden zijn toch een mooie compilatie. Leuke aanvulling is op schijfje twee het werk van Tuney Tunes en New Legend, beide formaties waar New Adventures leden Peter Bootsman en Harry de Winter in participeerden. Het geluid van deze formaties ligt in het verlengde van New Adventures. Bovendien zijn die opnames nog moeilijker op te snorren dan New Adventures materiaal.
Eigenlijk verdienen deze stoere Winschoters dat alles opnieuw uitgebracht wordt, op CD en vinyl!

avatar van gaucho
nlkink schreef:
Overigens is het debuutalbumn ooit samen met Wild Cats Moanin' op een CD uitgebracht door Lost & Found (https://www.discogs.com/New-Adventures-New-Adventures/release/1389064). Ik zie dat de twofer op Discogs aan de prijs is.!

Ja, die uitgave heb ik dus destijds gemist en staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. In diezelfde Lost&Found-serie kocht ik destijds gelukkig wel de eveneens beperkt verkrijgbare CD-versie van Barry Hay's eerste solo-album (en later de reissue op LP, vanwege de prachtige hoes).

nlkink schreef:

Ik ben het met je eens dat je in dit geval maar moet pakken wat je pakken kunt. Wel blij met je reviews van de latere albums, die maken op zijn minst nieuwsgierig. Ik vermoed dat ik deze wel ga aanschaffen; de prijs van deze alleraardigste setjes ligt meestal tussen de 10 en 15 euro, goed te doen dus.

avatar van nlkink
Kleine inventarisatie van alle New Adventures singles op Discogs leverde nog drie 'nieuwe' tracks op die niet op hun eerste vier reguliere albums te vinden zijn. Deze non album tracks zijn: I Scream, Rockets All Over The World en Power Injektion.

avatar van gigage
Back in the day in een of ander dorpshuis de band nog levend kunnen aanschouwen. De heren speelden op Motorhead volume en dat vond ik wel gaaf. Maar mijn maat en ik kwamen niet uit het desbetreffende dorp en dus liep het bijna op ruzie uit nadat ik één van de meisjes had aangesproken die bij mij op school zat ( wie bende gullie , woar kende gij heur van ). We hebben het einde van het opzwepende concert in het warme dorpshuis, dus veel bier, maar niet afgewacht om heelhuids bij de boerenzoons vandaan te komen.

Zo dat is wel even herinneringen ophalen terwijl deze via spotify, incompleet helaas, aan me voorbij trekt.
Lekkere gitaarpartijen, te stevig voor de Nederlandse radio en hield het al snel op voor deze New Adventures.
Come on en Midnight Magic Maniacs zijn de twee bekendste singels waarbij de laatste ook van Golden Earring had kunnen zijn.

avatar van Hans Brouwer
Alleen al voor de uitvoering van "Red House" door New Adventures zou je deze onwijs goede verzamelaar moeten willen hebben....