Timo Tolkki's Avalon - Return to Eden (2019)

Finland

3. Return to Eden (4:46)

met Mariangela Demurtas, Zachary Stevens en Todd Michael Hall

4. Hear My Call (5:14)

met Anneke van Giersbergen

5. Now and Forever (4:10)

met Todd Michael Hall

6. Miles Away (4:53)

met Zachary Stevens

7. Limits (4:51)

met Eduard Hovinga

8. We Are the Ones (5:02)

met Anneke van Giersbergen

met Zachary Stevens

12. Guiding Star (4:19)

met Mariangela Demurtas

avatar van gigage
Je vraagt je af of dat Timo in dezelfde Helsinki studio heeft gezeten als Chaos Magic na de intro met piano. Maar al snel blijkt dat de power metal veel meer op de Italiaanse shredmill is gebaseerd. De ene solo wordt afgewisseld met de andere onder het genot van heroïsche samenzang. Als de toetsen dan vervolgens een heel orkest moet voorstellen en de blastbeats een drummer overbodig maakt begint het al behoorlijk te jeuken. Ik wacht Anneke nog even af en dan vind ik dat wel weer lang genoeg in Eden heb gebivakeerd

avatar van Metalwou
Het heel goede debuutalbum The Land of New Hope zorgde ervoor dat de lat voor Timo’s rockopera meteen hoog lag.
Dat werd nog eens duidelijk toen de opvolger Angels of The Apocalypse een jaar na het debuutalbum werd gereleased. Voor mij een echte misser waar ik slechts 1 keer (met veel moeite) naar geluisterd heb.
Return to Eden is gelukkig terug wat beter. Het vingervlugge gitaarwerk van Timo is doorheen het album vaak aanwezig. De melodieën zijn goed (niet zo sterk als op het debuutalbum) en hier en daar blijft er wel wat hangen. De vocalen worden door verschillende zangers/zangeressen verzorgd. Het valt op dat de nummers die door Anneke en Mariangela het meeste bekoren. De nummers met Zachary sla ik vanaf nu over, die klinken soms echt vals (zoals in Wasted Dreams, die verder nochtans wel goed is).
Voor mij is de zang dus echt wel de meest bepalende factor voor de kwaliteit van de nummers.

avatar van jasper1991
Now and Forever is helemaal in de roos; Tolkki kan het nog steeds! Verder geen spannende ideeën of verrassingen, en het ene nummer is beter dan het andere. Zangers zijn allemaal wel in orde tot heel goed. De Nederlander Hovinga is wel een leuke ontdekking. Van Giersbergen imponeert altijd wel met haar prachtige, mysterieuze geluid, hoewel Hear My Call wel een beetje duf is. Best album, maar geen wauw, net als de eerste twee delen.

avatar van ShadowGallery79
Dit vind ik toch wel een erg prettig album. Zelf vind ik de zang van Zachary Stevens erg prettig, en zodoende vind ik de nummers waar hij de zang voor zn rekening neemt erg mooi. De rest van de nummers op dit album zijn overigens ook bovengemiddeld mooi.