Sadness - Circle of Veins (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Eye of Prima (8:42)
  2. Cerrien (9:05)
  3. Lana (7:22)
  4. The Spring Sun on Summer Rain (4:40)
  5. Eye of Prima [Alternate Version] * (7:41)
  6. I Follow Rivers (25:42)
avatar van Don Cappuccino
Beluister: Circle of Veins

Sadness is een eenmans blackmetalproject uit de VS van Elisa (Damián Antón Ojeda). Hij heeft al een flink aantal releases op zijn naam staan, ondanks dat hij nog maar 21 jaar oud is. Circle of Veins was mijn eerste kennismaking met Sadness en die is zeer goed bevallen. Het post-black/blackgazegenre bevat behoorlijk wat middelmatige eenmansprojecten, maar Sadness steekt ruim boven het maaiveld uit met een eigen sound. De sfeer is groots en melancholisch, met een bepaalde weemoed die me behoorlijk aanspreekt. Het doet me denken aan de sfeer op Souvenirs D'un Autre Monde van Alcest. Sowieso is dat de kant die Sadness opgaat op deze plaat: shoegazende melancholische blackmetal.

De immense tremologitaren, melancholische melodieën en krijsen voert Elisa ontzettend goed uit. Toch weet hij een aantal elementen in zijn muziek te brengen die het naar een nog hoger niveau tillen. Vooral de cleane vocalen zijn ongelofelijk goed gebruikt. Elisa heeft een kooreffect gecreëerd en het redelijk laag in de mix staan, waardoor het als een extra textuur is, maar ook een extra ''hook'' meegeeft. Ook wordt op deze plaat smaakvol gebruik gemaakt van electronic. Luister bijvoorbeeld naar het knallende begin van Lana of de climax van I Follow Rivers die ronduit dansbaar is.

Circle of Veins is binnen het blackgaze/post-blacksubgenre een topper en momenteel een van mijn favoriete albums van 2019.

avatar van -SprayIt-
Geweldig album, wat een goede tip. Euforisch en opzwepend, een emotioneel geheel, zit prachtig in elkaar. Meer van dit!