Heilung - Futha (2019)

5. Vapnatak (4:02)
  6. Svanrand (3:36)
  7. Elivagar (8:44)
  8. Elddansurin (8:05)
  9. Hamrer Hippyer (14:16)
avatar van gigage
De Miljoenen weergaves op YT van hun live tracks doet vermoeden dat we met iets heel bijzonders te maken hebben. En dat is ook zo. Het label Seasons of mist heeft wel een neusje voor Atmospherische (metal) muziek , zo ook hier, maar dan zonder de metal. Een gitaar of andere conventionele instrumenten zijn in geen velde of wegen te bespeuren. Ik ga het verder niet uitleggen want een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

Hier moet ik nog eens voor gaan zitten... Gevalletje: Love or Hate it.

avatar van Alicia
Het gezelschap ziet er heel imponerend en mooi uit en het geluid dat deze mensen produceren lijkt wel wat op sjamanistische klankhealing. Maar het kan evenzogoed een nagespeeld duister gebeuren zijn, dat zo ongeveer tweeduizend jaar geleden ergens diep in het Teutoburgerwoud plaats heeft gevonden. Of was het nu toch tijdens Castlefest?

De op sommige momenten erg mooie muziek is bijzonder hypnotiserend. Zeker als je ervoor openstaat raak je al spoedig, vooral in de nachtelijke uurtjes, in een soortement trance. Helaas zitten er ook geluiden tussen die in het geheel niet muzikaal overkomen. De angstaanjagende keelklanken in een taal dat lijkt op oud Duits (?) doen zelfs zo nu en dan denken aan Sméagol, die weer eens in de ban van een ring is geraakt.

Zijn dit nu spannende of leerzame verhalen die van generatie op generatie moeten worden doorgegeven? Of is dit bezwerende taal om de vele boze geesten, die in dit oerbos huizen, te verdrijven?

Helaas is dat laatste, ondanks de schitterende trommels, hier vannacht niet helemaal gelukt.

*schaaltje witte salie klaarzet*

avatar van The_CrY
Een live-concert van dit gezelschap staat op youtube. Live at Castlefest 2017. Dat is erg de moeite waard. Ga dat bekijken/luisteren.

Zonder de visuele ervaring in mijn hoofd bereikt het niet hetzelfde effect. Studio klinken de nummers droger en minder bezwerend, wat juist de kracht van deze muziek is.