Maartje Teussink - Organic Cities (2018)

1 stem

Pop / Folk
Label: Butler

1. Turn Into a Dream (4:28)
  2. City Sees Me (2:46)
  3. Dust and Stones (3:29)
  4. No Nearer (2:32)
  5. For You (3:29)
  6. Keep It Right (3:45)
  7. You Would Want Me To (3:05)
  8. Organic Cities (2:25)
  9. Labyrinth (3:42)
  10. New Ways (3:25)
  11. Rising Above (3:52)
  12. Drawn to See [Live] (3:21)
  13. Floating (3:23)
  14. Sudden Rainfall (2:19)
  15. Go Round (2:35)
  16. Interval (1:03)
  17. Back in Time (1:59)
  18. All Asked For (3:08)
  19. Take Me (1:59)
avatar van Lura
“De songs geven een indruk van een constante wereld van gevoelens tijdens het opdoen van al deze indrukken en ervaringen in een stadsbewegende wereld” omschrijft het begeleidende persbericht kernachtig Teussinks album Organic Cities.

Maartje Teussink is een Nederlandse multi-instrumentalist, componist en zangeres. Zij studeerde af aan de Toneelschool & Kleinkunstacademie Amsterdam en voltooide daarnaast een aantal muzikale studies. Ze is intussen een grote naam op het gebied van muziek voor het theater, ze schreef voor een groot aantal gezelschappen, zowel nationaal als internationaal.

Daaronder bevinden zich klinkende namen als Orkater, Ro Theater, de Bloeiende Maagden en Theater Bremen. Momenteel speelt het laatstgenoemde gezelschap het stuk “Der Schimmelreiter”, naar de bekende novelle van Theodor Storm. In mijn tijd op de middelbare school trouwens een veel voorkomend boekje op de gelezen boekenlijst.

Maartje heeft wel iets met literatuur, in No Nearer zet ze een gedeelte van het beroemde gedicht “The Hollow Men” van T.S. Eliot op muziek, misschien wel het meest geciteerde gedicht uit de twintigste eeuw. De overige achttien, veelal persoonlijke composities schreef ze wel compleet zelf, zij het dat Drawn to See geïnspireerd werd door “The Wild Duck” van Henrik Ibsen.

De nummers zijn tijdens reizen in het buitenland geschreven en (deels) opgenomen. De uitwerking en afwerking is deels onderweg en in haar thuisstudio en in Schiebroek gebeurd. Dat opnemen had nogal wat voeten in aarde, omdat ze zelf alles inspeelde. Ze maakt gebruik van maar liefst tweeëntwintig instrumenten.

Haar liedjes hebben vaak een atmosferisch karakter (waarbij af en toe elektronica een voorname rol speelt). Ze dwingen de luisteraar tot echt luisteren. Haar vaak veel gelaagde liedjes hebben ook enige tijd nodig om doorgrond te worden. Maartje heeft een opvallende, ietwat hese stem.

Heel diep weet Maartje me te raken in het reeds gememoreerde, live gezongen Drawn to See. 1 juni zal het releaseconcert plaatsvinden in de Pelgrimvaderskerk in Rotterdam. Wie bereid is stevig zijn tanden te zetten in Organic Cities zal mijns inziens een gevarieerde prachtplaat rijker zijn. Warm aanbevolen.