The Ballet - Matchy Matchy (2019)

Label: Fika

1. Looking (3:22)
  2. Jersey (4:31)
  3. But I'm a Top (3:17)
  4. I've Been Wondering (4:53)
  5. Love Letter (4:06)
  6. Your Boyfriend (2:39)
  7. 20 (3:32)
  8. Messing Around (4:19)
  9. Cry Baby (4:44)
  10. First Time in a Gay Bar (3:15)
  11. Am I Dreaming (3:29)
  12. You're Mine (5:36)
First Time in a Gay Bar... oef dat is al heel wat jaartje geleden. Mijn kennismaking met The Ballet is overigens ook al weer 8 jaar terug de tijd in.

Het tweede album Bear Life was de kennismaking doordat Scott Matthew een bijdrage leverde. Debuut Mattachine! werd gelijk meegenomen. Heerlijke indie gaypop die ik toen vergeleek met The Hidden Cameras.

De derde, I Blame Society, deed het wat minder voor mij en eerlijk is eerlijk; de eerste twee zijn ook wel aardig weggezakt bij mij.

De vraag is dus of Matchy Matchy weer een stijgende lijn kan gaan veroorzaken of dat dit eenzelfde lot ondergaat als de voorganger.

Ik twijfel nog even: het is allemaal lieflijk en soms zelfs een beetje neuzelig. De jaren '80 liggen op de loer (hallo Pet Shop Boys en Erasure). En zelfs Belle and Sebastian invloeden zijn hier en daar hoorbaar. Wat dat aan gaat is afsluiter You're Mine en nogal afwijkend nummer en voor mij een wat lelijke kers op de taart. Een vrij zoete taart met aardig wat slagroom 'on top'.

But I'm a Top... tja, de humor kan ze niet ontzegd worden: “Outside I look like a girl. Inside I feel like a girl. Why doesn’t anyone believe me, when I say I’m a top?”.

Het bubbelt lekker op dit album, en bubbels kunnen heerlijk zijn. De vraag is alleen: voor hoelang?