Dope Lemon - Smooth Big Cat (2019)

Australiƫ
Label: BMG

1. Hey You (4:38)
  2. Salt & Pepper (5:28)
  3. Hey Little Baby (5:17)
  4. Lonely Boys Paradise (5:05)
  5. Give Me Honey (3:38)
  6. Dope & Smoke (5:04)
  7. Smooth Big Cat (4:33)
  8. The Midnight Slow (3:24)
  9. Mechanical Bull (3:44)
  10. Hey Man, Don't Look at Me Like That (5:28)
avatar van philtuper
Hier kijk ik naar uit! Vorige albums waren beide top. En wederom een uitstekende hoes natuurlijk!

avatar van Minneapolis
Hey you verveelt snel denk ik, maar Salt & Pepper vind ik erg relaxed.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Dope Lemon - Smooth Big Cat - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Dope Lemon - Smooth Big Cat
Heerlijk zomers, loom en dromerig album van Dope Lemon, wat een alter ego blijkt van niemand minder dan Angus Stone

Laat Smooth Big Cat van Dope Lemon uit de speakers komen en de donkere wolken worden onmiddellijk verruild voor warme zonnestralen. Het alter ego van Angus Stone kiest vooral voor songs in een laag tempo met luie vocalen en mooi gitaarwerk, maar de Australische muzikant slaat ook andere wegen in, wat het album spannend houdt. Smooth Big Cat doet me wel wat denken aan de muziek van JJ Cale, maar dan met een eigentijdse Angus Stone touch. Heerlijke muziek om volledig bij weg te dromen, maar zeker ook interessant genoeg om minstens één oog (of oor) open te houden.

Het blijft mooi hoeveel invloed muziek kan hebben op je gemoedstoestand. Op het moment dat ik deze recensie typ, komt de regen werkelijk met bakken uit de hemel en lijkt de zomer heel ver weg. Toch voelt het hier achter de pc als een heerlijk lome zomerdag en die zomerdag heb ik te danken aan Smooth Big Cat van Dope Lemon.

De naam Dope Lemon deed bij mij geen belletje rinkelen, maar Smooth Big Cat is zeker niet mijn eerste kennismaking met de muziek van de Australische muzikant. Achter Dope Lemon gaat immers niemand minder dan Angus Stone schuil en die ken ik natuurlijk al jaren.

Angus Stone ken ik van een fraai soloalbum, van een prima album als Lady Of The Sunshine en natuurlijk van het stapeltje uitstekende albums dat hij maakte met zijn zus Julia als Angus & Julia Stone. Angus Stone maakte al eerder muziek als Dope Lemon, maar levert met Smooth Big Cat het beste album van dit alter ego tot dusver af.

Smooth Big Cat is een album met buitengewoon lome, zwoele en dromerige muziek. Het tempo ligt laag, de instrumentatie is betrekkelijk sober en ook de zang van Angus Stone heeft geen enkele haast. Het nieuwe album van Dope Lemon klinkt meer dan eens als een album dat JJ Cale gemaakt zou kunnen hebben wanneer hij een aantal decennia later en aan de Australische kust zou zijn geboren. Smooth Big Cat wordt hier en daar dan ook niet voor niets omschreven als “laidback coastal rock” en dat is wat mij betreft een prima omschrijving.

Uiteraard citeert Angus Stone ook nadrukkelijk uit zijn eigen werk en hoor je zeker wat van de albums van Angus & Julia Stone, al moeten we het dit keer doen zonder een blinkende productie en zonder de honingzoete stem van Julia.

Smooth Big Cat is een loom en laid-back album dat bijzonder aangenaam voortkabbelt, maar dat ook spannend is door de variatie die Angus Stone heeft aangebracht. Hier en daar flirt de Australische muzikant wat met elektronica, met een antieke ritmebox of een net wat meer up-tempo song, wat Smooth Big Cat spannend houdt.

Aan de andere kant had ik me met alleen maar “laidback coastal rock” ook best vermaakt, want Angus Stone weet precies hoe dit moet klinken. Smooth Big Cat klinkt hier en daar als JJ Cale, maar kan ook worden omschreven als een vroege versie van Dire Straits, die ver weg blijft van de commercie en zich heeft opgesloten in een oude boerderij in de woestijn van Arizona. De Australische muzikant voegt hiernaast flink wat psychedelische accenten toe aan zijn muziek, wat de dromerige sfeer van Smooth Big Cat verder versterkt.

Smooth Big Cat van Dope Lemon is een heerlijk album om bij weg te dromen, maar ook een album dat steeds weer betovert met bijzonder fraaie gitaarlijnen en subtiele accenten. Dat het album tenslotte is verpakt in een wat goedkoop aandoende hoes moeten we Angus Stone maar vergeven. Erwin Zijleman

avatar van coldwarkids
Vijf sterren voor Lonely Boys Paradise!

avatar van Minneapolis
coldwarkids schreef:
Vijf sterren voor Lonely Boys Paradise!

Ja, mooi. En Hey Little Baby heeft een fijne bas. Smooth Big Cat en The Midnight Slow zijn ook lekker slow en groovy. De lol van de lo-fi van het laatste nummer ontgaat me dan weer.
En op een aantal nummers heb ik inderdaad ook die JJ Cale associatie waar erwinz het over heeft.

avatar van Zwaagje
Als fan van Angus en Julia wil ik dit album zeker een kans geven. Eerste luister beurt is fijn. Lekker sfeertje; beetje in de lijn van jj Cale; zang....gitaarspel.

avatar van Zwaagje
En daar ben ik snel uit; dat is het voordeel van vakantie.
Waar hij op de vorige albums zoekende was is het totaal plaatje op dit album heel fijn. Goede sfeer, mooi geproduceerd en fijne songs. Hier ga ik zeker van genieten. In september in de Melkweg; lijkt me wel wat.

avatar van ArnoldusK
Angus creëert een heel eigen universum met dit project. De feel die hij via social media verspreid is van een vermogende, free lovin', psychonautenbaas die op zijn boerderij lekker drugs gebruikt, wat jamt met zijn bandje, onder het bezielende toeziend oog van the Big Smooth Cat.
Daar rolt dit als het ware 'organisch' uit. Vooralsnog vond ik het vorige album wat sterkere songs bevatten, maar wat een heerlijke, onvergelijkbare sfeer zet hij hier weer neer. Zo minimalistisch, loom (en toch vol) krijg je ze niet vaak. Net als zo'n picture disc: https://www.facebook.com/watch/?v=2371915016464771.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Wat flarden van dit album gehoord en dat klinkt wel lekker, vooral Salt & Pepper.
Ga het album nog wel in zijn geheel beluisteren.