Dance Classics: Into the 80's 1 (1991)

Dance / Pop
Label: Arcade

1. Terence Trent D'Arby - Dance Little Sister (3:55)
  2. The Pasadenas - Riding on a Train (4:14)
  3. Sister Sledge - Lost in Music [Special 1984 Nile Rodgers Mix] (6:39)
  4. Stephanie Mills - The Medicine Song (4:00)
  5. Coldcut - People Hold On (3:53)

met Lisa Stansfield

6. Time Bandits - I'm Only Shooting Love (4:50)
  7. Chaka Khan - I Feel for You (5:45)
  8. Level 42 - Lessons in Love (4:00)
  9. The Time - Jungle Love [12'' Version] (5:26)
  10. Bar-Kays - Sexomatic (3:39)
  11. Matt Bianco - Wap Bam Boogie (3:46)
  12. Joyce Sims - Come into My Life (3:46)
  13. Flash and the Pan - Midnight Man (3:36)
  14. Sheila E - A Love Bizarre (6:10)
  15. Billy Ocean - Loverboy (4:05)
  16. Kool & The Gang - Fresh [Remix] (6:17)
avatar van monique
leuke nummers op dit album,vooral sister sledge met lost in music,dat blijft gewoon een geweldige plaat

avatar van Madonna
....zeker, of wat dacht je van The Time-Jungle Love...."ooohwie, ooohwie, oooh...think i want to know you"(know you) .., jungle love" ....leuke '80-tracks. Leuk om weer eens te horen. Kool & The Gang- She's Fresh (Fresh!) ...."We all need a kove bizarre..tutututut, tuuutuuuuttuuuut"

-4-

Werkelijk prima verzamelaar met dance hits uit de vroege en midden jaren '80 met ook een aantal 12" mixes. En dan ook nog eens precies de goede: de echt geweldige Special 1984 Nile Rodgers Mix van Lost in Music (6:39), de Remix van Fresh van Kool & the Gang (6:17), veel beter dan de originele mix en een bijzondere van Prince protegé's The Time - uit de film Purple Rain - Jungle Love (5:26). Ook uit de Prince stal en in de lange versie: Sheila E. en Chaka Khan met I Feel For You in de 12" mix, volgens mij geschreven en geproduceerd door Prince en met Stevie Wonder op de mondharmonica.
Tot slot verschijnen ook de Time Bandits uit Holland in een lange versie. De rest van het album bevat grotendeels kwaliteitsnummers, met een afwisseling van dance en meer popdance. Hier springen eruit voor mij the Bar-Keys, Joyce Sims & Flash and the Pan. Deze Dance Classics is echt uitstekend gedaan en gezien dus drie 12"-mixen een must voor Prince liefhebbers.

avatar van PEN15
Was dit een afsplitsing of zijtak van de als warme broodjes over de toonbank gaande Dance Classics platen? (ik vernam dat de reeks ten minste tot aan 28 delen reikt, kan zelfs tot aan 52 delen zijn?) Ik heb ontiegelijk lang geleden hier eens vijf liedjes vanaf gehaald. Bar-Kays vond ik destijds de aandacht trekken, alhoewel als ik er nu nog eens naar luister vind ik het niet meer zo stoer. Chaka Khan met haar succesvolle cover van Prince en Level 42 kende ik nog té goed, die waren overbodig.

Ook Matt Bianco had ik hier van afgehaald en dat was een van de enige twee liedjes die ik van hen had. Hun Wap Bam Boogie zou mij op een gigantisch dwaalspoor gezet hebben als ik meer van deze artiesten zou willen luisteren. Ik ben al tijden op zoek geweest naar hun liedje More Than I Can Bear, en Wap Bam Boogie zette mij in de tegenovergestelde richting. Het is nog verwarrender als de versie die op deze verzamelaar staat een 1990 mixversie zou kunnen zijn door Phil Harding & Ian Curnow die als hoogst #74ste plaats haalde in de Britse single top-100.

avatar van gaucho
PEN15 schreef:

Ja, dit was destijds een zijsprongetje van de Dance Classics-serie. Die was tot dan toe vooral toegespitst op de jaren zeventig en begin jaren tachtig. Deze twee delen schoven wat verder op in de jaren tachtig. Echt een heel leuke verzamelaar, met name vanwege de Prince-gerelateerde tracks die west hierboven noemt. Al zijn ook de andere tracks dik in orde, inclusief het - weliswaar dansbare - buitenbeentje van het Australische Flash & the Pan.
Deel 2 van deze serie ging nog een stapje verder: die had de lange versie van Erotic city van Prince himself - destijds een zeldzaamheid op CD, omdat-ie nooit op een regulier album was verschenen. Alleen al daarom is die CD de aanschaf waard.

De oorspronkelijke Dance Classics-serie telde zestien delen (op CD). Pas jaren later kwam er een uitgebreid vervolg, inderdaad tot 52 delen. Niet meer uitgegeven door Arcade, maar door Rodeo Media. Ook vaak de moeite waard, vooral omdat er voornamelijk lange versies op stonden (en dus vaak minder nummers per CD, al bestonden al die sets wel uit dubbel-CD's). De oorspronkelijke Dance Classics-reeks was toch een beetje een ratjetoe van album-, single- en 12 inch-versies, en niet zelden ook nog 'foute' remixen.
PEN15 schreef:

Dat laatste zou best eens kunnen. Het staat me bij dat de versie op dit album in elk geval niet de originele albumversie van Indigo is. Qua tijdsduur zou het overeen kunnen komen met die Harding/Curnow-remix; het scheelt een seconde of vijf. Ik heb deze CD nog, alleen niet voor het grijpen - ergens op zolder in een doos. Mocht je het per se willen weten, dan wil ik dit weekend wel ff gaan grasduinen.