Mega Dance '97 Volume 3 (1997)

Dance
Label: Arcade

1. The Sunclub - Fiesta de los Tamborileros
  2. Ricky Martin - Maria
  3. Sash! - Equador
  4. Carilio - Samba de Janeiro
  5. Lutricia McNeal - My Side of Town
  6. 2 Brothers on the 4th Floor - One Day
  7. Energy 52 - Cafe del Mar (Cosmic Baby's Impression)
  8. Party Animals - Atomic
  9. Deework - Love Shine a Light [Xenomania Club Mix]
  10. Funky Green Dogs - Fired Up!
  11. Slammer - Do You Wanna Funk
  18. Jam & Spoon - Kaleidoscope Skies
  19. Bloodhound Gang - Fire Water Burn [Jim Makin' Jamaican Mix]
  20. Hakkûhbar - Gabbersaurus
avatar van pureshores
1997 het overgangsjaar, waar RNB een dominante plek in de charts inneemt, eurohouse naar trance en clubtrance verschuift, de backcatalogue van de 70's geript wordt en happy hardcore afsterft

1.The Sunclub - Fiesta de los Tamborileros-het origineel staat mijlenver boven de slappe 2003 versie, simpele fluitjes en een staccato ritme en synth en Robin Albers nieuwe project is geboren, herinner me ook de opvolger Single minded people die de rest van de wereld blijkbaar allang vergeten is

2.Ricky Martin - Maria-Koffietijd dance en vrij hinderlijke single

3.Sash! - Equador-de zomerse opvolger van Encore une fois, eigenlijk net zo sterk en geen kopie wat ook bijzonder is

4.Carilio - Samba de Janeiro-de nepper maar klinkt toch nog vrij goed, die van Bellini was de grote hit en je hoort dit nummer nog wel eens door stadions schallen

5.Lutricia McNeal - My Side of Town-wanproduct na een redelijk nummer (Ain't that just the way), slap Ace of Base ritme en even laten horen dat ze wel een big mamma is met nep ragga stukjerap

6.2 Brothers on the 4th Floor - One Day-dat happy hardcore gebeuren was nog enigzins te begrijpen maar hier slaan ze toch echt de plank mis, dit heeft een enorm bandwagon gehalte en de stem van de zangeres is allesbehalve rnb/soulvol

7.Energy 52 - Cafe del Mar (Cosmic Baby's Impression)-deze impression van de duitse Cosmic baby is goed te doen en het duurt even voordat het melodietje voorbijkomt, het origineel is uiteraard een trance klassieker

8.Party Animals - Atomic-Blondie vs heipalen en de Party Animals scoren weer een makkelijke hit

9.Deework - Love Shine a Light [Xenomania Club mix]-deze ken ik niet maar ik weet ook niet of dit de Xenomania achter Dannii Minogue, Girls Aloud en Sugababes is, zal wel niet

10.Funky Green Dogs - Fired Up!-een house klassieker, de Club 69 mix dan, origineel is wat minder, dit hoorde je de hele zomer van 1997

11.Slammer - Do You Wanna Funk-Sylvester discotrack wordt opgepoetst, leuk voor korte duur

12.Isco - Funkytown [Radio mix]-deze update van Funkytown van Lipps Inc is leuk gedaan, wel op zn Klubbheads dus weet waar je aan begint

13.Milk Incorporated - La Vache-knetterende trancetrack die kilometers van Walk on water en andere slappe troep van hen staat, dit heb ik grijsgedraaid

14.Tales from the Crib - Kay Merry-Go-Round-Faithless pastiche en Sash achtige geluidjes op clubtempo

15.Slacker - Scared-houseclassic met onheilspellend gemompel en een dwingende groove

16.Jean-Michel Jarre - Oxygène 10 [Sash! Remix]-ken ik niet

17.The Braxtons - The Boss-zussen van Toni Braxton worden aan de arm genomen van Masters At Work en coveren Diano Ross, kwaliteitstrack die vandaag de dag nog steeds prima klinkt

18.Jam & Spoon - Kaleidoscope Skies-dit is denk ik een nummer waar RogerV lyrisch over is, Jam & Spoon gaan downtempo en maken er een toegankelijke popplaat van, in tegenstelling wat nr 6 hierboven proberen

19.Bloodhound Gang - Fire Water Burn [Jim Makin' Jamaican mix]-flauwe remix van zeer irritant origineel

20.Hakkûhbar - Gabbersaurus-ken ik niet maar die gabbersaurus zal wel een bak mossels ophebben

avatar van tnf
tnf
Deze had ik destijds met een of ander Hitkrant-quizje gewonnen (was zo goed als platzak, waagde de gok maar eens, wilde deze cd echt HEEL ERG graag hebben). En blíj dat ik ermee was...

Zoals ik er nu naar kijk: veel 'gewoon o.k.' klinkende nummers waar verder niet zoveel over te zeggen valt. Godzijdank was happy hardcore hier zo goed als over. Kijkend naar wat ik anno nu veel opzet zitten er weinig echte favorieten bij de destijds nieuwe stroming 'clubtrance', het genre leverde vrij veel **, **1/2 en ***-nummers op, maar toch: liever dat dan happy hardcore.

Ik ging er destijds trouwens gemakkelijk in mee, ondanks m'n niet zo verfijnd lijkende smaak - cq. een zwak voor 'lekker lomp'. Op een zender waar ik heel veel naar luisterde, Atlantis/Channel X (Nederlandse tak van Vlaamse zender en ook met een flinke muzikale invloed vanuit daar), kwam het heel erg veel. Zie ook Zie ook Muziek >> Algemeen >> Lekker retro: cassettebandjes , daar kan je er zelfs naar lúisteren, inclusief jingles.

-------------------------------------------

Sash! - Equador

Niet zo'n geliefd nummer bij de luisteraars naar m'n stream. Wat ze ertegen hebben (het past gewoon in het vrolijke, 90's-geörienteerde format)? Geen idee. Te 'clubtrance', misschien? Anyway: heel leuk en goed geproduceerd nummer. Dit is hoe je super-commerciële dance op een goede manier maakt, zeg maar. Een soortement van moderne update van het klassieke eurodance-gevoel, nu zónder rapper & zingend meisje. Ik heb hem vooralsnog laten staan, trouwens.

2 Brothers on the 4th Floor - One Day

Beetje 'bandwagon', inderdaad, maar verder kan ik er weinig tegen hebben. Melodisch erg sterk, en tegen de stem van Des'ree heb ik niks (als je die al slecht vind, wanneer is het dan nog wel goed?). Ik zie het ook meer als een leuk popliedje dan als r&b.

Milk Incorporated - La Vache

Typisch Belgisch. Vond ik toen erg smakelijk, zo'n soort geluid. Typische Atlantis/Channel X-muziek. Verder heeft dit bitter weinig gemeen met het eurodance-gebeuren waarmee ze van vlak hierna t/m het heden de lage landen geteisterd hebben (echt verbijsterend heden ten dagen, al die uitverkochte Vlaamse concertzalen waar tienduizenden mensen in kunnen - allemaal mensen die het nog steeds vreten, terwijl ze nog steeds zo klinken als in 1999; als het zo doorgaat staat die Linda er op haar zestigste nóg gewoon zo bij). Over déze: Geen verkeerd nummer. Goed te verteren. Het leadmelodietje is best catchy. Al is het niet zo dat het dak er compleet af gaat als het komt. Een wat lauwe beschrijving die ik voor behoorlijk wat andere clubtrance-tracks can copy-pasten.

Tales from the Crib - Kay Merry-Go-Round

Deze zit in de lijn van die hiervoor, en hierdoor én doordat ze na elkaar op deze cd staan koppel ik ze al sinds jaar en dag aan elkaar.

Hakkûhbar - Gabbersaurus

Ik kom er niet uit of dit in de categorie 'zo stompzinnig dat het éigenlijk weer leuk wordt' valt, of dat ik het gewoon stompzinnig vind en niets meer dan dat. Had ik er geen nostalgische gevoelens bij gehad, dan was het sowieso de laatste optie geweest.

avatar van pureshores
Waren gabbersaurussen niet al 65 miljoen jaar geleden uitgestorven?

Even een nieuw fenomeen erbij trappen vanaf vandaag:
Beste track: Slacker -Scared
Slechtste track: Ricky Martin-Maria (omdat ik Gabbersaurus en Oxygene niet gehoord heb)

avatar van RogerV
1.The Sunclub - Fiesta de los Tamborileros
Goede plaat, beter dan het meeste wat daarna kwam

2.Ricky Martin - Maria
Deze was nog wel enigzins te verdragen al is RIcky Martin nooit leuk

3.Sash! - Equador
Wederom memorabele single van Sah!. Mooie pakkende melodie.

4.Carilio - Samba de Janeiro
Namaak van een op zich best oke nummer

5.Lutricia McNeal - My Side of Town
Irritant nummer na een nog irritantere voorganger. Wat een slappe hap.

6.2 Brothers on the 4th Floor - One Day
Ik vond dit wel een verfrissend nummer na een paar gekunstelde HH tracks. Klinkt luchtig en vrolijk.

7.Energy 52 - Cafe del Mar (Cosmic Baby's Impression)
Vind ik eigenlijk wel de beste versie van deze traceclassic. Geweldig als het nummer loskomt.

8.Party Animals - Atomic
Doe maar het origineel van Blondie ja

9.Deework - Love Shine a Light [Xenomania Club mix]
Duffe remake van en baggerhit

10.Funky Green Dogs - Fired Up!
Dikke housetrack

11.Slammer - Do You Wanna Funk
NIet onaardige cover waar de Klubbheads achter zitten. Zit de juiste energie in.

12.Isco - Funkytown [Radio mix]
Tamelijk nietszeggende track

13.Milk Incorporated - La Vache
Oke dancenummer, beer dan waar ze later groot mee werden

14.Tales from the Crib - Kay Merry-Go-Round
Vrolijk dancenummer met een lekkere melodie en stevige beat

15.Slacker - Scared
Weer een dikke houseknaller

16.Jean-Michel Jarre - Oxygène 10 [Sash! Remix]
Nee deze pakt niet

17.The Braxtons - The Boss
Klinkt prima

18.Jam & Spoon - Kaleidoscope Skies
Leuke plaat inderdaad. Een soort eurotriphop. Prachtig gezongen al hadden die ingeblikte gitaartjes van mij wat minder gemogen.

Onzinremix van een op zich gave plaat

20.Hakkûhbar - Gabbersaurus
Het tragische einde van de debilisering van het gabbergenre. Hoewel dit op een of andere manier zo uniek is en bij de tijdsgeest past dat het idee dat dit nummer bestaat wel wat heeft. Maar luisteren, nee.