Volbeat - Rewind, Replay, Rebound (2019)

Denemarken
Rock / Metal
Label: Republic

1. Last Day Under the Sun (4:47)
  2. Pelvis on Fire (3:05)
  3. Rewind the Exit (4:14)
  4. Die to Live (3:02)

met Neil Fallon

5. When We Were Kids (4:36)
  6. Sorry Sack of Bones (3:48)
  7. Cloud 9 (4:57)
  8. Cheapside Sloggers (3:52)
  9. Maybe I Believe (4:58)
  10. Parasite (0:37)
  11. Leviathan (4:35)
  12. The Awakening of Bonnie Parker (4:18)
  13. The Everlasting (5:50)
  14. 7:24 (4:06)
  15. Under the Influence * (4:32)
  16. Immortal but Destructible * (4:35)
  17. Die to Live * (3:02)
  18. Last Day Under the Sun [Demo] * (4:37)
  19. Rewind the Exit [Demo] * (4:14)
  20. When We Were Kids [Demo] * (4:27)
  21. Maybe I Believe [Demo] * (4:57)
  22. Leviathan [Demo] * (4:30)
Eerste nummers wel heel erg soft... en een nummer van 37 seconden?

avatar van Jazper
Roytjee24 schreef:
en een nummer van 37 seconden?

Dat is dan misschien nog wel uit te houden

Jazper schreef:
Dat is dan misschien nog wel uit te houden

haha ja, maar ik mis wel de kracht en de power van de beginjaren. als de resterende nummers zoals de eerste 3 zijn hou ik dit geen 56 minuten vol..
verder blijft Michael Poulsen natuurlijk een fantastische zanger, maar ik mis doorslaggevende riffs of momenten in de eerste 3 singles...

avatar van Dream Theater
Band wordt steeds meer mainstream maar ook steeds populairder. Live altijd wel top.

avatar van coldwarkids
Voor het eerst klinkt Volbeat aangenamer dan voorheen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook aardig van flink wat beukwerk en metal maar Volbeat heeft daar nooit aan kunnen tippen en alles klonk hetzelfde daarom heeft Volbeat me nooit kunnen bekoren. Nu de productie op deze plaat beter klinkt en de songs wat "luchtiger" ben ik aangenaam verrast.

avatar van joko150
Volledig mee eens, dit klinkt frisser dan het stamp werk wat ze op vorige albums hebben uitgebracht.

avatar van vielip
Ook mee eens! Ik hoorde de nieuwe single en had eerst niet eens in de gaten dat het Volbeat was. Maar het nummer pakte me gelijk en toen ik door had dat het om Volbeat ging werd ik almaar enthousiaster. De laatste paar albums was ik namelijk wat 'Volbeat moe' geworden. Nooit slecht maar ik had het wel gehoord. Op dit nieuwe nummer probeert Poulsen 'echt' te zingen. Althans, zo ervaar ik het. Hij klinkt daardoor een stuk meer mainstream maar dat gaat niet ten koste van de kwaliteit,. Integendeel zelfs. De eerste vergelijking die me te binnen schoot was Hetfield op het Black album. Daarop 'zong' hij ineens ook anders dan voorheen. Als de rest van het album ook deze kwaliteit te bieden heeft dan is dat knap. Nooit verwacht dat Volbeat me nog eens ging verrassen.

avatar van vielip
En nog een nieuw nummer gehoord; Cheapside sloggers. Met een gastbijdrage van Gary Holt. Dat geloof ik allemaal wel. Gaat me erom dat ook dit nummer weer prima klinkt! Wel minder dan Last day under the sun maar ook nu zingt Poulsen weer erg lekker. En wederom een lekker catchy refrein. Denk dat ik 'm maar ga aanschaffen 2 augustus.

avatar van iHateDolphins
Moet bij deze hoes denken aan Peaky Blinders, maar dan in jonge jaren

avatar van mattman
Wat een verschrikkelijke gedrochten van nummers zijn die eerste singles zeg. Deze band klinkt steeds meer als een zouteloze wakke zak chips van de Aldi. Geen enkele originele ingeving, geen enkel randje.

avatar van vielip
Pelvis on fire net gehoord en die doet me dan weer wat minder. Teveel herhaling van wat ze op vorige albums al eerder en beter hebben gedaan. Maar snap wel dat ze hun stijl ook niet radicaal kunnen laten vallen. Ik zet Last day under the sun nog maar eens lekker hard op

avatar van dennis87
Pelvis on fire gaat gelukkig weer wat richtig de oude Volbeat. Laten we hopen dat de rest van het album ook weer wat steviger word zoals de eerste 3 a 4 albums.

avatar van Jelle78
De vrijgegeven nummers vind ik zeker niet slecht en hoop dan ook op een sterk Volbeat album. Hoewel ik hun wat meer poppy kant prima kan hebben, hoop ik toch op een plaat met een wat stevigere sound.

avatar van Slowgaze
Roytjee24 schreef:
en een nummer van 37 seconden?

Om de grote Herman Finkers te citeren: je verveelt je geen minuut.

Ik vind het toch nog erg herkenbaar als Volbeat hoor! Pelvis on fire heeft wel iets van Sad man's tongue.

avatar van JacoBaco
orkakel schreef:

Ja, een mix van Sad Man's Tongue en 16 dollars met tevens een vleugje Devil or the Blue Cat's Song.

avatar van Jelle78
Het is, net als de voorgaande platen, weer heel veel midtempo en dat vind ik toch jammer. Hierdoor klinkt het op het eerste gehoor wat futloos. Zeker niet slecht en ik hoor zeker wel een aantal sterke nummers, zoals Die to Live, Sorry Sack of Bones en Cheapside Sloggers. Hoewel Pelvis of Fire ook prima klinkt, vind ik dat toch net iets teveel zelfplagiaat. Was Sad Man's Tongue niet van Volbeat geweest, dan hadden ze zeker een rechtszaak aan hun broek gehad die ze waarschijnlijk hadden verloren ook.

Deze plaat gaat desondanks (veel) vaker geluisterd worden.

avatar van Jelle78
Inmiddels begint mijn waardering te stijgen. Er staan toch weer de nodige oorwurmen op. Zo goed als de eerste vier platen is het niet en zal het ook niet worden verwacht ik, maar er staat toch wel weer voldoende te genieten op.

avatar van jailhouserocker1
Ik vind het gruwelijk tegenvallen. Erg overgeproduceerd, de gitaren te veel naar de achtergrond. Voor mij is het klaar met deze band voorlopig.

avatar van Supersid
Hun meesterwerk zak vast wel achter hun liggen, toch bevalt me deze plaat wel. Grootste minpunt is dat hij te lang is: dump de minste vier tracks en je krijgt iets meer vuurwerk.

avatar van vielip
Ja die valkuil trappen (bijna) alle bands in. Doe net als vroeger;maximaal 45 minuten op een album is meer dan zat! Sinds de cd gemeengoed werd denkt elke band dat die ook werkelijk helemaal vol moet. Zo jammer...

vielip schreef:

Helemaal mee eens! Er zijn maar weinig bands die een album kunnen maken dat meer dan 50 minuten boeit. Rewind, Replay, Rebound zou er zeker een stuk beter van worden als een aantal nummers geschrapt zou worden.

avatar van AOVV
Live is deze band zeer goed, maar de platen die ze uitbrengen sinds Beyond Hell / Above Heaven (van 2010 alweer geleden) halen het niveau van de beginjaren niet meer, met eerder zelfs nog een dalende trend. Dit album klinkt mij als een fletse herhalingsoefening in de oren. Live zullen enkele songs wellicht weer de handjes op mekaar en in de lucht krijgen, maar ik word er niet enthousiast van. Maar dat is vooral jammer voor mij, natuurlijk.

De band is steeds meer gaan behoren tot de mainstream, wat ook inhoudt dat een groter publiek de muziek is gaan ontdekken. Hopelijk gaan ze ook eens door het volledige oeuvre van deze band, want zeker de eerste platen verdienen de nodige aandacht (al heb ik daar (nog) geen stemmen staan, zie ik).

2 sterren

avatar van permafrost
één ding is wel duidelijk. men heeft geprobeerd toch wat anders te klinken dan voorheen maar is toch eigenlijk vooral in herhaling gevallen. Poulsen heeft n ieder geval geen weken aan de teksten gezeten. Al met al weer een zeer genietbaar album van de mannen.

avatar van Timk
Geloof het of niet, maar dit is mijn eerste kennismaking met de heren. En ik vindt hem erg goed, en ook meteen dikke 4 waardig. Maar als ik zo wat recensies lees staat er nog wat heel wat leuks in de planning met hun eerdere werk.

avatar van JacoBaco
Jelle78 schreef:

Terwijl Sad Man's Tongue ook wel wat overeenkomsten met Johnny Cash - Folsom Prison Blues Lyrics - YouTube heeft

Volbeat is sowieso niet vies wat een klein beetje jatwerk. Check dit.. Volbeat - The Devil's Bleeding Crown VS NickelBack – Burn It To The Ground - YouTube

avatar van james_cameron
Dat de deense band nog steeds prima metalsongs kan schrijven staat buiten kijf- luister maar eens naar het lekkere Sorry Sack Of Bones of het Metallica-achtige The Everlasting- maar helaas zijn dit de enige twee lichtpuntjes op een verder erg zoetsappig en op veilig spelend album. De meeste songs zijn radiovriendelijk gemaakt en hebben weinig meer met metal te maken, met een overdaad aan makkelijk mee te zingen refreintjes en vlak gitaarwerk. Het verval is definitief begonnen.

avatar van Jelle78
Nadat ik Rock the Rebel - Metal the Devil en Guitar Gangsters and Cadillac Blood weer eens beluisterd heb (blijven twee absolute klassiekers, maar dat terzijde), luister ik ter vergelijking deze meest recente Volbeat plaat weer. Wat meteen opvalt is het verschil in gitaargeluid. Op de vroege Volbeat platen overheerste het hakkende, aan Metallica ontleende gitaargeluid. Hier is dat nauwelijks meer te horen (eigenlijk alleen nog op Cheapside Sloggers en The Everlasting, wat dan meteen ook twee van de beste nummers zijn van deze plaat). Waarmee het label metal wat mij betreft niet meer op z'n plaats is bij dit album. Helaas is hiermee de spontaniteit van de eerste Volbeat-platen ook verdwenen. Er staan echt nog wel een aantal goede nummers op Rewind, Replay, Rebound maar als geheel klinkt het toch wel een beetje gezapig. Wellicht dat het live allemaal een stuk krachtiger en spontaner beter klinkt, maar ik ben in deze plaat toch enigszins teleurgesteld, na mijn aanvankelijke enthousiasme.

avatar van Dream Theater
Ook voor mij een teleurstellende cd. Weinig aan metal relaterende nummers en voor de rest wel een paar lekker in het gehoor liggende nummers. Echt zo'n cd waarbij je geregeld de skip knop indrukt.

avatar van jerome988
Als je een metalplaat verwacht is de kans op teleurstelling groot. Voor de standaard van een hedendaags rockalbum is het een geïnspireerde plaat vol met sterke melodieën.

Perfect omschreven.

avatar van DjFrankie
Mixed feelings. Aan de ene kant veel AOR, maar als het tempo omhoog gaat knalt het ook goed. Eigenlijk zouden ze die snelheid vast moeten houden. Zoals op Die to Live

avatar van frolunda
Het is vooral degelijk wat deze Denen de laatste jaren laten horen,tenminste wat betreft hun studiowerk want live komt Volbeat nog steeds erg sterk voor de dag.De laatste paar platen waren dan ook nauwelijks nog verrassend,laat staan vernieuwend en ze werden per album ook steeds wat radiovriendelijker.
Met Rewind, Replay, Rebound wordt die traditie min of meer voortgezet al probeert de band met dit zevende studio album wel de gulden middenweg te behandelen.
In de praktijk betekent dat dat Volbeat hier regelmatig een FM rocknummer afwisselt met songs die naar hun oude metal sound neigen.Dat levert best een aangenaam album op,al had voor mij de balans wel wat meer naar het hardere Rock werk mogen doorslaan.
Pelvis on Fire,Die to Live,Sorry Sack of Bones,Maybe I Believe en the Everlasting zijn wat dat betreft de beste voorbeelden maar de rest klinkt me toch net wat te soft en vertrouwd in de oren om van een echt geslaagd album te spreken.
Wel een voldoende maar Volbeat lijkt de volgende in het rijtje bands te worden waarvan ik twee a drie albums in de kast heb staan en vervolgens mijn interesse verlies doordat het qua sound of meer van hetzelfde wordt en/of te veel de mainstream kant opgaat.