Jai Paul - Leak 04-13 (Bait Ones) (2019)

Electronic
Label: XL

1. One of the Bredrins (0:10)
  2. Str8 Outta Mumbai (2:42)
  3. Zion Wolf Theme [Unfinished] (3:07)
  4. Garden of Paradise [Unfinished] (1:16)
  5. Genevieve [Unfinished] (3:57)
  6. Raw Beat [Unfinished] (0:29)
  7. Crush [Unfinished] (3:45)
  8. Good Time (0:27)
  9. Jasmine [Demo] (4:13)
  10. 100,000 [Unfinished] (2:55)
  11. Vibin' [Unfinished] (2:43)
  12. Baby Beat [Unfinished] (0:40)
  13. Desert River [Unfinished] (3:05)
  14. Chix [Unfinished] (0:56)
  15. All Night [Unfinished] (3:12)
  16. BTSTU [Demo] (3:30)
avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Hype! Eindelijk een officiële release van wat al in 2013 officieus gelekt was. Hij is blijkbaar een tijdje in therapie gegaan na dat lek en denkt er nu aan om terug aan muziek te beginnen..
Verhaal

avatar van Dikkop
Ik hoop toch stiekem dat hij dit ooit afwerkt.
Gewoon om te horen wat hij in gedachten had.
Uitzonderlijk verhaal achter dit album.

avatar van repelstefan
Wat vreemd dat hij dit nog uitbrengt eigenlijk. Vind het ook lang niet altijd even sterk, en duidelijk niet af. Maar de hype is big on this one dus het zal nog wel scoren. Over heel het album dus toch flink wat te mager. Ben wel benieuwd naar een volledig afgewerkt album van hem, al zijn de 2 nieuwe nummers nog niet echt een schot in de roos.

avatar van Lasers
Meesterwerk, 5 sterren. Geheel eigen stijl, de nummers zijn zo gelaagd.

Zo blijven de nummers fijn om naar te luisteren. Zelfs na het album al jaren te hebben geluisterd, voelt het bij deze versie weer/nog steeds als iets nieuws. Jasmine is een van mijn meest beluisterde nummers en nu is er een nieuwe versie waarin door een AI computer de track wordt gemaakt met alle losse componenten die gebruikt zijn voor het nummer.

Jai Paul x Bronze - jaipaul.bronze.ai

"This version of Jasmine by Jai Paul is created using the BRONZE AI engine. On each listen, Bronze performs a unique and infinite playback of the piece.

Bronze is a new technology that allows music creators to utilise AI and machine learning as creative tools for composition and arrangement"

avatar van GrafGantz
FlyLo schreef:
Verhaal

Dus er zijn wat demo's gelekt in 2013 en hij heeft 6 jaar en de nodige therapie nodig gehad om hier overheen te komen?

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
GrafGantz schreef:

En drank en drugs vermoed ik, ja

avatar van overmars89
Hoewel "BTSTU" & "jasmine" tot mijn favoriete tracks allertijden horen en ik zeker potentie hoor in alle onafgewerkte tracks van deze plaat, vind ik het als een volledig project toch niet alles. Hoewel de demo's wel zorgen voor een bepaalde rauwe sound wat uniek is, mis ik toch de diepte in lagen af en toe van een afgewerkt nummer.

avatar van vinylbeleving
Ik was niet bekend met dit heerschap, maar door alle media aandacht ben ik dit toch maar eens gaan luisteren. Het klinkt inderdaad nogal rauw en hier en daar behoorlijk schetsmatig. Het talent is echter hoorbaar. Wat dat betreft snap ik zijn frustratie van destijds, dat een onaf product toch gelekt werd, hoe klote moet dat gevoelt hebben.
Die nieuwe dubbel singele Do You Love Her Now/He, vind ik trouwens wel echt geweldig. De gelaagdheid van die tracks, en de inspiratie van Prince en D'Angelo heeft ie knap maar toch eigentijds verwerkt.
Hoop op meer nieuw materiaal in de nabije toekomst, want dit is muziek dat wel in mijn straatje past!

avatar van waxs
Ik weet nog dat ik bij de schoonfamilie op de koffie was toen het album lekte en er tussenuit was geknepen om het album te kunnen beluisteren. Er zijn weinig platen waarvan ik mij kan herinneren waar en wanneer ik het voor het eerst heb beluisterd. Jai Paul heeft in zijn afwezigheid van de afgelopen jaren, op een sporadische feature of bijdrage na, moeten toezien hoe zijn unieke geluid werd ontwikkeld tot een eigen subgenre binnen de electronica. Ik kan me goed voorstellen dat als je levenswerk te grabbel wordt gegooid op het internet je tijd nodig bent om te herstellen.

Met het soortgelijke geluid van artiesten als James Blake, SOHN, Mount Kimbie en Moderat is indietronica een wel besproken en innoverend genre geworden. BTSTU werd opgenomen in 2007 en pas in 2011 officieel gereleased op XL. Het nummer voelt nog altijd even tijdloos en uniek als bij zijn release. Deze officiele release van de lek voelt gepolijster dan mijn herinnering, desalniettemin blijft het een verzameling ideeën en experimenten, rauw en onsamenhangend. Dat mag echter de pret niet drukken gezien het productieniveau en de creatieve inspanningen een boel schoonheid en luister plezier met zich meebrengen. Het is enkel gissen wat een volwaardig debuut had kunnen bieden.

avatar van L_R_
Er zijn maar weinig albums waar zoveel spelplezier vanaf druipt. Hoppa, 5 sterren!