Blanck Mass - Animated Violence Mild (2019)

Electronic
Label: Sacred Bones

1. Intro (0:35)
  2. Death Drop (7:18)
  3. House vs. House (7:41)
  4. Hush Money (5:32)
  5. Love Is a Parasite (6:16)
  6. Creature / West Fuqua (3:44)
  7. No Dice (6:06)
  8. Wings of Hate (5:53)
avatar van FlyLo
Eerste single klinkt wel OK maar ik word nog niet helemaal weggeblazen ofzo

avatar van E-Clect-Eddy
Inderdaad, de eerste single lijkt erop te wijzen dat dit album minder 'heftig' zal zijn dan het heerlijke vorige album.

avatar van mkrake
Heel fijn nummer!!

avatar van E-Clect-Eddy
Zie dat de dubbel-single Odd Scene / Shit Luck (Bandcamp) hier niet op staat, die klonk in het verlengde van World Eater.

avatar van coldwarkids
E-Clect-Eddy schreef:

Die beats zijn toch aardig heftig, alleen de melodie is slapjes maar is wel lekker op zich die mix.

avatar van E-Clect-Eddy
De tweede single No Dice viel me gisteren pas op. Bevalt iets beter dan de eerste single.

Lijkt beïnvloed door Hip Hop-beats uit de 80s en ook de zang/chants versterken dat gevoel.

Het geluid is meer toegankelijk geworden... klinkt minder agressief.

Blanck Mass - No Dice (Official Audio) - YouTube

avatar van coldwarkids
Damn, wat is No Dice toch lekker zeg. Broeierig sfeertje!

avatar van FlyLo
't Is een beetje een rommeltje geworden dit album. Tracks lijken wel niks met elkaar te maken hebben.

Het lijkt soms wel alsof hij wat hits van Pet Shop Boys door de mangel heeft gehaald. Ik zet snel Dumb Flesh weer op.

avatar van andnino
World Eater was mijn plaat van het jaar 2017. Helaas maakt Animated Violence Mind nog niet zo heel veel indruk. Wat ik zo goed vond aan de voorganger is dat hij een hogere intensiteitsgraad had dan de meeste metal. Hier is de knop weer een stukje teruggeschroefd. Nog steeds geen slechte plaat, maar hij trekt me toch een stuk minder.

avatar van andnino
Nou ga ik direct al wel mijn vorige bericht nuanceren, want hij luistert toch wel lekker genoeg weg om in een paar dagen meerdere keren te draaien! Hij is nog steeds niet van hetzelfde niveau als World Eater, maar ik durf er zeker wel vier sterren aan kwijt. Qua hoogvliegers vind ik 2019 wat tegenvallen tot nu toe, dus platen als deze zijn zeer welkom.

avatar van freitzen
v-nex schreef:

Of van Roxette (Hush Money)...

Album begint trouwens met Death Drop wel heel sterk.

Onvrede is een creatieve voedingsbron voor veel kunstenaars. De frustraties die het oproept worden omgezet in een doelgericht proces. Zo vormt dit ook de katalysator voor het heftige nieuwe project van Benjamin John Power. Als Fuck Buttons maakte hij samen met Andrew Hung al een aantal geweldige platen voordat hij in 2001 Blanck Mass opzette. De wereld hoorde een jaar later tijdens de Olympische Spelen in Londen de track Sundowner waar The London Symphony Orchestra deze bijna onherkenbaar verwerkte in de openingsceremonie. Speciaal voor Record Store Day gooit hij Violence van Editors in de mix, invloeden die ook terug te horen zijn op het vierde Blanck Mass album Animated Violence Mild.

Na een rommelig Intro overweldigd Benjamin John Power met zware industriële aanslagen die ergens vanuit de progrock basis overgaan in demonische black metal achtige zang. Dead Drop overrompelt en gooit alle gefrustreerde energie er uit. Teleurgesteld in het persoonlijke leven en de alles verslindende consumptiemaatschappij spuugt Blanck Mass direct al zijn boosheid over ons heen.

Totaal verdoofd vervolgt hij zijn lijdensweg in het stuiterende en stukken toegankelijkere House vs. House. De duisternis barst open als de lichtere dance invloeden passeren. Door het universele karakter komt hij direct tot de kern van zijn boodschap. Een track die is opgesteld als een alles bereikend massaproduct. Het vermogen om een breder publiek te bereiken, iets waar de producer juist zo argwanend en met afschuw zijn onmin over uit. Hoe tegenstrijdig is dit als je weet dat hij zijn naam heeft geëtiketteerd aan de grootste sportgebeurtenis van de wereld. Het euforische karakter roept herinneringen op aan de hoogtijdagen van populaire dance acts die in de jaren negentig de festivalgronden domineerden.

Met de Eurohouse van Hush Money bevinden we ons op het vlak van foute Duitse jaren tachtig kitsch. Perfect passend in het thema door het beeld van zure regen, haarlak en fluoriderende producten die het milieu aantasten. In die lijn dendert Love Is a Parasite door, al is het juist door de ingehouden passages dynamischer. Op het moment dat de eenzijdigheid op de loer ligt wordt halverwege de dreampop opgezocht. Tegen het einde is daar gelukkig weer dat verziekende duiveltje die vocaal de nodige dreigende zinnen uitbraakt. Met het theatrale Creature / West Fuqua blijven de invloeden van de doemrock aanwezig. Verzachtende harpklanken geven het een aangenaam futuristisch sfeertje mee, waardoor er plotseling ruimte is vrijgekomen voor een meer new age benadering.

De meer experimentele tapeloops van No Dice zet Blanck Mass het project voort in de industriële hoek, al is het net wat luchtiger van toon. Met de heftige finale Wings of Hate sluit het af als een militante Electric Body Music track. De grimmigheid benadrukt nog eenmaal de gedachte achter Animated Violence Mild; een postmodernistische filosofie die zich als een aanklacht tegen de onrechtvaardige machtspositie van de megaconcerns richt. De vergiftigende appel op de hoes staat centraal voor al dat mooie wat de natuur bied, en de mensheid die deze vernietigd.

Blanck Mass - Animated Violence Mild | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com