Last Crack - The Up Rising (2019)

Label: EMP

10. Discipline (3:31)
  11. Pinned (3:23)
  12. Bullet Train (5:26)
avatar van gigage
Vier van de vijf originele leden zijn uiteindelijk tot een opvolger gekomen van de zeer hoog scorende Burning Time uit 1991 De band viel toen snel uit elkaar maar inmiddels zijn de alternatieve hard rockers onder gebracht bij het label van David Ellefson. Ook nu weer geeft de band zijn eigen invulling aan het genre. Toen was het vernieuwend en nu is het leuk om naar te luisteren. Erg leuk.
De Bon Jovi stem op Dave Navarro riffs met Mike McReady solo's in een progressief Temple of the dog sausje werkt nog steeds. Hup de rotatie lijst in.

avatar van milesdavisjr
Een comeback na 28 jaar! En wat brengt Uprising ons na zo'n lange stilte..Een mooi vervolg op het spannende, boeiende en toch ook wel vernieuwende Burning Time. Het materiaal is niet wereldschokkend en de band wil ook zeker niet klinken alsof ze de concurrentie een stap voor willen blijven, de songs zitten echter goed in elkaar en de schijf klinkt volwassen. Buddo klinkt wat bedeesder maar is zeker niet slechter gaan zingen, de ritmes en grooves klinken losjes en relaxed maar nergens is het volledig achter over leunen. De heren houden je nog steeds bij de les en anders eist Buddo wel de aandacht op. De plaat had uitstekend begin jaren 90 uit kunnen komen, de spanning is eraf, wat overblijft; een consistent album met weinig echte uitschieters naar boven maar ook zeker geen nummers die een onvoldoende halen, een dikke voldoende derhalve.

avatar van pos
pos
Jeetje dat deze heren ook weer een plaat uit hebben zeg. Zie me nog bij de Free Record shop staan luisteren naar het debuut. Heb ze ook ooit nog jaren later gezien op het Headway festival in Amstelveen. Inmiddels ook al weer jaren geleden. Lekkere muziek. Ben benieuwd.

avatar van gigage
Het klinkt zo relaxed dat het de heren weinig moeite kost zo lijkt het. Maar is dat niet tevens de kracht van het album? In elke song gebeurt er achteloos wel weer iets nieuws. Milesdavisjr omschrijft het wel goed (90's vibe) maar ik vind dit toch wel weer een knap staaltje musiceren. Bij elke song zit ik er weer lekker in en ze hadden wel wat langer mogen zijn. Greta Grinder en Paper town spreken me het meest aan, Sensei het minst.

Zelfs de hoes van Burning Time komt enigszins terug. Waar blijft de tijd?!

Andere tijden, dat wel... prima plaatje, maar mijn muzikale blik gaat tegenwoordig minder deze kant op dan toen. Erg jaren '90 ook wel (wat niet erg is verder).

BURNING TIME, 1 van mijn alltme favourites.
Ik was eigenlijk naar dingen op zoek als : een meer recente verbeterde remaster of zo? Ik doe al 25 jaar met de 1991 versie
Tevens zoekende naar een CD plus DVD editie van Burning Funkhouse LIVE uit 2005.

Inhoudelijk verwachtte ik wat meer substantie maar t blijft wat vaag, de eerdere reacties.

Ik heb m toch besteld, de nieuwe CD, over enkele dagen binnen bij de Plaatboef in Rotterdam voor 15 Euris.

Nu nog zien te komen aan de 2005 editie van Burning Funkhouse Live.
Ik skipte door de jaren heen veel aan releases maar soms kan je iets later niet meer vinden.
Iemand hier misschien? Desnoods een copietje van de DVD, dan koop ik desnoods de CD alone versie maar.
Ik heb t liever beide maar goed....Wellicht de band zelf contacteren? Ze lijken mij behoorlijk toegankelijk.

avatar van ZAP!
Hier is er 1tje, maar wel aan de prijs... Ze zitten op Facebook.

avatar van namsaap
Leuk dat Last Crack weer actief is. The Up Rising is een prima album, maar staat wel in de schaduw van de eerste twee albums. De band klinkt wat minder bevlogen, het is allemaal wat degelijker. Buddo is nog steeds uitstekend bij stem en speltechnisch staat de band ook als een huis. Toch denk ik niet dat dit album nog veel in huize Namsaap te horen zal zijn. Daarvoor komen er anno 2019 teveel andere, meer boeiende releases uit.

Score: 70/100

avatar van gigage
Ik ken geen releases die ik anno 2019 hier mee kan vergelijken. Of de stijl boeit je wat minder, dat kan natuurlijk altijd.

avatar van namsaap
gigage schreef:

Het heeft meer met het niveau van de concurrentie te maken dan de stijl. Burning Time is een van mijn favoriete albums aller tijden.

Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat mijn eerdere review van dit album niet geheel representatief meer is. Inmiddels ook op CD in huis en hier een half sterretje erbij .

avatar van milesdavisjr
We zijn ruim drie jaar verder en inmiddels merk ik dat The Up Rising de tand des tijds niet helemaal heeft doorstaan. Het debuut, Burning Time en Runheadstartscreaming - hoewel zonder Buddo - trekken nog weleens aan mij voorbij maar dat geldt niet voor de laatste worp. Hoewel er zeker een aantal niet onaardige tracks op staan mis ik toch de spanning van de eerste drie platen, The Up Rising ontbeert voor mij grotendeels de gecontroleerde gekte, geluidserupties en onverwachte wendingen. De percussie en enkele tegendraadse ritmes waar de eerste platen vol mee stonden worden ook maar summier geïmplementeerd. Slecht is de plaat allerminst maar stiekem mis ik toch de eigenwijze invalshoek van destijds, het verzetten van de kaders en het verleggen van muzikale grenzen. The Up Rising kent vreemd genoeg een conventioneel karakter hoewel het songmateriaal niet direct heel toegankelijk klinkt. Het blijft bij enkele momenten, maar het is voor mij te weinig om te spreken van een waardevolle aanvulling op het oeuvre van de band.

avatar van ZAP!
Geen verkeerde comeback. En dat had ik stiekem niet verwacht, ik zag er zelfs een beetje tegenop. Ik hoor allerlei bekende dingetjes uit een ver metal / grunge verleden, maar da's niet zo erg. Buddo, sterke songs en fijn gitaarwerk, voor mij de meest in het oor springende elementen van LC, zijn hier weer goed aanwezig, al is het ook weer niet echt wereldschokkend. En er is geen sprake van een storende moderne productie, gelukkig.

Dikke 7. U heeft het goed begrepen: ik ga dit natuurlijk niet vergelijken met hun magnum opus...