Föllakzoid - I (2019)

2. II (13:00)
  3. III (17:00)
  4. IIII (13:00)
avatar van dynamo d
Ben benieuwd of Föllakzoid de lijn van psychedelische rock van vorige prima albums doortrekt. Wel apart dat deze Chleense band het vierde album I noemt.

avatar van Masimo
dynamo d schreef:
Wel apart dat deze Chleense band het vierde album I noemt.
Hilarisch, toch?

avatar van GrafGantz
Masimo schreef:
Hilarisch, toch?

Ik begon al aan mezelf te twijfelen toen ik deze in de lijst met updates zag met daarbij het jaartal 2019. Ik dacht toch zeker te weten dat ik in het verleden album II al eens beluisterd had

avatar van MartinoBasso
dynamo d schreef:

De plaat ligt in dezelfde lijn als voorganger 'III', maar dan met nog langere songs en een tikkeltje monotoner (ja - het kan). Uptempo 4/4 grooves wat de klok slaat, met wat psychedelica tussendoor. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat ze een nieuwe richting zouden inslaan, maar dat valt eventjes dik tegen.

avatar van Ataloona
'T ken natuurlijk aan mij liggen, maar volgens mij hadden ze tot op heden nog geen psychedelische minimalistische techno plaat gemaakt... Imho slaan ze juist een nieuwe richting in, en niet zonder risico's. De krautrock (nadruk op rock) van de vorige plaat is wel redelijk verdwenen; in comes Richie Hawtin en Robert Hood.

avatar van dynamo d
Wat teleurstellend. Ik had wat meer spektakel verwacht maar allemaal wat te eentonig. Genre lijkt me nu ook meer avant-garde en electronic dan rock.

avatar van Mjuman
Was bij Plato en dit album stond bij de aanbevelingen van een dame die normaal into electronic (zoals Rival Consoles en iTAL tEK) is. Kende het gezelschap als prog/pscycho dudes - met de info hier snap ik het beter

En zo maf is de benaming niet: Monty Python noemde hun tweede Our Previous Record

steinenj
Inderdaad, meer techno, meer Plastikman/Hawtin, we vinden 'm thuis he-le-maal geweldig. Plus: 9 september te bewonderen in De Effenaar (https://www.effenaar.nl/agenda/9530/follakzoid-1). Hoop dat het dak eraf gaat daar!

zalwelnikszijn!
Moest na een tijd luisteren even kijken of ie niet weer van vooraf aan was begonnen.

In een wereld waarin men overspoeld dreigt te worden met spirituele mindfullness ambient stukken om in reine te komen met het lichaam, gooien de Chilenen van Föllakzoid het over een andere boeg. Ook hier gaat men uit van een ambient basis, maar wordt het spirituele vervangen door de harde werkelijkheid. Dit resulteert in een stampend geheel. Is het hoofd helemaal leeg van de invloeden van buitenaf, dan is voor I er een unieke kans ontstaan om zich in het brein binnen te dringen. Deze Deep House is van hetzelfde kaliber als de fase dat de Krautrock zich ontwikkelde tot het meer agressievere Electric Body Music. Onwaarschijnlijke muziek met een onverwacht hoog dance gehalte. Met terugwerkende kracht gezien als een belangrijk evolutieproces welke te herleiden valt tot de hedendaagse techno en house.

Föllakzoid wil je in trance brengen, maar dan zonder de zweverige impact. Een bewuste keuze om juist met beide voeten geaard te blijven. De basis is de elektronica, maar daar binnen is er genoeg ruimte voor ware drumpartijen en serieus gitaarspel. Hiermee bewijzen ze telkens weer niet identiek te zijn aan andere dance pioniers. De kracht zit hem er in dat de gitaar niet gewelddadig dominant alles vermorzeld, maar samensmelt in het geluid. Voor een buitenstaander weerklinkt het als een eentonige dreun, waar geen einde aan lijkt te komen. Het luisterend oor verdiept zich in de lagen en hoort wel de veelzijdige dreigende toevoegingen.

En daarmee raak je de kern van het geheel. Een opbouwend spanningsveld met aparte psychedelische uitbarstingen die vreemd genoeg zich netjes binnen de lijntjes houden. Oververhit als nachtelijke illegale party’s met beats en drones die de ruimte als terugkerende nachtvlinders bewonen. Dit is zwemmen in het donker, met in het achterhoofd de angst om betrapt te worden. De frisse uithalen die op III nog aanwezig waren en er iets futuristisch aan toevoegden zijn geëlimineerd tot een minimum. Hier in het koninkrijk der duisternis heerst de monotonie. Sporadisch mag daar de eighties New Wave er wat ritmische begeleiding droppen om vervolgens weer een flinke stap terug te doen.

De dreigende gong waarmee het startsein gegeven wordt laat je onderdompelen in het intrigerende zwaar psychedelisch werkveld welke voortgebracht wordt door passerende geluidscollages. Deze trip is een gedurfde nieuwe stap voor Föllakzoid die zich blijkbaar helemaal niet meer bezig houdt met het begrip rockmuziek. In het universum van de Chilenen vervalt ook definitief het begrip songtitels, en beperken ze zich tot nummering.

Met het veelvuldig gebruik van weerkaatsende echo’s voegen ze een nieuwe kunstvorm in hun sound toe. Dat deze het beste tot zijn recht komt in een druggy omgeving is goed voor te stellen. In dienst staande van herhalende lichteffecten en hallucinerende diavoorstellingen zal het erg goed werken. Om dit gevoel zonder deze middelen op te roepen blijft een lastig gegeven. Het laatste gedeelte wijkt hier nog enigszins van af en roept beelden op van overbevolkt luchtverkeer, maar ook deze track zal het beste tot zijn recht komen bij clubbezoekers.

Föllakzoid - I | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van davevr
Gisteren live gaan zien in Kavka, I komt live echt ongelooflijk goed over. Doet me wat denken aan van die psychedelische italiaanse techno-dj's. Hoort thuis live in Berghain dacht ik ff