Eilen Jewell - Gypsy (2019)

Roots
Label: Signature

1. Crawl (3:38)
  2. Miles to Go (3:16)
  3. You Cared Enough to Lie (2:47)
  4. 79 Cents (The Meow Song) (2:59)
  5. Beat the Drum (3:13)
  6. Gypsy (3:21)
  7. These Blues (2:45)
  8. Working Hard for Your Love (3:03)
  9. Who Else but You (3:36)
  10. Witness (2:52)
  11. Hard Times (2:42)
  12. Fear (2:11)
avatar van heicro
Voorproefje belooft veel:
Eilen Jewell - Crawl

avatar van Lura
Het oeuvre van singer-songwriter Eilen Jewell begint intussen indrukwekkend te worden. Gypsy is haar achtste reguliere album. De prachtige voorganger Down Hearted Blues betrof een album met zorg gekozen blues covers.

Deze keer, op één uitzondering na, door Eilen zelf geschreven nummers. Overigens niet allemaal recent gecomponeerd. Opener Crawl was een moeilijke bevalling, de eerste regels schreef ze al een decennium geleden en werd pas recent afgemaakt. De reeds op single uitgekomen country-rocksong is duidelijk beïnvloed door Creedence Clearwater Revival. Opvallend en toepasselijk is hier het vioolspel van Katrina Nicolayeff.

Ook minder recent is de aanstekelijke meezinger 79 Cents (The Meow Song) geschreven vlak nadat Donald Trump werd gekozen. Het liedje is duidelijk politiek getint en handelt over seksisme en discriminatie, verpakt in gevatte humor. Saillant is dat Eilen ooit het album Butcher Holler opnam, gevuld met Loretta Lynn covers. Lynn blijkt in het pro Trump kamp te zitten, maar dat heeft het respect onderling gelukkig niet minder gemaakt.

De enige cover is You Cared Enough to Lie van Idaho legende Pinto Bennett. Echtgenoot Jason Beek produceerde diens meest recente album The Last Saturday Night. De op leeftijd zijnde Jerry Miller excelleert hier als vanouds.

Twee liedjes hebben te maken met haar moederschap. Witness werd heel snel geschreven in een hut in Idaho. Het moederschap heeft haar veranderd, het heeft haar hart meer opengesteld voor het waarderen van de kleine dingen van het leven, zoals het opkomen van de zon of het zingen van vogels. De geboorte van haar dochter Mavis liet haar kennismaken met een vorm van angst, die ze tot dan nog niet kende. De angst dat ze veel te verliezen had. Ze verwoordt het in afsluiter Fear.

Eilen vind Gypsy haar meest geslaagde album tot nu toe. Aan U zelf te bepalen of ze gelijk heeft, mijn oordeel als verstokte fan is geen goede graadmeter.

Eilen Jewell live:

24-11 ROTTERDAM: Lantaren Venster
25-11 EINDHOVEN: Muziekgebouw Eindhoven
27-11 ARNHEM: Luxor Live
28-11 GRONINGEN: De Oosterpoort
29-11 HAARLEM: Patronaat

Nieuwsgierig...absoluut, de kans is heel groot dat ik 25 november behoor tot het publiek...mooi vooruitzicht!