Black Pumas - Black Pumas (2019)

Soul / Funk
Label: ATO

1. Black Moon Rising (3:41)
  2. Colors (4:06)
  3. Know You Better (4:09)
  4. Fire (4:06)
  5. OCT 33 (4:49)
  6. Stay Gold (4:35)
  7. Old Man (3:17)
  8. Confines (3:09)
  9. Touch the Sky (4:27)
  10. Sweet Conversations (3:22)
  11. Fast Car * (5:41)
  12. I'm Ready * (3:59)
  13. Red Rover * (3:53)
  14. Black Cat * (3:16)
  15. Politicians in My Eyes * (3:52)
  16. Colors [Live in Studio] * (6:23)
  17. OCT 33 [Live in Studio] * (5:44)
  18. Confines [Live in Studio] * (4:49)
  19. Know You Better [Live at C-Boys] * (5:57)
  20. Eleanor Rigby * (5:36)
  21. Ain't No Love in the Heart of the City * (4:18)
avatar van Film Pegasus
Relevante soul in die zin dat het best wel fris klinkt. Veel soulplaten teren vooral op een nostalgisch geluid. Niet per se slecht, want er werd vroeger geweldige muziek gemaakt. Maar Black Pumas speelt soul van nu. Met vleugjes psychedelische rock en blues erin.

Ik ontdekte het album dankzij hun song Colors. Het is duidelijk dat dit geen lucky shot was, maar de rest van het album ook de moeite is. Benieuwd of ze dit bij een opvolger ook kunnen vasthouden. De bonustracks zijn een brede verzameling van songs met covers, live versies en veredelde demo's. De kern is natuurlijk de 10 nummers van het album zelf.

avatar van VDB79
De nieuwe Deluxe 2LP is absoluut een waardevolle toevoeging aan het toch al geweldige album.
Mooie extra LP én 7inch met covers van o.a. Tracy Chapman en Bobby Blands’ Ain’t no love in the heart of the city en rake live uitvoeringen van de beste nummers van het album.

avatar van VDB79
Film Pegasus schreef:

Ieder mens heeft recht op zijn mening maar ik begrijp oprecht niet wat je hier zegt. Je vindt dat Black Pumas geen ‘nostalgisch geluid’ hebben? Ze klinken juist enorm retro 70s...
En Soul van nu is soul gemengd met ‘psychedelische Rock en blues’? Hoezo is dat dan van nu? zijn er meer groepen die een dergelijke sound produceren? En die psychedelische invloeden waren juist al populair in de 70s. Ik hoor het vernieuwende bij Black Pumas echt niet, ze zijn gewoon erg goed.

avatar van Minneapolis
Ik heb vooral moeite met het idee dat minder kunstmatige klinkende muziek er niet meer toe zou doen (relevant zijn). Of nog erger; om wat voor vage reden ook niet fris zou klinken.

avatar van Film Pegasus
VDB79 schreef:

Hun muziekstijl is uiteraard uit de gouwe ouwe tijd, maar voor mij klinken ze niet als een band van toen. Ik vind ze veel jonge klinken, ook al hoor je de invloeden erdoor. Maar de band zelf klinkt wel jong en dynamisch, ze zijn geen 70s band maar wel een 21e eeuw band die naar die muziek heeft geluisterd. Voor mij zit daar een grote nuance tussen.

avatar van tymuu
Geweldig album dit zeg! Voor mij de ontdekking van het jaar.

avatar van ekim
Wat een heerlijk concert gisteravond in Afas…

ekim schreef:
Wat een heerlijk concert gisteravond in Afas…

Ik hoorde heel andere geluiden van vrienden en las ook een mindere review:

Black Pumas - 26/06 - Afas Live - concert review / fotoverslag op Podiuminfo

avatar van ekim
west schreef:

Ik hoorde heel andere geluiden van vrienden en las ook een mindere review:

Black Pumas - 26/06 - Afas Live - concert review / fotoverslag op Podiuminfo
[/quote]

Oh… oké. Ik heb er dan toch een andere mening over. Dat is het mooie van muziek. Zo veel verschillende smaken. Zo stond ik gisteravond in het GelreDome. Bij Iron Maiden. Vond ik ook heerlijk. Maar ook daar zullen de meningen over verschillen.
Ik dacht juist gezien te hebben dat het publiek bij de Black Pumas het prima naar de zin had. Vanaf het 1e nummer…

Black Pumas raken de lucht aan in Amsterdam - .: Maxazine :.

Er zijn ook goede recensies gelukkig. Eric Burton is qua charisma de grootste sinds Prince. Goede recensie is understatement dus.

Ik heb er ook van genoten, sfeer was naar mijn mening top. We werden eerst het meest beleefde publiek ooit genoemd, maar die woorden nam hij snel terug. De band is snel gegroeid qua statuur en ook qua zalen waarin ze spelen. Kijk uit naar het tweede album die volgend jaar uit moet komen.

10 juli ben ik er weer bij in Ahoy, kan niet wachten