Tumbélé! (2009)

Alternatieve titel: Biguine, Afro & Latin Sounds from the French Caribbean, 1963-74

Wereld
Label: Soundway

1. Barel Coppet en Mister Lof - Jeunesse Vauclin (3:05)
  2. Les Loups Noir D'Haïti - Jet Biguine (3:26)
  3. Abel Zénon - Pas O Soué La (2:15)
  4. Raphaël Zachille - Manzè Mona (2:46)
  5. Robert Mavousny Quartet - Henri Te Vlé Mayé (2:46)
  6. L'Orchestre Jeunesse de Paul-Emile Halar - La Vie Critique (2:21)
  7. Orchestre Combo Zombi en Michel Yéyé - Mussieu a Têt'a Poisson La (2:34)
  8. Les Kings - Oriza (4:00)
  9. Claude Rolcin en Le West Indian Combo - Colas-La
  10. Anzala, Dolor en Vélo - Ti Fi la Ou Té Madam' (5:25)
  11. Les Léopards - D'Leau Coco (5:04)
  12. Ensemble La Perfecta - Jojo (4:48)
  13. Le Ry-co Jazz - Dima Bolane (4:09)
  14. Lola Martin - Edamise Oh! (2:37)
  15. Les Aiglons de Basse Terre - Chombo Meringue (4:25)
  16. Les Gentlemens - Son Tambou La (3:48)
  17. L'Ensemble Abricot - Chonga (5:20)
  18. Francisco - Fileo (2:30)
  19. Monsieur Dolor - Panty (5:28)

met Les Guitar Boys

20. Robert Loison - Jean Fouillé, Pie Fouillé (5:09)
avatar van Venceremos
Misschien wel mijn meest gedraaide reissue tout court. Hypnotiserend stuwende ritmes die niet helemaal te plaatsen zijn en in een taal die zo soms op Frans lijkt, heerlijk. Het typische Hamond-gefreak vliegt nergens uit de bocht en staat volledig in dienst van de songs. De eerste 2 zijn al geweldig en vormen een blauwdruk voor deze zorgvuldig samengestelde plaat. Ook krijgen we in de 2de helft nog een vleugje Afro-Latin mee als kers op de taart en belichaming van de Caribische smeltkroes.

Strut-pendanten Disques Debs International Volume 1 en Haïti Direct (nog niet op MuMe) zijn vergelijkbaar en ook de muziek van Franse (ex-)gebiedsdelen Réunion en Mauritius bevat treffende overeenkomsten.