menu

The Claim - The New Industrial Ballads (2019)

mijn stem
4,00 (1)
1 stem

Duitsland
Pop / Rock
Label: A Turntable Friend

  1. Johnny Kidd's Right Hand Man (1:57)
  2. Journey (4:05)
  3. Smoke and Screens (3:10)
  4. The Haunted Pub (3:31)
  5. Light Bending (3:09)
  6. Hercules (3:37)
  7. When the Morning Comes (2:54)
  8. Music / Pictures (4:11)
  9. Gamma Rays (1:17)
  10. Just Too Far (3:00)
  11. Mrs. Jones (3:50)
  12. Estuary Greens and Blues (4:27)
  13. 30 Years (3:20)
  14. Under Canvas (2:19)
totale tijdsduur: 44:47
zoeken in:
avatar van deric raven
4,0
De Brexit roept nostalgische herinneringen op naar het Thatcher tijdperk. Geen leuk beeld, gerund door kansloze werkeloze jongeren die maatschappelijk in benarrende leefomstandigheden verkeren. Blijkbaar is dit het geschikte tijdperk om je mening te verkondigen. Zo is er totaal onverwachts een nieuwe plaat genaamd The New Industrial Ballads van het Britse The Claim; afkomstig uit het in Kent gelegen Cliffe. Vanaf 1985 maakten de tot de Medway scene behorende melodieuze indierockers twee aangename platen, gevolgd door een handvol aan geslaagde singles. Tot een derde langspeelplaat leek het niet te komen, al werd vanaf 1993 de deur nooit definitief dicht gehouden. Het viertal bestaat hedendaags uit zanger en gitarist David Read, tweede gitarist David Arnold, drummer Martin Bishop en Stuart Ellis op bas. Terwijl collega’s de ene na de andere plaat op de markt brengen wacht The Claim geduldig op het juiste moment om toe te slaan.

Na het weeldig gespeelde instrumentale Johnny Kidd’s Right Hand Man komt het kritische Journey, waar tussen de wrange regels door het optimistische I will stand and fight for what I know is right klinkt. Deze zin wil zich zo in mijn hoofd printen, dat ik mij sterk afvraag of dit de boodschap is die ze ons mee willen geven. Sta op en verzet je tegen het geamputeerde Groot Brittannië, waar de bloedsomloop het hart niet meer dreigt te halen. Londen sterft af van de rest van de wereld. Nadat al eerder onder andere Test Dept en The Good, The Bad & The Queen zich met duidelijke standpunten opstelden, is het nu hier de beurt aan The Claim. Ondanks het chauvinistische rebelse karakter van deze song, klinkt The Claim hier zeker niet standaard Brits. De mooie melodieuze zang en sprankelende psychedelische gitaarakkoorden liggen meer in het verlengde van de Amerikaanse Paisley Underground scene. Het rammelt allemaal zo heerlijk waardoor het de indruk wekt dat er hier een jonge studentenband aan het spelen is.

Och, het is allemaal net zo lekker wat The Claim hier laat horen. Heerlijk onderuit hangen met het sixties georkestreerde Smoke And Screens op de achtergrond, meedeinen op het uptempo Motown swing van The Haunted Pub of je laat je ontroeren door de warme zang in de postpunk van Music / Pictures, allemaal net zo zalig. Het rauwere straatgevoel komt meer bovendrijven in de zang van David Read in het verhalende Working Class mentaliteit van Light Bending. Ook de Merseybeat van Just Too Far wil de innerlijke straatschoffie in de vocalist oproepen, vereenzelvigd met het arbeidsvolk. Hercules heeft zijn achtergrond in de dansbare beats van de Madchester scene, welke nog in volle bloei verkeerde rond de tijd dat The Claim tot het besluit kwam om geen muziek meer uit te brengen. Maar zo dicht als met deze track hebben ze nooit bij die stroming gestaan. De dreampop uit die periode staat tevens centraal in het korte zalvende Gamma Rays.

De pompende bas van When the Morning Comes roept herinneringen op naar het Franse discotijdperk, al vervagen die zodra de zanger zijn woordje doet. Nadat de piano zijn intrede doet bij Mrs. Jones breekt het helemaal open door de heldere mondharmonica waardoor het opeens een emotioneel beladen soulsong wordt. Estuary Greens and Blues blijkt waarschijnlijk wel de meest veelzijdige track van The New Industrial Ballads, waarmee ze veertig jaar popgeschiedenis in viereneenhalve minuut samenvatten, afrondend in een potig stukje gitaarspel. Het gedurfde 30 Years is een opsomming van wat Read toen allemaal uitvoerde op het moment dat ze enige naamsbekendheid kregen. Het gevoel voor humor overheerst hier, terwijl het ook een verlangen trip down to memory lane is. De gevoeligheid van het afsluitende Under Canvas is tevens een reële toekomstblik op het einde van een leven. Wat min of meer benadrukt dat The New Industrial Ballads een eenmalige uitspatting is.

The Claim - The New Industrial Ballads | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

Gast
geplaatst: vandaag om 22:13 uur

geplaatst: vandaag om 22:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.