Matt Woods - Natural Disasters (2019)

Roots
Uitgebracht in eigen beheer

1. Blue-Eyed Wanderer (4:15)
  2. The Dream (3:29)
  3. Drive-Thru Town (3:56)
  4. My Southern Heart (3:18)
  5. Hey, Heartbreaker (3:54)
  6. Cold Civil War (3:55)
  7. Jailbird Song (3:23)
  8. The Devil Drinks Scotch (3:54)
  9. Sitcoms (4:02)
  10. Corner of the World (5:10)
avatar van nlkink
De band Matt Woods is toch wel één van de verrassingen van 2019. Ik las op alt-country dat ze als band hadden getreden in ons land tijdens een heuse Europese tour. Vaak toeren zangers van zo’n band solo omdat toeren met een complete band vaak een kostbare zaak is. Dit moeten wel muzikanten zijn die echt voor de muziek gaan dacht ik nog. Online hoorde ik een donders lekker roots-bandje met pit spelen, die niet zouden misstaan op het Take Root festival.

Voor liefhebbers van Chris Stapleton en met name Will Hoge zal dit album een aangename verrassing zijn. Songs over relaties vormen de spil. Zoals het magistrale My Southern Heart, voor mij wel één van de tofste roots-songs van 2019. Ook met de sociale antenne zit het wel snor bij deze mannen. Luister maar eens naar‘Cold Civil War en Drive-Thru Town over de aftakeling van een dorp. Maar vooral de kater (en die slaat niet op de alcohol) van ‘The Devil Drinks Scotch hakt er stevig in over het huidige Amerika.

Ik ontdekte hun muziek dus te laat om ze nog ergens live te kunnen zien. Contact via Facebook zorgde ervoor dat de band uiteindelijk persoonlijk (!!) hun albums op de muziekafdeling van Vanderveen afleverden: Vanuit België reden ze via Assen naar het vliegveld in Kopenhagen Denemarken, daar scoor je als band een vette hoeveelheid goodwill mee!

De CD’s van Natural Disaster waren tijdens deze tour opgeraakt, de LP gelukkig niet. Samen met hun vorige album How To Survive vlogen die deur toen ze gedraaid werden op de muziekafdeling. Na een paar weken belanden ook de CD’s van Natural Disaster op de deurmat, samen met de belofte van een echte instore. Het lijkt wel een verhaal uit een jongensboek, maar het is dus ècht gebeurd. Life is good, check out deze gave plaat!