Michael Hutchence - Mystify (2019)

Alternatieve titel: A Musical Journey with Michael Hutchence

Australiƫ
Label: Universal

1. INXS - Let It Ride / Deliver Me
  2. INXS - Black & White
  3. INXS - Need You Tonight [Live 1988]
  4. Michael Hutchence en London Symphony Orchestra - Under My Thumb
  5. INXS - Please (You Got That...)
  6. INXS - What You Need
  7. INXS - Don't Change
  8. Michael Hutchence - Spill the Wine
  9. INXS - Move On
  10. INXS - Need You Tonight
  11. Michael Hutchence - Devil Inside
  12. INXS - Love Is (What I Say)
  13. INXS - Baby Don't Cry
  14. Michael Hutchence - All I'm Saying
  15. INXS - Shine Like It Does
  16. INXS - Burn for You
  17. Michael Hutchence - Viking Juice
  18. INXS - Kiss the Dirt (Falling Down the Mountain)
  19. INXS - Original Sin
  20. Michael Hutchence, Mylène Farmer en INXS - Never Tear Us Apart
avatar van vigil
luigifort, op zich wel een aardige tracklist. Niet alleen voor de usual suspects gegaan

avatar van luigifort
Je hebt helemaal gelijk, meer "obscuur" dan hits zie ik. Maar is dit de zoveelste uitmelkerij van INXS?

avatar van vigil
Een beetje wel maar ook weer niet, het is een soundtrack van een groots opgezette docu/film. Dat is op zich toch wat anders dan gewoon weer een best of op de markt pleuren.

Mystify Michael Hutchence - Official Trailer - YouTube

Veel "donkere" blikken in de camera en of Kylie hier blij mee is weet ik niet, ze komt in ieder geval met regelmaat voorbij.

avatar van E-Clect-Eddy
INXS - Please (You Got That...) was als single uitgebracht, maar is niet de 'hit-single'-versie van Full Moon, Dirty Hearts. Het is een soort van outtake, een blik in de keuken van hoe het nummer tot stand kwam waarbij Michael instructies geeft aan Ray Charles over hoe de zanglijnen zijn.

Michael Hutchence - Spill the Wine is ook als single uitgebracht terwijl het leek dat ook Michael Hutchence, Mylène Farmer en INXS - Never Tear Us Apart (Mystify soundtrack version) als single zou worden uitgebracht. Het stond op Spotify maar als je het nummer probeerde af te spelen dan stopte Spotify er spontaan mee en was je je instellingen voor Last.fm kwijt.

Ik vermoed dat een belangrijk deel van de nummers hier dus aangepast / afwijkende versies zullen zijn: ingekort, of met gesproken dialoog er tussen door etc.

Mystify; A Musical Journey With Michael Hutchence

Op de pagina bij deze link staan bijvoorbeeld ook James Harrah, Greg Phillinganes en Sheila E. vermeld bij het nummer Spill The Wine.

Bij andere nummers staan de leden van INXS apart vermeld en bij andere nummers wordt de groepsnaam gehanteerd. Mogelijk dat deze laatste dan de album/single versies zullen zijn.

avatar van E-Clect-Eddy
Apart online (Spotify en Apple Music) wordt nu geen individuele tracks benoemd maar is het album ingedeeld in 4 segmenten: Side A / Side B / Side C / Side D.... als ware het een vinyl dubbelalbum.

Een nummer van dit album (Never Tear Us Apart - mystify version met Mylene Farmer) werd sinds vorige vrijdag al aangeboden via Release Radar in Spotify. Maar dat bleek niet officieel en ook nog buggy. Spotify hield er spontaan mee op en in Last.fm werd de verbinding met de streamingdienst onvrijwillig verbroken.

avatar van E-Clect-Eddy
Op zich wel begrijpelijk dat ze gekozen hebben voor algemene namen als Side A, Side B etc. Het zijn collages van korte en langere stukken van nummers met daartussen gesproken passages uit de documentaire. Ben wel geïnteresseerd in die docu en alhoewel deze soundtrack wel los daarvan te beluisteren is, dan mis je waarschijnlijk stukjes context.

Het album zit als één megamix in elkaar, de overgangen tussen de diverse Sides is nagenoeg zonder pauses: alleen tussen Side B en Side C zit een korte stilte, fade-out. Grofweg elke 5 nummers uit bovenstaande tracklist vormen een 'Side' van rond de 15 minuten; als waren het de zijdes van een vinyl dubbelalbum.

Dit is de soundtrack bij de nieuwe documentaire Mystify: A Musical Journey with Michael Hutchence en deze ligt genoeg tipjes van de sluier op om de interesse voor die docu aan te wakkeren. Maar vermoedelijk zal dit album vooral de die-hard fans van INXS en Michael Hutchence aanspreken.

Want net als de 'nieuwe' van Prince - Originals (2019) is het veel meer een stukje muzikale geschiedenis. Het album van Prince heeft dan wel het voordeel dat het 'compleet' uitgewerkte (en helaas nabewerkte) demos zijn. Tegenover de 'best bits' die hier op dit album gepresenteerd worden uit het (muzikale) leven van een andere gevallen ster.

Muzikaal is het wel een mooie bonte dwarsdoorsnede van het werk van Michael en zijn band INXS.