Paul McCartney - Amoeba Gig (2019)

Label: Capitol

1. Drive My Car (2:41)
  2. Only Mama Knows (3:58)
  3. Dance Tonight (3:25)
  4. C Moon (3:12)
  5. The Long and Winding Road (3:34)
  6. I'll Follow the Sun (2:55)
  7. Calico Skies (2:56)
  8. That Was Me (3:04)
  9. Blackbird (3:44)
  10. Here Today (3:12)
  11. Back in the USSR (4:08)
  12. Nod Your Head (2:00)
  13. House of Wax (6:01)
  14. I've Got a Feeling (5:56)
  15. Matchbox (3:31)
  16. Get Back (4:20)
  17. Baby Face (0:54)
  18. Hey Jude (8:00)
  19. Let It Be (3:53)
  20. Lady Madonna (3:34)
  21. I Saw Her Standing There (3:39)
avatar van E-Clect-Eddy
Een live album van Macca uit 2007... op de single klinkt Paul goed bij stem.
Drive My Car / Nod Your Head / Calico Skies

Het is wel de lelijkste albumhoes die op zijn werk prijkt.

E-Clect-Eddy schreef:
Het is wel de lelijkste albumhoes die op zijn werk prijkt.

En dat wil wat zeggen...

Leuk dat nu de volledige set van dat Amoeba-concert wordt uitgebracht. Eerder was er de EP Amoeba's Secret (2009), dat was een leuk voorproefje. Paul was toen nog goed in vorm, met (op die EP) twee sterke nummers van het toen nog recente Memory almost full en met name een vrolijke uitvoering van C Moon. Ik heb die EP zelf niet, maar destijds wel beluisterd, en het waren nummers die live iets toevoegden aan de studio-versies. Iets vrolijks, iets levendigs. Ik ben hier dus wel nieuwsgierig naar.

Wel blij dat dit zowel op CD als op LP verschijnt. Het is typisch zo'n album dat mijn interesse heeft, maar niet essentieel is. En in dat geval vind ik een CD voldoende. Geen zin om ruim 30 euro voor een dubbel-LP neer te tellen. Voor de hoesfoto hoef ik het ook al niet te doen...

Is die hoesfoto echt van een zo'n Polaroid-achtige kwaliteit? Afgaand op die EP, die ik wel eens 'in het wild' gezien heb, meen ik me te herinneren van wel. Jammer, een strakkere, scherpere foto had hier beter tot zijn recht gekomen. Waarom heeft Paul altijd zo'n voorkeur voor wazige kiekjes? Zie ook het voorbeeld hierboven. En dat terwijl Linda toch een nazaat van de Eastman/Kodak-familie was...

avatar van gaucho
Aha, het is onderdeel van de zoveelste worp van reissues van Sir Paul, zie ik: Paul Is Live: McCartney Premieres “Amoeba Gig,” Reissues Classic Live Sets on CD and LP - The Second Disc - theseconddisc.com

Paul is live (bezit ik op CD) en die Russische live-plaat (heb ik niet en laat ik zo), dat geloof ik wel. Maar een triple LP-set van Wings over America (ik bezit de originele fatbox dubbel-CD) vind ik wel interessant. Vooropgesteld dat-ie enigszins betaalbaar blijft...

avatar van Poles Apart
gaucho schreef:

T.t.v. "Driving Rain" had Paul veel lol met z'n nieuw aangeschafte gadget, een horloge met ingebouwde foto camera (met zeer lage resolutie) - vandaar de hoesfoto en alle andere kiekjes in het bijbehorende boekje. Dat kon je nog als leuk artistiek probeersel zien, de hoes van deze live release is gewoon bedroevend slecht.

gaucho schreef:

Linda was ttv bij de albums al jaren dood en dan nog getrouwd zijn met een iemand die talent heeft voor het nemen van een goede foto, 'straalt' dat dan 'magisch' in bij de partner.

Het zeer succesvolle driedubbelalbum Wings over America (1976) heb ik op mijn mobiel staan. Ik heb vele van Paul's live albums maar dat is toch mijn favoriet. Had fijn geweest als er nog een live Wings album uit 1978/1979 zou verschijnen want ben wel benieuwd hoe recenter werk live zou hebben geklonken.

Zo te zien geen bonustracks op de heruitgave(s)!? Alleen dat de Amoeba EP dus nu een volwaardig optreden omvat.

E-Clect-Eddy schreef:
Linda was ttv bij de albums al jaren dood en dan nog: getrouwd zijn met een iemand die talent heeft voor het nemen van een goede foto, 'straalt' dat dan 'magisch' in bij de partner?

Het eerste was mij bekend en het laatste was een tongue-in-cheek opmerking (ik had er een smiley bij moeten plaatsen ). Maar toch: je zou je kunnen indenken dat de fotografie-hobby en -kennis van Linda Sir Paul op zijn minst toch wat basale kennis over de fotografie zou hebben bijgebracht. Als eega's heb je het aan de keukentafel toch wel eens over elkaars liefhebberijen?

Want afgezien van de wazigheid van de foto zou Paul dan ook wat geleerd hebben over de plaatsing van het shot: liefst met zijn hele hoofd erop en die linkshandige bas zou wat mij betreft ook wel wat meer in beeld mogen, inclusief de volledige hand die hem bespeelt.

Het zijn allemaal van die beginnersfouten. Maar misschien wist Paul dat allemaal wel en vond-ie zo'n amateuristisch shot juist wel charmant. Want zo goed denk ik hem ook wel weer te kennen, afgaand op verscheidene releases van hem...
E-Clect-Eddy schreef:

Er is natuurlijk deze bootleg. Zelf nooit beluisterd, maar de kwaliteit zal wel ondermaats zijn. Ben ik wel met je eens - een nette live-release uit die periode zou een aanwinst zijn.
E-Clect-Eddy schreef:

Dat laatste is per saldo inderdaad de enige meerwaarde. En da's wat magertjes als je het hebt over vier 'grote' releases. Zelfs die Choba CCCP 'live in the studio' release telt alleen de oorspronkelijke elf nummers, terwijl daar meer materiaal van bestaat.

E-Clect-Eddy schreef:

In ieder geval wel live beelden van de Engelse tour uit 1979.
Vlak hierna vertrok de band naar Japan, waar het niet het podium werd maar de gevangenis.

Paul McCartney Live At The Hammersmith Odeon, London, UK (Saturday 29th December 1979) - YouTube

Setlist:
12x Beatles, 7x Paul (solo, vooral van Memory Almost Full, 5) en slechts 1,5x Wings (C Moon + Baby Face)

Alhoewel Paul toen al bepaalde noten niet meer kon raken (zoals in Here Today), is hij goed bij stem en in een goed humeur. De band klinkt prima en de opnames zijn ook van prima kwaliteit.

Wel een fijne toevoeging aan zijn live oeuvre.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit is verplichte kost voor mij, wordt even een bezoekje aan de platenwinkel.

avatar van bawimeko
Setlist:

Wel een fijne toevoeging aan zijn live oeuvre.

Dat van die noten niet kunnen raken in "Here Today" heeft te maken met emoties....misschien mede omdat Ringo ook in de zaal was...

avatar van E-Clect-Eddy
bawimeko heel goed mogelijk dat zijn emotie's zijn stem overnamen. Ringo werd inderdaad minstens één keer genoemd door Paul in de intermezzo's, net als George en John. Maar Macca was ca. 12 jaar geleden ook al niet meer zo piep met 65 jaar.

avatar van bawimeko
E-Clect-Eddy schreef:

Klopt, al vind ik z'n stem hier, ook in de Beatles-nummers, opvallend stevig klinken, niet dat wat schorre en onvaste van de laatste 10 jaar...maar tja, vergeleken met veel leeftijdgenoten zingt Paul nog als een nachtegaal!

bawimeko schreef:

Nou... ik ben gek van de man zijn werk maar zijn stem is echt heel breekbaar en krakerig geworden en als vergelijk neem ik dan maar Jagger. Die heeft niks ingeboet qua kracht... en dan staat ie er nog bij te springen als een jonge hond.
Als ik macca nu hoor denk ik vaak dat ie beter wijs kan zijn en moet stoppen..maar ik begrijp ook dat de vraag er naar is, en hij het zelf ook veel te leuk vindt. Maar heel eerlijk is het vaak niet meer om aan te horen.
Dat kantelpunt is een beetje rond de periode van dit album gekomen. En dat geeft niks leeftijd,, roken,, manier van leven....alles heeft invloed. Maar hij is het gewoon een beetje kwijt. Maar het kan áltijd erger.... kijk naar Bryan Ferry.

avatar van devel-hunt
Fysiek lijkt McCartney nog zeer fit, zeker voor een man van 77. Dan hebben we het nog niet eens over Ringo Starr, die 79 is, maar gemakkelijk kan concurreren met de gemiddelde vijftiger.
Alleen McCartney zijn stembanden, daar is heel wat over te doen. Hees, hij haalt de hoge noten niet meer, hij had ooit een enorme souplesse in zijn stem, ongeëvenaard. Dat is weg. Vanaf 2002 constant op tournee, dat heeft zijn stem er niet beter op gemaakt.
Hoewel hij een nummer als Helter skelter nog prima aankan. Vorige week nog, met special Guest Ringo Starr. Iedereen weer blij.

Ringo Starr Makes Surprise Appearance at Paul McCartney's Dodger Stadium Concert - YouTube

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooi live album van Paul, echter is zijn stem wel erg breekbaar. Bij Here Today krijgt de emotie de overhand, begrijpelijk gezien de inhoud van het nummer ( het verscheiden van John, George & Linda ). Dit was trouwens ook al het geval op Good Evening New York City uit 2009.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Ik betwijfel of die emotie na het voor de 3000ste keer vertolken van here today nog helemaal oprecht is of een onderdeel van de McCartney show, een act.
Ik heb hem vaak live gezien en iedere keer als here today voorbij komt weer diezelfde snik in die stem. Het is een act geworden.
Here today op Tug of war, kijk dat is kippenvel. Dat was puur en echt.
Hetzelfde geldt voor de praatje over George voordat McCartney Something inzet.
Er ging een ontzetting van emotie door de zaal in 2002, toen Macca dat vertelde, net na Harrisons dood, zeker met foto's van George op een heel groot scherm.
Maar nu, 17 jaar later is ook dat een deel van de act geworden.

avatar van RoyDeSmet
Paul zijn stem klinkt krachtig en in de 'between songs banter' maakt hij een enthousiaste indruk. Zijn setlist bevat ook het een en ander aan tracks die hij toen (en nu nog steeds) niet vaak live speelde. De moeite waard om te beluisteren!

avatar van TEQUILA SUNRISE
This Has To Be The Most Surreal Gig Ever.
The Management Has Asked Me To Point Out No Shoplifting Please Humor van Sir Paul.
Hij is bij de stevige nummers goed bij stem maar bij de rustige nummers zit er toch wat sleet op. Vind het een geweldige live plaat met ook enkele live uitvoeringen zoals House Of Wax & C-Moon welke ik nog niet in mijn bezit had. Daarentegen heb ik geloof ik nu 4 uitvoeringen van The Long And Winding Road in mijn bezit. Zou het wel treurig en tevens verbijsterend vinden als zijn emoties zoals bij Here Today niet oprecht zouden zijn, maar Devel Hunt heeft Paul meerdere malen zien optreden en kan dit wellicht beter beoordelen. Paul helaas maar 1 keer live meegemaakt maar dat was direct een geweldige belevenis ( ik meen Ahoy 1989 ).