Paul McCartney - Amoeba Gig (2019)

Label: Capitol

1. Drive My Car (2:41)
  2. Only Mama Knows (3:58)
  3. Dance Tonight (3:25)
  4. C Moon (3:12)
  5. The Long and Winding Road (3:34)
  6. I'll Follow the Sun (2:55)
  7. Calico Skies (2:56)
  8. That Was Me (3:04)
  9. Blackbird (3:44)
  10. Here Today (3:12)
  11. Back in the USSR (4:08)
  12. Nod Your Head (2:00)
  13. House of Wax (6:01)
  14. I've Got a Feeling (5:56)
  15. Matchbox (3:31)
  16. Get Back (4:20)
  17. Baby Face (0:54)
  18. Hey Jude (8:00)
  19. Let It Be (3:53)
  20. Lady Madonna (3:34)
  21. I Saw Her Standing There (3:39)
avatar van E-Clect-Eddy
Een live album van Macca uit 2007... op de single klinkt Paul goed bij stem.
Drive My Car / Nod Your Head / Calico Skies

Het is wel de lelijkste albumhoes die op zijn werk prijkt.

E-Clect-Eddy schreef:
Het is wel de lelijkste albumhoes die op zijn werk prijkt.

En dat wil wat zeggen...

Leuk dat nu de volledige set van dat Amoeba-concert wordt uitgebracht. Eerder was er de EP Amoeba's Secret (2009), dat was een leuk voorproefje. Paul was toen nog goed in vorm, met (op die EP) twee sterke nummers van het toen nog recente Memory almost full en met name een vrolijke uitvoering van C Moon. Ik heb die EP zelf niet, maar destijds wel beluisterd, en het waren nummers die live iets toevoegden aan de studio-versies. Iets vrolijks, iets levendigs. Ik ben hier dus wel nieuwsgierig naar.

Wel blij dat dit zowel op CD als op LP verschijnt. Het is typisch zo'n album dat mijn interesse heeft, maar niet essentieel is. En in dat geval vind ik een CD voldoende. Geen zin om ruim 30 euro voor een dubbel-LP neer te tellen. Voor de hoesfoto hoef ik het ook al niet te doen...

Is die hoesfoto echt van een zo'n Polaroid-achtige kwaliteit? Afgaand op die EP, die ik wel eens 'in het wild' gezien heb, meen ik me te herinneren van wel. Jammer, een strakkere, scherpere foto had hier beter tot zijn recht gekomen. Waarom heeft Paul altijd zo'n voorkeur voor wazige kiekjes? Zie ook het voorbeeld hierboven. En dat terwijl Linda toch een nazaat van de Eastman/Kodak-familie was...

avatar van gaucho
Aha, het is onderdeel van de zoveelste worp van reissues van Sir Paul, zie ik: Paul Is Live: McCartney Premieres “Amoeba Gig,” Reissues Classic Live Sets on CD and LP - The Second Disc - theseconddisc.com

Paul is live (bezit ik op CD) en die Russische live-plaat (heb ik niet en laat ik zo), dat geloof ik wel. Maar een triple LP-set van Wings over America (ik bezit de originele fatbox dubbel-CD) vind ik wel interessant. Vooropgesteld dat-ie enigszins betaalbaar blijft...

avatar van Poles Apart
gaucho schreef:

T.t.v. "Driving Rain" had Paul veel lol met z'n nieuw aangeschafte gadget, een horloge met ingebouwde foto camera (met zeer lage resolutie) - vandaar de hoesfoto en alle andere kiekjes in het bijbehorende boekje. Dat kon je nog als leuk artistiek probeersel zien, de hoes van deze live release is gewoon bedroevend slecht.

gaucho schreef:

Linda was ttv bij de albums al jaren dood en dan nog getrouwd zijn met een iemand die talent heeft voor het nemen van een goede foto, 'straalt' dat dan 'magisch' in bij de partner.

Het zeer succesvolle driedubbelalbum Wings over America (1976) heb ik op mijn mobiel staan. Ik heb vele van Paul's live albums maar dat is toch mijn favoriet. Had fijn geweest als er nog een live Wings album uit 1978/1979 zou verschijnen want ben wel benieuwd hoe recenter werk live zou hebben geklonken.

Zo te zien geen bonustracks op de heruitgave(s)!? Alleen dat de Amoeba EP dus nu een volwaardig optreden omvat.

E-Clect-Eddy schreef:
Linda was ttv bij de albums al jaren dood en dan nog: getrouwd zijn met een iemand die talent heeft voor het nemen van een goede foto, 'straalt' dat dan 'magisch' in bij de partner?

Het eerste was mij bekend en het laatste was een tongue-in-cheek opmerking (ik had er een smiley bij moeten plaatsen ). Maar toch: je zou je kunnen indenken dat de fotografie-hobby en -kennis van Linda Sir Paul op zijn minst toch wat basale kennis over de fotografie zou hebben bijgebracht. Als eega's heb je het aan de keukentafel toch wel eens over elkaars liefhebberijen?

Want afgezien van de wazigheid van de foto zou Paul dan ook wat geleerd hebben over de plaatsing van het shot: liefst met zijn hele hoofd erop en die linkshandige bas zou wat mij betreft ook wel wat meer in beeld mogen, inclusief de volledige hand die hem bespeelt.

Het zijn allemaal van die beginnersfouten. Maar misschien wist Paul dat allemaal wel en vond-ie zo'n amateuristisch shot juist wel charmant. Want zo goed denk ik hem ook wel weer te kennen, afgaand op verscheidene releases van hem...
E-Clect-Eddy schreef:

Er is natuurlijk deze bootleg. Zelf nooit beluisterd, maar de kwaliteit zal wel ondermaats zijn. Ben ik wel met je eens - een nette live-release uit die periode zou een aanwinst zijn.
E-Clect-Eddy schreef:

Dat laatste is per saldo inderdaad de enige meerwaarde. En da's wat magertjes als je het hebt over vier 'grote' releases. Zelfs die Choba CCCP 'live in the studio' release telt alleen de oorspronkelijke elf nummers, terwijl daar meer materiaal van bestaat.

avatar van devel-hunt
E-Clect-Eddy schreef:

In ieder geval wel live beelden van de Engelse tour uit 1979.
Vlak hierna vertrok de band naar Japan, waar het niet het podium werd maar de gevangenis.

Paul McCartney Live At The Hammersmith Odeon, London, UK (Saturday 29th December 1979) - YouTube

Setlist:
12x Beatles, 7x Paul (solo, vooral van Memory Almost Full, 5) en slechts 1,5x Wings (C Moon + Baby Face)

Alhoewel Paul toen al bepaalde noten niet meer kon raken (zoals in Here Today), is hij goed bij stem en in een goed humeur. De band klinkt prima en de opnames zijn ook van prima kwaliteit.

Wel een fijne toevoeging aan zijn live oeuvre.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit is verplichte kost voor mij, wordt even een bezoekje aan de platenwinkel.