Joseph - Good Luck, Kid (2019)

Pop / Folk

7. Half Truths (2:51)
  8. Presence (2:51)
  9. Without You (3:06)
  10. Side Effects (3:43)
  11. Enough in Your Eyes (3:47)
  12. Shivers (3:47)
  13. Room for You (3:02)
avatar van E-Clect-Eddy
De drie zussen Closner (Natalie, Allison en Meegan) laten de mooie maar brave Poppy Folk (of Folky Pop) van hun debuut steeds verder achter zich. Op de opvolger kwam er al meer Rock invloeden en die trend zet zich op hun derde album door naar Folk Rock / Pop Rock met soms wat subtiele Country / Americana invloeden. En op nummers als Presence is de Indie Rock van de Mini Mansions plots erg dichtbij.

Ze doen het zonder een drummer, één van de dames houdt de maat via een pedaaltje aan de voet. En een ander lid doet wat ook wat met percussie / tamboerijn. Zo herinner ik het me van hun laatst bijgewoonde optreden. Toch hoor is regelmatig naast de kickdrum-aan-de-voet ook een snare-drum, benieuwd hoe ze dat dan doen. In de studio kan je eenvoudig een drummer inhuren... of ze die ook meenemen op tournee? Of toch een sequencer / kastje-met-geluidjes.

Het onderscheidende van deze act was dat de zussen hun geluid maakten door taken en instrumenten onder elkaar te verdelen en af te wisselen. Vroeger was de instrumentale invulling vaak minimaal, wat de (samen)zang ten goede kwam. Gelukkig is dat deels nog steeds het geval.

Fighter / Green Eyes en het titelnummer Good Luck, Kid waren de 3 singles en verder valt op: Enough in Your Eyes met wat relaxte 70s sfeertje en licht dromerig gezongen.

Volgens Last.fm ook populair bij fans van: Lord Huron / The Staves / The Milk Carton Kids

Joseph - Fighter (Official Audio) - YouTube

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Joseph - Good Luck, Kid - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Joseph - Good Luck, Kid
De drie zussen die samen Joseph vormen knallen uit de speakers met imponerend vocaal vuurwerk en harmonieën om van te watertanden

Joseph mocht vorige maand het Tom Waits tribute album Come On Up To The House openen en maakte een onuitwisbare indruk. Op haar derde album Good Luck, Kid kiest Joseph wat meer voor de pop en een net wat te zwaar aangezet geluid. Het zijn kleine smetjes op een album dat flink wordt opgetild door de zang van Allison, Meegan en Natalie Closner, die individueel imponeren, maar tot grote hoogten stijgen wanneer hun stemmen samensmelten in wonderschone harmonieën. Combineer de drie zussen met een producer van naam en faam en ze maken een wereldplaat.

Joseph is een trio uit Portland, Oregon, dat bestaat uit de zussen Allison, Meegan en Natalie Closner. Het drietal bracht eerder dit jaar haar derde album Good Luck, Kid uit. Het is een album dat me zeker was ontgaan wanneer Joseph niet was opgedoken op het prachtige Tom Waits tribute album Come On Up To The House.

Het Amerikaanse drietal opende dit album met de titeltrack en betoverde met drie prachtig bij elkaar kleurende stemmen, die goed waren voor bijzonder fraaie harmonieën.

Joseph bracht eerder dit jaar zoals gezegd haar derde album uit en het is een album waarop Allison, Meegan en Natalie Closner net wat minder vertrouwen op hun geweldige harmonieën dan op hun eerdere albums. Good Luck, Kid, is een stuk minder traditioneel dan met name het debuut van het Amerikaanse drietal en flirt opzichtig met pop. Daar moet je van houden, maar dat doe ik, zeker wanneer het gaat om pop zoals die is te horen op het album van Joseph.

Good Luck, Kid is voorzien van een wat zwaar aangezet geluid en het is een geluid dat vraagt om krachtige stemmen. Hier ben je bij de zusjes Closner zeker voor aan het juiste adres. Good Luck, Kid is met name in vocaal opzicht een indrukwekkend album. De drie zussen uit Portland zijn alle drie voorzien van een krachtige stem, maar het zijn ook nog eens stemmen die prachtig samenvloeien, zoals alleen stemmen van zussen dat kunnen.

Joseph werd in het verleden vooral vergeleken met wat traditioneel aandoende vocale krachtpatsers als The Staves en First Aid Kit, maar sinds Joseph de pop heeft omarmd hoor ik vooral raakvlakken met Lucius, Lily & Madeleine en zeker ook HAIM; met uitzondering van Lucius overigens allemaal bands die bestaan uit zussen. Uit het verleden kan ook Wilson Phillips nog worden toegevoegd (nog twee zussen).

Zeker wanneer de instrumentatie zwaar wordt aangezet gaat de muziek van Joseph de kant van de radiovriendelijke pop op, maar Good Luck, Kid bevat ook een aantal songs die meer invloeden uit de country en folk bevatten. Het derde album van Joseph bevalt me het best wanneer de zusjes Closner betrekkelijk ingetogen zingen en tekenen voor harmonieën van een bijna onwerkelijke schoonheid, maar ook als in vocaal opzicht flink wordt aangezet, blijft de muziek van Joseph aan de goede kant van de streep.

Good Luck, Kid laat echter ook horen dat het Amerikaanse drietal nog veel beter kan. Met vocaal vuurwerk als op het derde album van Joseph moet je garant kunnen staan voor drie kwartier kippenvel en dat doet Good Luck, Kid net niet. Niet alle songs op het album zijn even sterk of benutten de vocale talenten van de zussen Closner even goed, maar tegenover de wat zwakkere songs op het album staan songs waarin Allison, Meegan en Natalie Closner in vocaal opzicht imponeren en kippenvel met geen mogelijkheid te onderdrukken is.

Na beluistering van de openingstrack van het Tom Waits tribute album Come On Up To The House hoopte ik op een album vol met dit soort songs. Dat is Good Luck, Kid misschien niet, maar het is wel een album dat me steeds wat dierbaarder wordt, net als de album van HAIM overigens. Alleen al vanwege de harmonieën is Good Luck, Kid van Joseph echt veel te goed om te laten liggen. Erwin Zijleman