The Dark Element - Songs the Night Sings (2019)

Zweden / Finland
Rock / Metal
Label: Frontiers

1. Not Your Monster (6:24)
  2. Songs the Night Sings (5:09)
  3. When It All Comes Down (5:58)
  4. Silence Between the Words (4:34)
  5. Pills on My Pillow (4:30)
  6. To Whatever End (5:15)
  7. The Pallbearer Walks Alone (5:39)
  8. Get Out of My Head (4:43)
  9. If I Had a Heart (4:46)
  10. You Will Learn (5:55)
  11. I Have to Go (3:02)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Begin november komt na twee jaar alweer het nieuwe album uit van The Dark Element, de band rond Jani Limatainen en Anette Olzon. Dat belooft een mooi voorproefje op het komende nieuwe Nightwish-album, wat begin volgend jaar moet gaan verschijnen.
Het eerste album van The Dark Element was niet misselijk, dus ik verwacht er wel wat van eerlijk gezegd.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Het titelnummer is de eerste single geworden.

"Songs the Night Sings" klinkt onweerstaanbaar lekker en belooft veel voor de rest van het album. Niet per se verrassend en vernieuwend maar wel ongelooflijk pakkend en muzikaal druipt het vakmanschap ervan af. En wat klinkt Anette Olzon toch ook weer goed hier!! Ze is echt geknipt voor dit materiaal.

De Nightwish-invloeden druipen er overigens weer behoorlijk vanaf, maar dat is in dit geval niet erg. Het klinkt gewoon erg goed! De band klinkt voor mijn gevoel wat meer to-the-point, daar waar Nightwish meer de epische kant op gaat.
Trouwens, als de bandleden van The Dark Element daadwerkelijk zo in hun 'element' zijn, heeft Nightwish er een concurrent bij! Het debuut was al goed, maar op basis van het titelnummer, belooft het zeker wat voor de rest van het album.

avatar van Dukebox
Ik sluit me helemaal aan bij CorvisChristi. De vorige plaat is nog steeds niet uit mijn favorieten-lijst weg te slaan. Inderdaad niet vernieuwend, maar nog steeds enorm boeiend. Wij worden ouder, maar die Anette Olzon lijkt er steeds jonger op te worden, qua stem en qua uitstraling. Die stem die doet iets met je, ik kom er niet achter wat. De kleur van haar stem samen met het gitaargeweld is een dijk van een combinatie. Ik hoop wel dat we op het nieuwe album wat lekkere solo's van Jani tegemoet mogen zien. Dit eerste nummer is in ieder geval al steengoed. Laten we zeggen: ouderwetse Jani-kwaliteit.

avatar van Dukebox
Weer een nieuw nummer uitgebracht van de nieuwe Cd. Kort maar krachtig: wat een weergaloos nummer, The pallbearer walks alone. Opvallend hierin een gierende solo van Jani middenin het als een vrachttrein doordenderend nummer met o.a. heerlijke keyboard partijen. Olzon is ietjes teruggemixt lijkt het wel, maar alles past juist heel goed in en op elkaar. Hoe die Liimatainen het weer flikt, zo melodisch maar ook zo ruig en gepolijst tegelijkertijd. Petje af.