Samantha Fish - Kill or Be Kind (2019)

Blues
Label: Rounder

1. Bulletproof (5:19)
  2. Kill or Be Kind (3:45)
  3. Love Letters (3:38)
  4. Watch It Die (5:00)
  5. Try Not to Fall in Love with You (4:04)
  6. Fair-Weather (4:12)
  7. Love Your Lies (2:47)
  8. Dream Girl (4:14)
  9. She Don't Live Around Here (5:45)
  10. Dirty (3:27)
  11. You Got It Bad (3:21)
avatar van Lura
De dertigjarige blueszangeres Samanta Fish bracht reeds met stijgend succes vijf albums uit op Ruf Records. Niet alleen haar succes steeg, maar ook haar kwaliteiten als gitarist, zangeres en performer.

Haar zesde album Kill or Be Kind is haar debuut op Rounder Records. Haar doel voor dit album : “Really set these songs up so that they have a life of their own” en “Strong messages from the heart – that’s what I really set out for.”.

Haar grootste progressie die ze volgens mij in de loop der jaren boekte is, dat ze steeds meer in staat is om een goede melodie te schrijven (een uitstekend voorbeeld is Fair-Weather). Daarvoor kreeg ze op dit album overigens hulp van Jim McCormack, Eric McFadden, Parker Millsap, Katie Pearlman en Patrick Sweany, die meeschreven aan het repertoire.

Het bevat elf eigen nummers, variërend van de Mississippi sound van Bulletproof tot de zoete Memphis R&B van Trying Not To Fall in Love With You. Met haar door Luther Dickinson geproduceerde albums Wild Heart en Belle of the West bewees Fish al ruimschoots uit het goede hout te zijn gesneden en is inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde naam in de blues.

Het door drievoudig Grammy-winnaar Scott Billington geproduceerde en door tweevoudig Grammy-winnaar Steve Reynolds gemixte album verstevigd nog eens die status.

Samantha Fish live:

11-03 LEUVEN: Depot
12-03 UTRECHT: De Helling
13-03 ARNHEM: Luxor Live
14-03 TILBURG: 013

avatar van Hendrik68
Benieuwd. Eerste nummer heeft weer dat vuige wat we kennen van WIld Heart en daarvoor. Chills & Fever was niet aan mij besteed, maar Belle of the West was alweer de goede kant op. Als ik zie wie er aan meewerken aan dit album dan kan dit bijna niet tegenvallen. Ik hoop zo dat ze volgend jaar in Grolloo aanwezig is. 3 dagen lang dan moet er toch ook een uurtje Samantha Fish bij. De best vrouwelijke gitarist die ik ken. Wel een beetje jammer dat ze bij Ruf weg is.

Ik ben benieuwd naar deze plaat.
Heb van haar alleen de cd Wild Heart uit 2015, en die vond ik heel goed.
Zie dat ze in maart naar Nederland komt, dat is mooi, Luxor Arnhem is voor mij om de hoek.

Natuurtalent, ben er bij in 013.

avatar van Rinus
Zo, ik mag hier de aftrap geven met een eerste beoordeling. Gelijk maar met de deur in huis vallen ..... Een goed album. In mijn oren beter dan de voorganger. Bij tijden vinniger en de gitaar staat weer meer op de voorgrond. Er is altijd wel een goede solo te bekennen. De nummers zitten goed in elkaar. Het album heeft een wat donkere sfeer, en de productie is dat ook. Hoe meer ik het album zijn rondjes laat draaien in de speler, des te beter ik het gaat vinden en dat is altijd een goed teken.