Angel Olsen - All Mirrors (2019)

Rock / Folk
Label: Jagjaguwar

1. Lark (6:18)
  2. All Mirrors (4:42)
  3. Too Easy (2:57)
  4. New Love Cassette (3:26)
  5. Spring (3:23)
  6. What It Is (3:16)
  7. Impasse (4:23)
  8. Tonight (4:38)
  9. Summer (4:05)
  10. Endgame (5:19)
  11. Chance (5:59)
avatar van E-Clect-Eddy
Heerlijke remix van het titelnummer in een Poppy Electro sausje.

Angel Olsen - All Mirrors [Johnny Jewel Remix] (Official Audio) - YouTube

avatar van Bobbejaantje
Na één luisterbeurt kan ik zeggen dat ik het meest heb genoten van de meer ingetogen stukken. Wanneer het volume de hoogte ingaat met violen e.d. wordt het mij wat al te gezwollen. Hoe intiemer hoe beter.

Het blijft een mooi gegeven om in de ontwikkeling van een artiest te ervaren dat deze trouw blijft aan haar roots. Zo zal bij de voordracht van Angel Olsen altijd het folky country verleden hoorbaar blijven. Was op Burn Your Fire For No Witness al een flinke stap voorwaarts richting de indie rock, met het daarop My Woman mag gekwalificeerd worden als een regelrechte rauwe gitaaralbum. Ze lijkt hiermee haar definitieve vorm gevonden te hebben. Voordat ze aan de slag gaat met een volgende plaat verrast ze met het bij elkaar geraapte Phases. Een sterke verzamelaar bestaande uit eerder uitgebrachte bonustracks en ander interessant spul.

All Mirrors onderscheid zichzelf echter door het prachtige cineastische karakter. Donkere film noir nummers worden afgewisseld met klassiek georkestreerde big band soundtrack songs die zo op een versleten jaren zeventig plaat kunnen staan. David Lynch meets John Barry. Het is vooral de duisternis die overheerst. Stevig opgenomen strijkers en zware percussie geven de dynamische voordracht van Angel Olsen nog meer kracht. Met de omlijsting zit ze in dezelfde hoek als de souldiva’s, haar singer-songwriter achtergrond geeft er een eigen invulling aan. Het folky draadje is dun, maar nog steeds intact.

Met de magische betoverende opbouw van Lark schud ze direct al het indie verleden van zich af. De gitaar is vervangen door sfeervol versterkte viooluithalen. Hard en dreigend eisen deze alle aandacht op. Angel Olsen vraagt het uiterste van zichzelf om hier nog bovenuit te klinken. Zeker als het niet misselijke drumwerk ook nog frontaal op de voorgrond treed. Onbegrijpelijk dat ze voorheen de vocalen wat onzeker op de achtergrond parkeerde. Met kleine subtiele veranderingen wil het een gekleurd Oosters klankentapijt over de songs werpen. De gedurfde uitwerking vraagt om een live uitvoering met een breed scala aan opgeleide muzikanten. Wat moet dit gigantisch gaaf klinken met de stemvaste jammerende uithalen van de zangeres.

Dit in combinatie met de zweverige retro disco klanken zorgt voor nog meer veelzijdigheid. Legt ze met haar sensuele stem daar de nadruk op, dan ontstaat er een aangename dromerige sound. Blitse gedateerde orgeltoetsen laten je wegdromen, en nergens is er de binding aanwezig met haar oude geluid. De gitaar zit netjes opgesloten in de koffer, en ik betwijfel of deze ooit nog tevoorschijn komt. Een gewaagde keuze om de instrumenten zo ver in de mix naar voren te laten komen. En als er dan ook nog valse orgelklanken weerklinken betwijfel ik of dit bij haar oude aanhang in de smaak zal vallen.

Angel Olsen flirt met de muziekgeschiedenis. Uitdagend schud de femme fatale het ingeslapen pop etiquette van zich af. Totaal buiten de lijntjes tredend volgt ze haar gepassioneerde hart. Toch komt ze alleen met het warme ritmische Summer nog enigszins in de buurt van de openingstreffer en de daarop volgende titeltrack; de prijsnummers van All Mirrors. Om dan ook nog af te sluiten met de sentimentele fifties georiënteerde ballad Change is stiekem wel een genot.

Angel Olsen - All Mirrors | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van AOVV
Dit album heeft een filmisch karakter door de violen die regelmatig worden ingezet. Deze spelen een prominente rol, en gaan een mooie dans aan met de unieke stem van Angel Olsen. Een stem waar ik toch wel een zwak voor heb, moet ik toegeven. Zowel zalvend als op wat scherpere toon weet ze me regelmatig te betoveren, zo ook op dit album. De eerste twee songs zijn erg, érg goed. Daarna verzandt het wat, maar het eindspel is indrukwekkend, met tot de verbeelding sprekende songs als Tonight, Summer en Chance. Spookachtig sprookjesachtig.

3,5 sterren

avatar van popstranger
Deze laat een meer uitwisbare indruk achter dan de voorganger My Woman die ik enorm goed vond. Deze wisselt sterke songs (de eerste 2, New Love Cassette, What It Is, Spring en Summer) met teveel kabbelende songs (al de rest) af. Vooral tegen het einde ligt het zwemerige van de songs me te zwaar op de maag.

avatar van Film Pegasus
Ik ben niet zo vertrouwd met het repertoire van Angel Olsen, nochtans is dit toch ook al haar 4e album (van ondertussen 5). Eigenzinnige artpop dat nergens opvalt, maar wel voor de nodige sfeer zorgt en eigenlijk wel zelfzeker klinkt. De nummers blijven na enkele luisterbeurten nog altijd niet hangen. Maar verder is er niets mis met het album.