Muriel Grossmann - Golden Rule (2018)

Oostenrijk

5. Traneing In (14:51)
  6. Trane (12:07)
  7. Light (8:09)
avatar van Mssr Renard
Ik zie dat collega Brunniepoo hier al een 4* voor heeft uitgedeeld. Wat jazz/fusion betreft zou je hem bijna blind kunnen volgen.

Lekkere spiritual jazz onder de leiding van tenor/soprano saxofonist Muriel Grossman. Zij wordt begeleid door bassist Gina Schwarz, drummer Uros Stamenkovic en gitarist Radomir Milojkovic.

Een erg zweverige en medidatieve jazzplaat, die best eens als spacejazz omschreven kan worden. Het heeft een heldere en open productie en de beats en grooves zijn erg hypnotiserend. Daarboven wordt echt erg lekker gesoleerd door Muriel, die echt lekker tekeer gaat op haar sax.

avatar van Gerards Dream
Wat een heerlijke jazz plaat is dit. Het bruist aan alle kanten. Er zit een groove in waarbij stil zitten een zware opgave wordt. De opname techniek is erg goed het lijkt wel of mevrouw Grossmann bij mij in de kamer aanwezig lijkt te zijn. Het is daarmee en plaat geworden om de stereo uit te testen. Net dikke uur aan muziek is voorbij voordat ik er erg in had.Een schijf dus die erg briljant te noemen is.

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze nu op dubbel-lp besteld, en moet zeggen nu ik de hi-resolution versie beluister via Bandcamp, dat deze plaat best wel eens haar beste plaat kan zijn.

De open en ruimtelijke mix zorgt enerzijds voor veel rust terwijl anderzijds de instrumentalisten best te keer gaan. Zo is de drummer toch erg druk en zijn de solo's ook best snel. Maar juist die fantastische productie zorgt ervoor dat je nergens opgefokt raakt. Dit is een ontzettend knappe en uitgebalanceerde plaat.

avatar van Mssr Renard
Muriel is wel echt de absolute meester van de nieuwe golf spiritual jazz-artiesten. Samen met Shabaka en Nat Birchall de absolute top. Deze spiritual jazz-renaissance heeft zoveel moois te bieden, en ik vind deze Golden Rule wel echt haar beste werk, denk ik.