Vera van Heeringen - Won't Be Broken (2019)

Folk / Roots
Label: Wood & Steel

1. Gods (2:52)
  2. Dancing Shoes (3:08)
  3. Man with a Gun (2:37)
  4. Won't Be Broken (3:56)
  5. Running (2:51)
  6. White Tip (2:26)
  7. Dinah (3:23)
  8. Sleep Song (2:36)
  9. Waiting a While (3:00)
  10. Gather the Words (3:46)
  11. Blankets (3:43)
avatar van Lura
Soms heb je albums, die je meteen vanaf de eerste beluistering bij de lurven grijpen, Won’t Be Broken is er zo een. Het betreft het derde album van Nederlandse singer-songwriter Vera van Heeringen, maar al geruime tijd woonachtig in het Verenigd Koninkrijk. Geboren in Alphen aan den Rijn en opgegroeid in Den Haag.

Mijn eerste, prettige kennismaking met haar muziek was voorganger Proper Brew, waarover ik een enthousiaste recensie schreef. Aan dat album werkten een aantal uitstekende muzikanten mee zoals Dirk Powell, manlief Jock en haar trioleden Dave Luke en Andy Seward. Ze geven ook hier allemaal acte de présence. Opvallende nieuwe naam is Dave Formula, de voormalig toetsentovenaar van de new waveband Magazine.

Vera schrijft liedjes met vaak interessante onderwerpen. Sleep Song werd geïnspireerd door het Japanse fenomeen capsulehotel. “Het idee dat je gewoon heel hard door kunt werken, 24 uur per dag en dan af en toe een “slaapje” kunt kopen, past bij het moderne leven.”, aldus Vera. Overigens geen nieuw idee, het eerste capsulehotel werd reeds in 1979 geopend en waaide in het vorige decennium over naar Europa.

Ook interessant is het verhaal achter Gather the Words. Het lied gaat over de tragische dood van Amédé Ardoin, een cajun accordeonist uit Louisiana. Meer achtergrondinformatie kun je eventueel hier : Amede Ardoin - CreoleGen lezen. Vera is overigens een hartstochtelijk liefhebber van cajun muziek, zo zelfs dat ze nu accordeon leert spelen.

Soms houdt ze haar onderwerpen dichter bij huis, zoals in het bloedmooie Dancing Shoes. Het handelt over haar recent aan dementie overleden oma gezien door de ogen van haar moeder. Met die wetenschap hakt het liedje er behoorlijk in bij de luisteraar.

Luchtiger is het onderwerp van opener Gods. Op een dag zat Vera op de bank gitaar te spelen, toen haar zoon plotseling vroeg “'mama, if you were a god, what would it be?”. Vervolgens ontspon zich een gesprek over Griekse mythologie, waarin haar zoon erg geïnteresseerd is.

Blankets schreef Vera nadat ze het boek “Hoe ik Talent voor het leven kreeg” van de Irakese schrijver Rodaan Al Galidi had gelezen. Galidi beschrijft in het boek het proces van jaren wachten als asielzoeker op een verblijfsvergunning en de onderzekerheid die ermee gepaard gaat.

Net als op de voorganger ook nu weer een instrumentaal nummer. In White Tip etaleert Vera haar virtuoze kwaliteiten op akoestische gitaar. Muzikaal gezien is ze niet echt in een hokje te plaatsen, ze zweeft ergens tussen americana, country, folk tot zelfs wat cajun invloeden.

Haar prachtige liedjes worden naar een nog hoger niveau getild door de uitstekende muzikanten, die volledig in dienst van de liedjes spelen. Daarnaast beschikt Vera ook nog eens over een zeer aangename stem.

Alle ingrediënten voor een geslaagd album zijn aanwezig. Sterker nog, Won’t Be Broken behoort tot de allermooiste releases, die ik dit jaar hoorde. In april was Vera hier voor enkele optredens met haar trio, hopelijk komt ze snel terug!

Dit album heb ik hoog op mijn september lijstje staan, het eerste nummer Gods klinkt alvast authentiek en aangenaam.

In het weekend 2 keer beluisterd en een derde gaat zeker volgen. Geef mezelf de tijd om de liedjes echt goed te doorgronden, Dancing Shoes kan alvast op heel veel sympathie rekenen, zou zomaar kunnen uitgroeien tot het juweel van deze plaat.