The Flaming Lips - Zaireeka (1997)

Label: Warner Bros.

1. Okay I'll Admit That I Really Don't Understand
  2. Riding to Work in the Year 2025
  3. Thirty-Five Thousand Feet of Despair
  4. A Machine in India
  5. The Trains Runs over the Camel
  6. How Will We Know? (Futuristic Crashendos)
  7. March of the Rotten Vegetables
  8. The Big Ol' Bug Is the New Baby Now
  9. Okay I'll Admit That I Really Don't Understand
  10. Riding to Work in the Year 2025
  11. Thirty-Five Thousand Feet of Despair
  12. A Machine in India
  13. The Trains Runs over the Camel
  14. How Will We Know? (Futuristic Crashendos)
  15. March of the Rotten Vegetables
  16. The Big Ol' Bug Is the New Baby Now
  17. Okay I'll Admit That I Really Don't Understand
  18. Riding to Work in the Year 2025
  19. Thirty-Five Thousand Feet of Despair
  20. A Machine in India
  21. The Trains Runs over the Camel
  22. How Will We Know? (Futuristic Crashendos)
  23. March of the Rotten Vegetables
  24. The Big Ol' Bug Is the New Baby Now
  25. Okay I'll Admit That I Really Don't Understand
  26. Riding to Work in the Year 2025
  27. Thirty-Five Thousand Feet of Despair
  28. A Machine in India
  29. The Trains Runs over the Camel
  30. How Will We Know? (Futuristic Crashendos)
  31. March of the Rotten Vegetables
  32. The Big Ol' Bug Is the New Baby Now
avatar van Zachary Glass
Deze jongen zou echt héél tevreden zijn mochten er mensen blijken te bestaan die dit effectief gehoor hebben én overleefd.

De berichten die me bereikten over de mensen die dit aanhoorden waren nogal onrustwekkend: ze zouden nu in de bossen leven, overleven op visvangst en bijten naar niet-Zaireeka ingewijden die maar in hun buurt komen

Daarom: maak jullie kenbaar

Zachary Glass schreef:

Daarom: maak jullie kenbaar

Waarschijnlijk weinig internet-aansluitingen in het bos dus ik hoop dat je geduld hebt

Tja, 't is natuurlijk prachtig bedacht dat hele Zaireeka gebeuren maar omdat niemand 4 cd-spelers en daarbij acht boxen in z'n kamertje heeft staan is 't tegelijkertijd compleet nutteloos.

Ze moeten maar eens een 5.1 Dobly Digital mix maken net zoals ze met Yoshimi hebben gedaan (mogen ze overigens ook bij The Soft Bulletin doen)

avatar van titan
titan (crew)
Het concept achter Zaireeka is natuurlijk leuk bedacht, maar wel op voorhand een commerciele mislukking. The flaming lips moeten wel heel veel krediet hebben bij Warner brothers om dit voor elkaar te hebben gekregen. Maar goed, dat werd later flink beloond.

avatar van Rodenrijck
Geen lichte kost, ik heb deze eigenlijk nog maar een keer compleet beluisterd, met mijn stoffige festivalradio als 4de cd-speler. En een aantal keer in 3/4de opstelling, maar dan wel galmend door de verschillende kamers, kortom, lastige plaat, met wisselend resultaat. Vooral omdat je regelmatig het idee hebt dat het net niet allemaal lekker syncroon loopt. Elke track moet je weer opnieuw instellen. Binnenkort met de voorjaarsschoonmaak maar weer eens 4/4 uitproberen.

avatar van Zachary Glass
Rodenrijck - mijn persoonlijke held voor vandaag

ElMeroMero
Rodenrijck schreef:

Ik ken deze plaat niet, noch de Flaming Lips, maarreh..

WAUW,

joe gott somezin goin on,doed ! :O

(ik weet eigenlijk niet zeker of ik dit allemaal snap )

ElMeroMero schreef:

Ik ken deze plaat niet, noch de Flaming Lips, maarreh..

WAUW,

joe gott somezin goin on,doed ! :O

(ik weet eigenlijk niet zeker of ik dit allemaal snap )

Kleine uitleg dan maar?
Zaireeka bestaat uit 4 cd's die je tegelijkertijd af moet spelen (je hebt dus 4 cdspelers en 8 luidsprekers nodig). Vandaar dat je in de tracklijst ook 4x dezelfde nummers terug ziet komen.

Ik heb overigens ooit een home-made stereo mix van Zaireeka gedownload, klonk best aardig moet ik zeggen

avatar van Rodenrijck
Zachary Glass schreef:

Rodenrijck - mijn persoonlijke held voor vandaag

Hahaha, je menig heldendicht is mij al ten deel gevallen

avatar van titan
titan (crew)
Leuk grapje uit de nieuwsbrief van the flaming lips:

"Flaming Lips ringtones are now available at Flaminglips.Ringtown.com. You can choose from 'Jelly' to 'Yoshimi', from polyphonic to music tone. Sadly, Zaireeka isn't represented, but honestly, when's the last time your four cellphones were ringing simultaneously?"

avatar van ChrisX
Zit hem nu te luisteren in de vorm van zo'n home-made stereo-mix. Het is een kwestie van de cd's in wav-formaat naar je pc rippen en die in een wav-editor met meer sporen goed synchroniseren (het word je makkelijk gemaakt want elke track word afgeteld en dat moet precies achter elke passen: cd 1, 2, 3 and 4).

Dit is vreemde muziek die overigens zijn oorsprong kent in een serie 'live-events' die band had georganiseerd. Eerst waren er carpark-experimenten waarbij er een hele lading tapes werden uitgedeeld die door mensen in hun auto moesten worden afgespeeld op commando van Wayne Coyne. Later werd op een wat kleinere schaal uitgevoerd in de vorm van boombox-concerten. Dit alles kreeg dus uiteindelijk zijn uitwerking in deze Zaireeka box.

Overigens, dit hele verhaal valt uitstekend te zien in de schitterende documentaire (ook op DVD) The Fearless Freaks die de band van het vroege begin tot aan ergens tussen Soft Bulletin en Yoshimi in volgt.

avatar van voskat
Heb hem uit drie stereo's gehoord en dat klonk al aardig compleet.

avatar van dj maus
Er bestaat een vinyl versie met een mixdown-versie, dus alle 4 de cd's in één mix. Wel zo handig, maar toch niet zo spectaculair als met 4 cd-spelers.

Ik heb destijds bij een cd-winkel die ermee stopte de 4 balie-cd-spelers gekocht. Alle vier van hetzelfde type én met 1 afstandbediening synchroon te bedienen. Heb er toen wel 2 speakers mee opgeblazen aangezien - waarschijnlijk - de nogal hevige bassen in met name March Of The Rotten Vegetables verdubbeld uit de versterker knalden (immers via een mengpaneel door 1 versterker gejaagd).

Enfin, wilt u dit album in volle glorie beluisteren, dan doet u er goed aan om zich goed voor te bereiden. Niet alleen technisch, overigens, maar ook mentaal, want er gebeuren nogal wat weirde zaken met geluidsgolven en dergelijken. Daarom ook niet geschikt voor epileptici.

avatar van ChrisX
dj maus schreef:

Er circuleert een DVD versie in 5.1 mix gemaakt door fans ondersteund door hele weirde beelden. Klinkt wel erg gaaf.

En, als je een programma als bijv. Audacity hebt of Cool Edit Pro kun je overigens ook zelf een stereo mixdown maken van de vier cd's naar 1 cd toe want aan het begin van ieder nummer hoor je. "This is Track X from CD 1" en bij dezelfde track op CD 2 hoor je "CD 2" enz. Op die manier kun je de boel perfect uitlijnen. Ga nog een stapje verder en knip na bewerking dat aftellen ook nog eens weg en je bent klaar en hebt de hele track in-sync.

ChrisX schreef:

Interessant, al heb ik geen 5.1-faciliteiten

avatar van Paalhaas
Zaireeka is een flauwe grap van de Flaming Lips die, zodra iedereen is uitgelachen, natuurlijk compleet nutteloos wordt. Want laten we eerlijk zijn: wie gaat er nu daadwerkelijk deze 4 cd's simultaan draaien (een handjevol dichtgetikte fans daargelaten)?! Echt ongelooflijk dat Warner dit heeft uitgebracht voor Coyne en co.

Gelukkig zijn er inderdaad fans die deze bizarre gril van de band hebben omgetoverd tot een gebruiksklaar product. Misschien eens een keer naar op zoek gaan, wellicht is er op muzikaal vlak wat meer om over te juichen.

Fantastisch dit! Een vriend van me had de 4CD-versie gevonden in Amerika maar beschikte zelf niet over genoeg CD-spelers, dus vandaag in mijn kamer een computer, 2 dvd-spelers en een discman aangesloten op een overdaad aan speakers overal om ons heen, en genieten maar! Ten eerste uiteraard de lol om die verschillende apparaten unisono op 'track 1' te krijgen (wat nooit perfect lukte overigens, maar dat was niet erg), maar het echte genieten was ook de muziek zelf, want ook dat zit enorm in elkaar. Van de killer-baslijn van het eerste nummer tot het vrolijke koor van het laatste nummer, één lang muzikaal hoogtepunt! En dan de verhalen achter de nummers... Riding to Work in the Year 2025 gaat over een man die zich indenkt dat hij de belangrijkste geheim-agent is van de wereld, en zich dan voorstelt dat ie ten onder gaat aan de druk die op hem staat en zich dan verwondert over het feit dat ie insanity kan voorstellen... prachtig!
Of neem dan Thirty-Five Thousand Feet of Despair:
"A short drama about a pilot who's losing his mind little by little. He fears for the safety of his family when he's at home, and fears for the safety of his passengers when he's flying. Finally he fears he can no longer control himself and during a transatlantic flight he leaves the cock-pit and goes to the bathroom and hangs himself... The story is told from the perspective of a news guy reporting from the airport as the plane comes in to land, this is on CD No.1. On CD No.2 is the pilot's "still sane" side as he walks down the aisle on the way to the bathroom. CD No.3 is the sound of the airport expecting a sad, heavy, nighttime arrival. CD No.4 is the "not sane" side of the pilot, sort of unconnected and eerie, the vocals were run through a series of effects that, at times, sounds like someone is laughing."
Het verhaal wordt werkelijk verteld vanaf 4 verschillende standpunten (inderdaad elk op hun eigen CD) die samen een fantastisch freaky geheel maken.
Zo zit er achter elk nummer een fantastisch of speels idee!

Maar dan dat effect van de 4 cd's (ik zag het nergens staan, maar er zit hier daadwerkelijk een idee achter de ervaring) : de frontman deed al langer experimenten (the parking lot experiments) met tapes die hij verspreidde op parkeerplaatsen tot soms wel 60 auto's die allemaal een stukje eigen muziek bevatten, en die tegelijkertijd gestart werden. Dit zorgde ervoor dat de muziek gemaakt werd door 60 'muzikanten', nml de tape-deks, die een muziekstuk maakten. In feite werd de luisteraar dus deel van het muziekstuk aangezien hij hem aan moest zetten.
Deze 4-cd is een nog gaver project aangezien cd-spelers niet synchroon kunnen lopen, soms zal een cd vóór gaan lopen, soms juist achter, soms wisselend, etc. Zelfs als je het voor mekaar krijgt ze 2 keer perfect gesynchroniseerd te starten zul je 3 minuten later alsnog naar een ander muziekstuk aan't luisteren zijn.
De kans bestaat dat echo's al komen voordat het originele geluid er is, dat crescendo's te vroeg hun climax vinden of juist andersom... Heel erg maf! Maar wel o-zo-leuk! Het was namelijk niet zo dat het één grote vervelende zooi werd van geluiden, de 2 keren dat we hem hebben geluisterd klonken allebei totaal onbekend en niet bepaald hetzelfde, maar allebei waren ze wel extreem goed!
Allebei de luisterbeurten gaven je ook daadwerkelijk het idee dat je deel was van de ervaring, bijna alsof je bij een concert stond, dat in dezelfde mate altijd uniek is, al doen ze dezelfde setlist, het is altijd nét even anders!

Track 6 staan frequenties op waarmee inderdaad speakers op te blazen zijn (extreem hoog en extreem laag), ik had zelf het idee alsof de matrix bestond en iemand uit een andere wereld probeerde m'n hoofd op te pakken en me uit dit bestaan probeerde te trekken ofzo. Héél freaky en trippy, héél fantastisch ;D

Track 7 was dan wel de beste van het album, over een revolutie onder groenten die door een bat-attack weer in elkaar wordt geslagen. Tenminste, als ik het boekje moet geloven. Feit is dat het een briljant stukje muziek is, bij allebei de luisterbeurten anders, maar wel de beste!

Damn wat was dat een leuke ervaring. Heb nooit veel van de Flaming Lips gehoord maar dit was toch wel genieten! Heb hem dus maar besteld zodat ik dit vaker kan doen, al heb je wel iemand nodig om je te helpen 4 maal op play te drukken

Paalhaas schreef:
Zaireeka is een flauwe grap van de Flaming Lips

Uiteraard niet.

avatar van kaztor
Schizofrenen schijnen wat minder problemen te hebben met deze plaat dan mensen met OCD.

kaztor schreef:

OCD is ook 4CD's te weinig, in dit geval.

inderdaad, hij is echt té flauw

avatar van voskat
Het klinkt misschien als vaag, experimenteel gedoe (wat het ook is), maar de nummers stáán als een huis. Ontzettend knap werk, want het had net zo goed een richtingsloos gedrocht kunnen worden.

Ik heb het album zelf drie keer op die manier beluisterd. En het resultaat was overdonderend.

Het begint met het relatief simpele nummer Okay I'll Admit That I Really Don't Understand.
CD #3 begint met een stevige drum-intro van Steve Drozd... dan een seconde pauze... en een superfunky basloopje komt erin vanaf CD #2.
Wat vage achtergrondgeluiden van CD #4...
En dan komen de drums van CD #3 weer terug, precies in de groove van het basdeuntje.

Na een minuut of zo komt dan langzaam de stem van Wayne Coyne vanaf CD #1 aandrijven.

En dan zwellen ondertussen nogal angstaanjagende stemmen op de achtergrond aan. En voor je het weet is je kamertje gevuld met meer muziek dan je voor mogelijk had gehouden.

Het mooiste moment voor mij was de eerste keer dat we het laatste nummer opzetten.
De eerste helft van dit lied is eigenlijk niet meer dan Wayne die een (lief) verhaal vertelt over zijn honden. Maar ongeveer halverwege explodeert het nummer. En omdat we de CD's niet exact tegelijkertijd hadden gestart kregen we allerlei schitterende echo-effecten te horen!
Tenslotte eindigt het nummer met een enorm kabaal aan hondengeblaf vanuit alle vier de CD's.

avatar van DemoColorScheme
Prachtige quadrafonische ervaring! Een van mijn beste vrienden en ik hadden laatst weer een Zaireeka sessie (mijn eerste) voor de Lips' 30ste verjaardag. Ditmaal hadden we het gedaan met 5 bronnen. Er is namelijk nog een 'disc 5' die digitaal te downloaden is. Deze hebben we gewoon afgespeeld op een smartphone, dus lekker lo-fi met zo'n klein speakertje en de rest op verschillende bronnen, vanaf DVD spelers met een TV tot aan kleine boomboxes tot gewone stereo's. We hadden de hele sessie gedaan met de videos die Wayne heeft gemaakt en er eigenlijk ook bij horen (kun je op YouTube vinden). (Wayne telt alleen een beetje weird af, haha, dus het aftellen deden we elke keer maar zelf)

Heel de ervaring zelf is totaal een evenement op zich. Het opstellen van de bronnen in verschillende hoeken van de kamer, het leren kennen van de apparatuur, want sommigen dingen hebben een korte latency/delay voordat ze daadwerkelijk starten en andere dingen netjuist weer niet. Dat maakt het eigenlijk des te leuker!

Ook al was dit mijn eerste sessie, we hebben hem daarna nog een paar keer meer random ingezet, dus zelfs verschillende nummers door elkaar gedraaid vanaf elke disc. Werkte niet met alles, maar grappig genoeg wèl met veel. Daarna nog de hele live show van The Soft Bulletin gekeken, just 'cause we can!

Voor sommigen mensen is dit gewoon een gimmick, heel Zaireeka, maar wat mij betreft absoluut niet. Het is een sound-experiment en een mixdown luisteren op 1 bron haalt totaal het hele idee èn de ervaring weg. Dat werkt simpelweg gewoon niet. Ik zou het niet erg vinden om Zaireeka zo te beluisteren, maar laat duidelijk zijn: zo is 'ie absoluut simpelweg niet bedoeld en op die manier komt 'ie ook echt niet tot zijn recht.

Ik raad het zeker aan! Het is oprecht een leuk event om mee te maken en het is wat mij betreft ook weer typisch de Lips, die het tòch allemaal weer wat meer maken dan 'gewoon muziek'.

Handen in de lucht en "YEAH!" - zoals Wayne het zou doen!

avatar van Droombolus
Wat ik hier lees klinkt alsof de komplete Flaming Lips in 1967 in een ketel LSD gevallen is ( vrij naar Obelix ) en vervolgens met een tijdmasjien 30 jaar verder is gereisd.

Volkomen van de pot gepleurde aktie om de fans zelf aan het werk te zetten op een dusdanige manier dat de luisterervaring elke keer anders is. Geniaal en volkomen gestoord tegelijkertijd, kortom vintage 60s. Ik zit hier spontaan met een olderwetse grijns op m'n smoel en er komt gelijk 1 woord naar boven wat zeker al geen 35 jaar meer door m'n kop gegaan is: Ludiek !

avatar van Savant
Ik heb hem op vinyl. Ga er maar aan staan.