Blut Aus Nord - Hallucinogen (2019)

Frankrijk
Label: Debemur Morti

1. Nomos Nebuleam (8:28)
  2. Nebeleste (6:19)
  3. Sybelius (6:27)
  4. Anthosmos (7:20)
  5. Mahagma (6:21)
  6. Haallucinählia (6:51)
  7. Cosma Procyiris (7:10)
avatar van Razoreater
Beste BaN plaat sinds Memoria Vetusta II. Tevens geweldig artwork.

avatar van andnino
Het is inderdaad een goede Blut Aus Nord, net eventjes anders en met een sterke sfeer. Maar mijn favoriete band zal het nooit worden, het heeft toch hoe dan ook een bepaalde eentonigheid. Of het toevoegen van zang dit zou doorbreken weet ik ook niet, het heeft ook wel weer zijn charme. Maar een hele plaat mijn volle aandacht erbij houden blijft toch moeilijk, en dan is driekwartier nog redelijk kort voor het genre.

avatar van jurado
Met zo'n albumcover had ik gehoopt op een dikke pot spacemetal waar de foute LSD vanaf druipt, waar een band als Oranssi Pazuzu patent op heeft.
Helaas is dit bij deze plaat van Blut Aus Nord (Steenkolenduits) niet het geval.
Saai, standaard, black metal geruis met hier en daar een vrolijke gitaarsolo.
Na drie tracks had ik er schoon genoeg en was het een marteling om de rest uit te zitten.

Doorspoelen!

Ik vind dit toch wel degelijk een soort van spacemetal.
Ik zie mijzelf wel in mijn eentje in een kleine ruimtecapsule door het zonnestelsel gieren. Pikkedonker, bestemming onbekend. En dan deze plaat op!

Toch maar eens de LP bestellen van deze geweldige plaat. Een groeier. Er zit erg veel detail in de muziek. Na een eerste luisterbeurt lijkt het wat eentonig, maar schijn bedriegt.
Pure black metal is het ook niet. Post etiketjes gebruik ik niet want irritant.
Het is denk ik wel één van de meer melodieuze platen uit de kast van BaN. Lang uitgesponnen en erg trippy nummers. Vervreemdend en toch beklijvend.

Toprelease van een van de boeiendste bands in het genre!
Heeft wel verschillende draaibeurten nodig eer het kwartje valt.
Na de 777-trilogie met een inustrial-insteek,kan ik me gerust thuisvinden in het 'zweverige' karakter van deze schijf.
Vooral het gebruik van lichte koorgezangen en onder de huid kruipende synths geven extra sferen.
Volle 5 sterren!