BABYMETAL - Metal Galaxy (2019)

geen stemmen

14. Starlight
  15. Shine
  16. Arkadia
  • vanaf vrijdag 11 oktober te koop
Een nieuw album van de dames van Babymetal. Voor degenen die dit nog niet kennen: Babymetal is een product uit een soort Japanse 'Idol' fabriek, waarbij op jonge leeftijd sterretjes al worden gedrilld om het te gaan maken in de Japanse muziekscene. Babymetal is een fusie van J-pop en metal, een paar jaar geleden nog een ondenkbare combinatie, een genre die ze zelf als 'Kawaii metal' bestempelen (schattige metal). Stel je voor dat er 14-15 jarige meisjes in tutu's zingen over vrije onschuldige onderwerpen (chocola, verstoppertje spelen), allemaal begeleid door een metalband. Oh, en ze dansen er ook nog eens bij op een indrukwekkende choreografie wat afgestemd is op het nummer.

In het begin toen ik BM voor het luisterde had dit voor mij een heel hoog WTF-gehalte, maar naarmate je het vaker hoort (en het live hebt gezien), vallen alle stukjes op hun plek. Als je je even openstelt voor de niet zo metal-vocalen, klinkt het gewoon dikke prima. De eerdere albums kenmerkte zich door verschillende metalstijlen (of heeft Babymetal gewoon een eigen nieuwe stijl ontwikkelt?), en alles klinkt prima en luchtig zonder al te veel serieuze poespas. Al bleef het soms wel vreemd. Nu-metal wat overgaat in een EDM-break, trash-metal dat gaat over chocola, metalcore waarin er wordt gerapt door 14-jarige meisjes en nummers waarin metal wordt gemixt met reggae, dubstep, ska of drum 'n bass.

Vorig jaar wat gedoe met de band vanwege de exit van een van de meiden, maar dit jaar komen ze dus met een nieuw album, waarvan de al uitgebrachte nummers voortborduurt op het eerdere werk. De meiden zijn wel iets ouder geworden, dus het überschattige van de eerdere albums is nu wel minder. De uitgebrachte nummers brengen wel iets meer gewicht (Distortion, Starlight, Kagerou) zonder hun kenmerkende stijl te verliezen (Elevator Girl, Pa Pa Ya). In februari in de 013 te zien trouwens.