The Legendary Pink Dots - Angel in the Detail (2019)

Label: Metropolis

1. Happy Birthday Mr. President (5:59)
  2. Double Double (5:20)
  3. Junkyard (4:10)
  4. Itchycoo Shark / Isle of Sighs (9:55)
  5. Neon Calculators (8:04)
  6. My Land / Parallels (10:42)
  7. Maid to Measure (4:42)
  8. Mantis (4:59)
  9. The Photographer (6:34)
  10. Red Flag (11:06)

avatar van Aazhyd
De Pink Dots maken nooit slechte platen, maar na het vertrek van saxofonist Niels van Hoorn waren ze wel een tijdje op zoek naar een passend geluid. De laatste jaren zijn er heel veel releases geweest, naast reguliere albums ook CDR's, Chemical Playschools, digital only releases en spin-offs (met name Tear Garden).

Voor dit nieuwe album namen ze 2 jaar de tijd, voor Pink Dots begrippen lang. Maar het album is er ook naar. Het klinkt fris, open en modern. En het lijkt dat ze hun sound gevonden hebben. Ironisch genoeg komen er aan het eind van het album wel wat trompetjes en andere (gesampelde) blazers voorbij, alsof Niels een klein beetje terug is.

Het album opent sterk met Happy Birthday Mr. President. Een ander catchy nummer is Junkyard, waar ook een single van is. Isle of Sighs en Maid to Measure zijn wat rustiger nummers. Het album eindigt met het lange nummer Red Flag, waarin verschillende episodes elkaar opvolgen.

De Pink Dots blijven altijd hun eigen dingen doen, maar slagen er ook in zichzelf te vernieuwen. Toch klinken ze nog steeds onmiskenbaar als zichzelf en zijn ze nergens mee te vergelijken.

Ik begon met 4 sterren, maar ik ga nu naar 4,5 sterren. Beste album van de laatste pakweg 10 jaar.