The Darkness - Easter Is Cancelled (2019)

Label: Cooking Vinyl

1. Rock and Roll Deserves to Die (5:24)
  2. How Can I Lose Your Love (3:02)
  3. Live 'Til I Die (3:32)
  4. Heart Explodes (3:47)
  5. Deck Chair (2:24)
  6. Easter Is Cancelled (4:18)
  7. Heavy Metal Lover (4:41)
  8. In Another Life (4:01)
  9. Choke on It (3:21)
  10. We Are the Guitar Men (4:21)
  11. Laylow (3:23)
  12. Different Eyes (2:51)
  13. Confirmation Bias (4:35)
  14. Sutton Hoo (3:27)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Deze plaat komt in aanmerking voor de hoes van het jaar award

leuk voor onder de kerstboom

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
E-Clect-Eddy schreef:
leuk voor onder de kerstboom

avatar van E-Clect-Eddy
De tweede single is weer heerlijke waanzinnig, sterker dan de eerste single Rock and Roll Deserves to Die al is die ook niet slecht.

The Darkness - Heart Explodes (Official Lyric Video) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Het titelnummer Easter Is Cancelled is helaas niet zo sterk als de eerste 2 singles.

The Darkness - Easter Is Cancelled (Official Audio) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Het blijft een gewaagd combinatie: muziek en humor... groot risico om een 'novelty' hit te worden van een eendagsvlieg. Maar Justin Hawkins en zijn Hard Rock / Glam band bestaan 15 jaar later nog steeds 'alive and singing'

Muzikaal is dit niet echt mijn kopje thee maar het is goed toegankelijk, de teksten zijn weer van grappig tot hilarisch en Justin's zang vaak fijn over-the-top.

Naast de singles zijn ook goed te pruimen: We Are the Guitar Men, Laylow met intro die doet denken aan The Who, en het ingetogen Confirmation Bias met de regel "I love your mind, coz you think I'm a genius"

Aangezien de kerst nog niet is geannuleerd, een alternatief cadeau voor onder de boom voor iemand met humor die je mag, of juist niet!

Lachende derde
E-Clect-Eddy schreef:
Het blijft een gewaagd combinatie: muziek en humor...

Nico Haak (Foxy Foxtrot met je elastieken benen) en Rita Corita (Lekker bakkie koffie; Kant aan mijn broek) gingen the Darkness al voor in deze gewaagde combinatie.
Fijn dat we nu wederom kunnen gieren en brullen om de gebbetjes van deze uitstekende band!

Lachende derde
Leuk voor onder de boom! ?

avatar van Bartjeking
The Darkness is qua grootheid niet helemaal geworden wat ik in 2003 nog dacht; zijn toch even een hype geweest. Maar ze bedienen ook wel een niche-markt denk ik. Blijf het een fijn bandje vinden, deze plaat is precies wat ik van ze verwacht en hetzelfde recept dat de gebroeders Hawkins al vaker gebruikt hebben.

Het liefst hoor ik de bonkende rocksongs met de verraderlijk simpele, maar niet te versmaden gitaarriffs (AC/DC, Thin Lizzy worden dan áltijd genoemd). En stiekem vind ik ze ook wel meesterlijk in het componeren van een goeie Power-Ballad. 'Love is only a Feeling' is denk ik de bekendste, maar 'Hear Explodes' op deze Easter Is Cancelled kan daar wel aan tippen wat mij betreft.

avatar van richiedoom
Heavy Metal Lover! Haha wat een geweldig nummer, waarin de humor van the Darkness goed naar voren komt. Is wat mij betreft wel een speciale vermelding waard.

Verder vind ik Deck Chair en de laatste 4 nummers wat zwakjes, die hadden van mij niet gehoeven. Daardoor een beetje een wisselvallig album en zeker niet hun beste. Maar wat ik zo heerlijk blijf vinden aan the Darkness is het gitaarwerk. Dan Hawkins schudt zulke lekkere riffs en rockpartijen uit zijn mouw, daar ben ik (als gitarist en componist zijnde) behoorlijk jaloers op. Zijn broer Justin speelt dan weer een voortreffelijke lead guitar, ze vullen elkaar perfect aan.