Jon Lord - Sarabande (1976)

Label: Purple

6. Pavane (7:43)
  7. Caprice (3:13)
  8. Finale (2:23)
avatar van Gerards Dream
Dit is een erg klassiek aandoend album geworden van de toetsenist van Deep Purple. De muziek die Jon Lord voor Sarabande componeerde is gebasseerd op maat tempo's van Johan Sebastiaan Bach. Om deze kracht bij te zetten.werd er een heus orkest bij gehaald. De muziek klinkt over het algemeen tijdloos, maar hier en daar is een veroudert instrument te horen. Dit is overigens nergens storend en doet zeker geen afbreuk aan de prachtige composities. Kortom; een mooi album voor wie houdt van orkestrale muziek met een vleugje humor.

EVANSHEWSON
Enige tijd geleden heb ik dat nog van een vriend zitten copiëren van elpee naar ceedee; met een brander - die ondertussen gesneuveld is, maar toen effectief zijn werk deed.

Ik heb dus een ceedee, zelf gebrand, en daar hoor je krasjes en gekraak op, omdat de elpee in kwestie niet geheel vrij was van geruis en krassen;

Mààr dat doet aan de kwaliteit van dit speciale album niets.
Ik wil besluiten met Gerards dream wijze woorden ; een moi album voor wie houdt van orkestrale muziek met een vleugje humor.

En voor wie Jon Lord bij Deep Purple ook altijd al zo geweldig vond natuurlijk.

3.5 sterren, toch. ***1/2

avatar van Gerards Dream
Het is wel vreemd om hier te staan met iemand die hier niet meer actief is op deze site. En dat terwijl dit best een goed album is, waar best wel wat voor zeggen valt.

Harald
Valt nog te zeggen dat op deze prachtige plaat nog drummer Pete York (Spencer Davies Group) en guitarrist Andy Summers (Eric Burdon Band, Police) mee doen.

avatar van Gerards Dream
Leuke spelling van de persoon die aan de snaren plukt, half Engels en half Nederlands. Komt de Europese Unie toch van de grond....

Harald
Ik neem aan dat je bedoelt de spelling van het instrument van de persoon? Knap dat ik dat kan, er staat geen letter duits tussen

avatar van Gerards Dream
Komt er toch langzaam maar zeker een wereldtaal, waar geen duits tussen is te vinden.

Sheplays
De wereldtaal van de muziek zal altijd wel met duits doorspekt zijn, Gerards Dream, al is het maar door de maattempi van herr Bach

avatar van Gerards Dream
Wijze woorden, waar wel Duits tussen zit

Sheplays
Of een poco Italiano, om in de trant van het album te blijven!

avatar van Gerards Dream
Past in de discussie wel of geen klassiek op deze site.

Sheplays
Over vijftig jaar is alles klassiek op deze site!

Wat een vooruitzicht

avatar van Bluebird
Toen DP in '76 zijn beste tijd had gehad zat ieder een beetje op dood spoor (Bolin) of ging solo verder. Paice werd sessiedrummer, Hughes ging solo, Coverdale zagen we een jaar later in Whitesnake en Lord pakte zijn klassiek/jazzy achtergrond weer op wat resulteerde in deze tot dusver zeer genietbare Sarabande. Soms denk je dat je naar Dave Brubeck luistert, dan idd weer naar Bach. De synthese van klassiek, jazz en operette geeft een sfeervol album dat avontuurlijk genoeg blijft om tot het eind uitgezeten te worden.

avatar van Hans Brouwer
Sheplays schreef:
Over vijftig jaar is alles klassiek op deze site!
Muziek wordt klassiek als het niet onderhevig blijkt te zijn aan tijdsbederf. Als de houdbaarheid datum oneindig blijkt te zijn zal ik maar zeggen. Muziek van Bach is klassiek, Mozart 'n werk is klassiek, The Beatles zijn tijdloos, "Deep Purple in Rock" is nu reeds een classic album. Jon Lord 's "Sarabande (1976)" is eveneens onsterfelijk. Of over 50 jaar alles klassiek is wat op deze site staat durf ik te betwijfelen .
5 welgemeende ***** voor Jon Lord 's klassieke album "Sarabande (1976)"

avatar van Gerards Dream
Door het voorafgaande bericht ga je even twijfelen, maar voor dit album geldt al dat het daarvoor al de nodige credits heeft verzameld. Dit werd nog eens versterkt door de beelden die ik op YouTube vond van het werk Gigue. Daarom stel ik voor, we kijken eerst naar de beelden........

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit album ging beluisteren was Deep Purple's Concerto for Group and Orchestra. Misschien een wat gemakkelijk vergelijk maar het is nooit uit mijn gedachte weggegaan.
Dat is niet erg, want dat album kan ik best waarderen zoals ik ook Sarabande kan waarderen. Niet alles vind ik even lekker matchen, maar wat ik wel vooral lekker vind klinken zijn die grootse, bombastische momenten want daar ben ik nu eenmaal niet vies van.
Onsterfelijk of klassiek wil ik dit album dan weer niet noemen, daarvan klinkt het in mijn oren toch echt niet overal tijdloos, een voorwaarde die nummer 1 is wil iets kunnen uitgroeien tot klassieker.
Voor mij is Sarbande juist een beetje terug de tijd in zweven. Maar wat een heerlijkheid!

avatar van ChrisX
OK, vanavond dit album maar eens op zetten weer ... mooie muziek, aanleiding wat minder wat Jon Lord is vandaag overleden

avatar van Bluebird
Yep.......... gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Iemand die zo'n enorme impact op je muzikale vorming heeft gehad. Een jeugdheld. Ik doe mee.

avatar van ChrisX
Grappig genoeg leerde ik dit nummer niet kennen door het feit dat Lord bij Purple zat maar door dat ik het hem op de Duitse tv zag doen in een tv show genaamd Pete York's Super Drumming waar bij Bill Bruford er op drumde samen met York die ook op het originele album speelde. Was nog al een grote Bruford nerd in die tijd en zodoende zocht ik echt alles op waar hij maar mee te maken had. Dit leidde me tot dit album wat nog steeds echt een klassieker is in mijn collectie.

avatar van koho
Gisteravond maar weer eens opgezet, bij wijze van In Memoriam. Vond dit 25 jaar geleden toen ik 't ontdekte, net als nu, Lord's beste en instrumentaal meest veelzijdige solo album. Uiteindelijk valt het onder "solo albums van een lid van een jaren-70-hardrock-groep", en da's geregeld niet het hoekje waar je de meesterwerken vindt, maar Sarabande verdient dat predicaat zeer zeker niet. Dit moet je -zoals vrijwel alles wat Jon Lord solo- nogal los zien van Deep Purple en (helemaal) Whitesnake.

PurpleJapan
Wat een hoge heerlijkheid!

WPE
Een van de meest geslaagde albums van Jon Lord. Heerlijke solo's op zijn scheurorgel, mooi gitaarspel van de gitarist van the Police, en een heel orkest erbij. Mooie melodieën, ik kan Sarabande iedereen aanbevelen.

AOR_Lover
Bij de CD show van Wim van Putten hoorde ik dit voor het eerst. Destijds de CD opgesnort en flink gedraaid op mijn kamer. Zocht toen naar alles van Deep Purple en hun (ex) leden. Het was een mix van klassiek met Andy Summers op de scheurende gitaar.