Jerkcurb - Air Con Eden (2019)

Label: Handsome Dad

1. Shadowshow (5:42)
  2. Somerton Beach (3:46)
  3. Timelapse Tulip (3:27)
  4. Wishbones (2:20)
  5. Air Con Eden (4:13)
  6. Midnight Snack (5:46)
  7. Morpheus' Arms (3:15)
  8. Water (3:52)
  9. Aquarena Springs (4:55)
  10. Voodoo Saloon (4:55)
  11. Devils Catflap (5:02)
  12. Night on Earth (5:39)
Jerkcurb is in principe het eenmansproject van Jacob Read. In 2016 brengt hij onder deze naam de EP Night On Earth uit, een jaar later gevolgd door Voodoo Saloon. Deze tracks hebben uiteindelijk zijn debuutalbum Air Con Eden gehaald. Op papier is het uitgegroeid tot een heuse band, waarbij de gebroeders Morrissey van Filthy Boy ook belangrijk aandeel afleveren. Michael op verschillende tracks als bassist, Paraic bij Night On Earth als synthesizer speler en bij Timelapse Tulip als sfeerbepalend extra op slidegitaar. Met een drummer die de achternaam Bass draagt, en gewoon aangesproken wordt met George en de van het damescollectief WOOM geleende achtergrondzangeressen Ella Rimmer en Lara Laeverenz is de groep compleet.

Jacob Read is een artiest, een illustrator die zelf verantwoordelijk is voor het artwork en als animator ook de kunstzinnige videoclips verzorgt. Het zijn allemaal prachtige eindproducten waarin de nodige tijd en aandacht gestopt is, en wat zich ook daadwerkelijk loont. Maar staat dit ook garant voor een goede plaat? Er is in ieder geval gekozen voor een pakkende opmaak. De dromerige klanken van Shadowshow willen met het luie zomerse gitaarspel je onderdompelen in een speelse beleving van Air Con Eden.

Met deze luchtigheid stappen we binnen in de wereld van een niets aan de hand cultuur. Vergelijkbaar met het tegengas wat ook in de jaren tachtig werd gegeven met eenvoudig van opzet gemaakte popliedjes om zich te distantiëren van maatschappij kritische postpunksongs. De schoonheid staat hierbij sterker op de voorgrond dan de boodschap. Niks verkeerd mee, al loop je hierdoor wel het risico dat het gezien wordt als kaal muzikaal behang zonder opvallende vormgevende accessoires. Toch zijn die er wel degelijk, al zitten ze wat beter verstopt in het geheel. De lagen verbergen prachtige tempowisselingen in het drumwerk en breed uitwaaiende gitaargolven. De toegankelijkheid mixt prima met de wat donkere omlijsting.

Er is bewust jaren lang aandacht besteed om de sound te perfectioneren met kleine subtiele aanpassingen. Zoals daar ook de achtergrondvocalen het voornamelijk versterken, laat Jacob Read zelf duidelijk horen over genoeg stemcapaciteit te beschikken. Met gemak schakelt hij over van lage naar hoge uithalen. Het is allemaal mooi filmisch vorm gegeven, er is genoeg energie verwerkt in het afleveren van een totaalpakketje. Het voorrecht van een breed oriënterende artiest.

Ik krijg er een sterk Indian Summer gevoel bij. De dagen worden korter en donkerder, maar onverwachts is daar soms nog ruimte voor zonnestralen. Somerton Beach ligt er net iets te dik bovenop. Ritmisch komt het aardig in de buurt van voort sjokkende paardenhoeven, waardoor er een country feeling aan toe gevoegd wordt. Dit had wat minder beeldend gemogen. Toch is een hele plaat met voortkabbelende melodietjes net teveel van het goede. Op een bepaald moment ken je het kunstje wel.

Het onderscheid zit hem in het tweede gedeelte van Air Con Eden. Hier hoeft het allemaal niet zo mooi te klinken, en gaat duidelijk de koude duistere wintertijd in. De hoogtepunten zijn toch de eerder vrijgegeven nummers. Het door slide gitaar opgebouwde Voodoo Saloon krijgt passende grimmige scary vocalen toegestopt en bij Night on Earth hapt Jacob Read zich met volle emotie door opgeklopte vrij gekomen stofwolken heen in het sprankelend gitaarspel. Het beginsignaal voor een meer nineties rockgerichte opvolger? Al betwijfel ik dat enigszins, omdat juist de oudere betere songs zich op het einde begeven.

Jerkcurb - Air Con Eden | Pop | Written in Music - writteninmusic.com